Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del
Offentligt
2369295_0001.png
B I L AG 1
28. september 2012
J.nr. 3206/1317-0020
Ref. bg/hla
Støtte til al biogasanvendelse i forbindelse med statsstøttenotifikation
Formål med støtte og den nærmere baggrund.
Som en del af regeringens klima- og energipolitik ønsker regeringen, at hele Danmarks ener-
giforsyning i 2050 skal dækkes af vedvarende energi i 2050. Der er derfor behov for en histo-
risk grøn omstilling, hvor fossile brændsler blandt andet udfases fra danske kraftvarmeværker.
For at nå denne målsætning er der behov for en lang vifte af grønne initiativer, hvor en ambi-
tiøs udbygning med øget anvendelse af biogas udgør et element i denne målsætning. Regerin-
gen ønsker en langt større udbredelse af biogas både indenfor og udenfor kraftvarmesektoren.
Denne politik er helt i tråd med den fælles europæiske energistrategi, som betyder, at der skal
indfases 20 pct. vedvarende energi inden 2020, nedbringe energiforbruget med 20 pct. samt
nedsætte CO2-emmissionerne med 20 pct. inden 2020. I VE-direktivet fra 2009 er Danmarks
forpligtelse fastsat til 30 pct. af det endelige energiforbrug.
Samtidig har det vist sig, at de hidtidige støttesatser har været utilstrækkelige til at fremme
anvendelsen af biogas til elproduktion. Således er biogasproduktionen i 2011 faldet i forhold
til tidligere år og er kun marginalt større end i 2006.
Regeringen ønsker derfor at indføre et helt nyt støttesystem, hvor der ydes tilskud til al bio-
gasanvendelse, herunder til biogasbaseret elproduktion i kraftvarmeværker, opgraderet biogas
til naturgas- og bygasnettet, biogas til procesvirksomheder, biogas til transport og biogas til al
øvrig energianvendelse. Dette skal alle steder, hvor det er muligt at erstatte brændslet naturgas
med det langt grønnere brændsel biogas. Dette nye system forventes at øge anvendelsen af
biogas fra ca. 4 PJ i 2011 til ca. 17 PJ i 2020.
I forlængelse af energiaftalen af 22. marts 2012 er der gennemført ny lovgivning om støtte til
biogasanvendelse til elproduktion, proces, transport mv. Der henvises til L. 182 om forslag til
lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi, lov om elforsyning, lov om natur-
gasforsyning og lov om energinet.dk, fremsat d. 2. maj 2012. Lov om ændring af lov om
fremme af vedvarende energi, lov om elforsyning, lov om naturgasforsyning og lov om ener-
ginet.dk er vedtaget d. 18. juni 2012, jf. lov nr. 576 af 18. juni 2012.
Side 1
KEF, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 345: Spm. om oversende korrespondancen vedr. sagsbehandlingen af Danmarks ansøgning om statsstøtte til biogas, til klima-, energi- og forsyningsministeren
I forbindelse med vedtagelsen af denne nye lov blev det tilkendegivet, at biogasproduktionen
hovedsagligt skal basere sig på husdyrgødning, og det er målsætningen at halvdelen af hus-
dyrgødningen skal anvendes til energiformål i 2020. Der er derfor vedtaget en begrænsning af
anvendelsen af majs og andre energigrøder fra 2017 på 12 % med mulighed for yderligere be-
grænsninger efter 2020 afhængig af en teknisk og økonomisk afklaring af mulighederne for at
anvende alternative biomasser som f.eks. halm, naturplejebiomasse, organisk affald mv.
Den biogas, der ydes støtte til anvendelse i transportsektoren, forudsætter i overensstemmelse
med VE-direktivets artikel at skulle iagttage de nærmere bæredygtighedskriterier.
Det nye støttesystem skal medvirke til, at ca. halvdelen af husdyrgødningen i Danmark an-
vendes til energiformål i stedet for ubehandlet at blive anvendt i landbruget. Ved forgasning i
et biogasanlæg opnås en reduktion af udledningen af metan og lattergas i landbruget i tillæg
til virkningen af at erstatte naturgas med biogas.
Initiativet forventes samlet at få en ganske betydelig positiv miljøeffekt. Udbygningen med
biogas skønnes at øge elproduktionen på vedvarende energi med op til ca. 1 TWh, ligesom der
skønnes en fortrængning på ca. 12 PJ fossil brændsel, primært fra naturgas.
Der er tale om ændret støtte i forhold til den tidligere EU-godkendte støtteordning, N.
356/2008. Det nye støttesystem til biogas er derfor anmeldelsespligtigt. Det er de danske
myndigheders vurdering, at den nye støtte som indføres til al biogasanvendelse omfattes af
EF-retningslinjerne for statsstøtte til miljøbeskyttelse, jf. Kommissionens meddelelse 2008/C
82/01. Støtten vurderes at være omfattet af principperne for driftsstøtte til vedvarende energi.
