Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del
Offentligt
2196975_0001.png
Notat til besvarelse af KEF alm. del 334
Center
Grøn omstilling
Dato
15. maj 2020
J nr.
2020 - 2126
/ THKJE
Dette notat besvarer KEF alm. del 334. Spørgsmålet er blevet forelagt Energisty-
relsen, der har oplyst følgende:
Omkostninger for forskellige typer solcelleanlæg
Omkostningerne for forskellige typer solcelleanlæg kan sammenlignes med en
beregning af den gennemsnitlige omkostning per kWh over solcelleanlæggets leve-
tid (LCOE). Energistyrelsens teknologikatalog er delt op i tre kategorier af solcelle-
anlæg.
-
-
Små solcelleanlæg er typisk placeret på taget af private husholdninger,
hvor anlægsstørrelsen historisk har været på omkring 6 kW.
Mellemstore anlæg er typisk placeret på større tagflader, som fx et fladt in-
dustritag, en sportshal eller lignende. Størrelsen for de mellemstore solcel-
leanlæg varierer i højere grad, men er i teknologikataloget antaget at være
100 kW.
Store solcelleanlæg er i teknologikataloget antaget at være 8 MW, men er
modulære, så anlægsstørrelsen kan uden problemer være større. De store
solcelleanlæg vil grundet størrelsen være placeret på markarealer.
-
Af tabel 1 fremgår de forskellige typer anlægs LCOE. Heraf fremgår (uanset kapi-
talforrentningskravet), at de små solcelleanlæg er markant dyrere end både de
mellemstore anlæg, men især de store markanlæg. Det betyder samtidig, at de
store markanlæg ud fra LCOE-betragtningen er de mest effektive solcelleanlæg per
investeret krone.
Tabel 1
LCOE for forskellige typer solcelleanlæg
Enheder
Kapitalforrentning (WACC)
2,5%
37,8
26,2
15,2
5,0%
49,5
33,9
19,5
7,5%
62,8
42,6
24,3
10,0%
77,3
52,2
29,6
LCOE - Små anlæg
LCOE - Mellemstore anlæg
LCOE - Store markanlæg
øre/kWh
øre/kWh
øre/kWh
Anm.:
Note: LCOE = Levelized Cost of Energy (gennemsnitlig omkostning per kWh over levetiden).
Data for solceller fra Energistyrelsens teknologikatalog er anvendt til beregningen af LCOE.
Eksemplerne er på baggrund af en investeringsbeslutning i 2020. Levetid = 35 år. Der er tale
om gennemsnitlige betragtninger, hvorfor økonomien i enkelte solcelleanlæg kan se markant
anderledes ud.
Kilde: Energistyrelsen
Side 1/5
KEF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 334: Spm. om mulighederne for og økonomien i at etablere solceller på store tage f.eks. på sportshaller, skoler og industribygninger, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2196975_0002.png
Indtægten fra forskellige typer solcelleanlæg
Grundet reglerne om øjebliksafregning, egetforbrug og elafgiftssystemet vil indtæg-
ten for et solcelleprojekt variere alt efter, hvilken type forbruger der er tale om.
I elforsyningsloven gælder et krav om, at kommunal elforsyningsvirksomhed skal
udskilles i et selvstændigt selskab med begrænset ansvar. Dermed har kommuner-
ne som udgangspunkt ikke mulighed for at producere elektricitet til egetforbrug og
blive fritaget for betaling af elafgift mv. Der findes dog dispensationsmuligheder, der
giver kommunerne lov til at egetforbruge fra specifikke solcelleanlæg, fx hvis de er
opsat i forbindelse med nybyggeri eller større renoveringer.
Markanlæg har ikke et egetforbrug, idet hele den producerede mængde strøm leve-
res til det kollektive elnet.
Tabel 2
Eksempel på besparelse ved egetforbrug i 2020 (øre/kWh)
Erhverv
med elvar-
me
25
20
9,7
4,8
21
-15
65,5
Kommune
med dispen-
sation
25
20
9,7
4,8
89,2
-15
133,7
Enhed
Elpris (selve
strømmen)
Distributi-
onstarif
Transmissi-
ons-, net- og
systemtarif
PSO tarif
Elafgift
1
Private (m.
moms)
31,3
25
12,1
6
111,5
**
185,9
Liberale
erhverv
25
20
9,7
4,8
0,4
-15
44,9
Proces
erhverv
25