Beskrivelse af støttesatser, beregninger og ændringer
Med det nye støttesystem ydes der støtte til alle anvendelser af biogas, dog med forskellige
satser, alt efter anvendelse. Støtten gives til købere/brugere af biogas til alle anvendelser såle-
des at prisen for biogassen fratrukket støtten nærmer sig niveauet for markedsprisen for natur-
gas og dermed kan erstatte naturgas. En del af støtten i form at et nyt tillæg på 26 kr/GJ fore-
slås reduceret i samme takt som naturgasprisen stiger og vil derfor være udfaset inden 2020,
forudsat den forventede prisudvikling i naturgasprisen realiseres. Den ekstra støtte i form af
et nyt ekstra tillæg på 10 kr. pr. GJ biogas aftrappes med 2 kr/GJ pr år fra 2016 til 0 kr/GJ i
2020.
Selve grundstøtten (grundtillæg kategori 2, 3 og 4 eller pristillægget i kategori 1) er som ud-
gangspunkt ikke tidsbegrænset, idet levetiden for biogasanlæg afhænger af anlæggenes til-
stand. Den anden del af støtten i form at et nyt tillæg på 26 kr/GJ foreslås reduceret i samme
takt som naturgasprisen stiger og vil derfor være udfaset inden 2020, forudsat den forventede
prisudvikling i naturgasprisen realiseres. Den ekstra støtte i form af et nyt ekstra tillæg på 10
kr. pr. GJ biogas aftrappes med 2 kr/GJ pr år fra 2016 til 0 kr/GJ i 2020. Der henvises til ne-
denfor, hvor der nærmere redegøres for støttesatser.
Ministeren har endvidere mulighed for at træffe beslutning om at nedsætte eller helt lade støt-
ten bortfalde. Denne beføjelse kan tænkes anvendt i en situation, hvor eksempelvis prisudvik-
lingen i biogasbranchen ændrer sig radikalt og man vil forhindre overkompensation.
Side 2
KEF, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 345: Spm. om oversende korrespondancen vedr. sagsbehandlingen af Danmarks ansøgning om statsstøtte til biogas, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2369295_0003.png
Det forventes at den forventede øgede biogasanvendelse resulterer i en samlet støtteomkost-
ning på ca. 600 mio. kr. i 2020. Støtten til elproduktion opkræves hos elforbrugerne som PSO
i forhold til deres elforbrug og støtten til opgradering til naturgasnettet opkræves hos natur-
gasforbrugerne som PSO i forhold til deres gasforbrug. Støttet til proces, transport og anden
anvendelse finansieres af staten.
Oversigtsmæssigt er der beregnet følgende støtteintensiteter:
Nutidsværdi, DKK pr GJ for perioden 2012-2021
Markedspris
Naturgas i % Ekstraomkostninger
af biogas
Biogas
Naturgas
Anvendelse
(1)
(2)
(2):(1)
(3)
1.789
888
50 %
901
Elproduktion
2.246
729
32 %
1.516
Opgradering
1.789
888
50 %
901
Proces
1.789
729
41 %
1.059
Transport
1.789
888
50 %
901
Andet
Støtte
Støtte i % af eks-
traomkostning
(4):(3)
59 %
57 %
52 %
45 %
14 %
(4)
529
865
472
472
125
Forudsætninger til beregning af støtteintensitet:
Der er ikke et egentligt marked for biogas i Danmark, hvorfor der anvendes en beregnet mar-
kedspris for biogas svarende til produktionsomkostningerne på et nyt stort biogasanlæg med
en behandlingskapacitet på 1000 ton biomasse pr dag.
I overensstemmelse med de tilgængelige biomasser på markedet er anlægget forudsat optime-
ret til håndtering af en meget stor andel husdyrgødning. Under hensyntagen til de fremtidige
begrænsede muligheder for alternative biomasser er der forudsat en gennemsnitlig gylleandel
på 92 %.
Det er vurderingen, at der med det valgte anlæg opnås de laveste produktionsomkostninger og
dermed stor sikkerhed for, at de beregnede støtteintensiteter, der er støtten i forhold til prisfor-
skellen mellem biogas og naturgas,
er de højeste,
der forekommer
Støtteintensiteterne er beregnet på grundlag af nuværdierne af omkostninger mv. pr GJ for
årene 2012-2021 og med en kalkulationsrente på 2,2 % svarende den af EU udmeldte rente-
sats for Danmark.
Der er anvendt fremtidige naturgaspriser svarende til den af IEA forventede udvikling på det
europæiske naturgasmarked. Ved anvendelse af gassen til elproduktion, proces og andet er der
anvendt prisen ved levering til forbrugerne.
Ud over værdien af besparelsen ved at fortrænge naturgas er der også medtaget en besparelse
svarende til den gældende CO
2
-afgift, idet biogas er en vedvarende energi og medfører derfor
ikke CO
2
-emission.
Side 3
KEF, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 345: Spm. om oversende korrespondancen vedr. sagsbehandlingen af Danmarks ansøgning om statsstøtte til biogas, til klima-, energi- og forsyningsministeren
Der er i produktionsomkostningerne for biogas indregnet en biogasledning med tilhørende til-
slutningsomkostninger hos aftageren. Bortset fra ved anvendelse til opgradering er det forud-
sat at brændselsskiftet kan skel uden nævneværdige meromkostninger til anlæg og drift i for-
hold til fortsat naturgasanvendelser. De medtagne investeringer forrentes med 10 %.
Ved anvendelse af biogas til elproduktion er der anvendt en elvirkningsgrad på 36 % til om-
regning af tilskuddet til elproduktionen pr kWh til et ækvivalent tilskud pr. GJ til den anvend-
te mængde biogas.
Der er endnu ikke etableret egentlige anlæg til opgradering af biogas til naturgasnettet. Der
indgår derfor i beregningerne de forventede omkostninger til anlæg og drift af et sådant anlæg
med en kapacitet svarende til gasproduktionen fra det forudsatte biogasanlæg.
Der anvendes ikke naturgas til transportformål i Danmark. Dette vil i givet fald kræve opbyg-
ning og drift af et distributionssystem. En anvendelse af biogas til transportformål vurderes at
kræve samme omkostninger til distribution mv. som naturgas, hvorfor der ikke er medtaget
omkostninger hertil, da dette ikke vil ændre på forskellen mellem biogasprisen og naturgas-
prisen og dermed støtteintensiteten.
I det følgende redegøres nærmere for de enkelte elementer i støtten til biogas på de forskellige
anvendelser:
1. Støtte til biogas anvendt til elproduktion.
Den garanterede pris (støtte + markedspris) på
79,3 øre/kWh eller pristillægget til markedsprisen på 43,1 øre/kWh til elproduktion baseret på
biogas og forgasningsgas fremstillet ved biomasse til elproduktion videreføres. Dette element
er godkendt i N. 356/2008. Herudover gives to nye tillæg på henholdsvis 26 øre pr. kWh og
10 øre pr. kWh. Disse to nye tillæg reguleres på følgende måde; 26 øre pr. kWh-tillægget re-
duceres årligt med 1 øre/kWh for hver kr/GJ naturgasprisen stiger og 10 øre pr. kWh-tillægget
aftrappes med 2 øre pr. år fra 2016. De nye tillæg og den "gamle" garanterede pris (støt-
te+markedspris) giver tilsammen en elafregningspris på 115,3 øre pr. kWh i 2012. Med en el-
pris på 36 øre/kWh er støtten derfor alene 43 øre pr. kWh. Da støtten kun reguleres med 60 %
af prisudviklingen, er den reelle værdi faldende med tiden..
2. Støtte til opgraderet biogas til naturgasnettet og bygasnettet.
Der ydes støtte til den, der
opgraderer biogassen, som leveres til det sammenkoblede gasnetsystem. Støtten udgøres af et
grundtillæg på 79 kr. pr. GJ. Dette grundtillæg svarer til den garanterede pris til elproduktion
baseret på biogas og indeksreguleres årligt fra 2013 med 60 % af prisudviklingen. Da indeks-
reguleringen kun delvis kompenserer for prisudviklingen vil der være et incitament til løbende
at forbedre anlæggenes produktivitet. Herudover gives to nye tillæg på henholdsvis 26 kr. pr.
GJ biogas og på 10 kr. pr. GJ biogas. Disse to tillæg reguleres på følgende måde; 26 kr. pr. GJ
biogas reduceres årligt med 1 kr/GJ for hver kr. pr GJ naturgasprisen stiger og 10 kr. pr. GJ
biogas aftrappes med 2 kr. pr. GJ år fra 2016 og ophører med udgangen af 2019. Med den
forventede gasprisudvikling vil de 2 tillæg være bortfaldet inden 2020.
3. Støtte til salg af biogas til brug i transport.
Tilskuddet ydes til den, der sælger biogas til
transport til slutbrugeren. Der ydes et grundtilskud på 39 pr. anvendt GJ til brug i transport.
Herudover gives to tillæg på henholdsvis 26 kr. pr. GJ biogas og på 10 kr. pr. GJ biogas, som
Side 4
KEF, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 345: Spm. om oversende korrespondancen vedr. sagsbehandlingen af Danmarks ansøgning om statsstøtte til biogas, til klima-, energi- og forsyningsministeren
svarer til de tillæg, der gives til opgraderet biogas til naturgasnettet, ligesom disse tillæg også
reguleres på samme måde og forventes at bortfalde inden 2020.
4. Støtte til anvendelse af biogas til procesformål i virksomheder.
Der ydes et grundtilskud
på 39 pr. anvendt GJ til brug i transport. Herudover gives to tillæg på henholdsvis 26 kr. pr.
GJ biogas og på 10 kr. pr. GJ biogas, som svarer til de tillæg, der gives til opgraderet biogas
til naturgasnettet, ligesom disse tillæg også reguleres på samme måde og forventes at bortfal-
de inden 2020
5. Støtte til den, der anvender biogas og som ikke er omfattet af kategori 1-4.
Der gives ale-
ne de to tillæg på henholdsvis 26 kr. pr. GJ biogas og på 10 kr. pr. GJ biogas, som svarer til de
tillæg, der gives til opgraderet biogas til naturgasnettet og som derfor reguleres på samme
måde.
Side 5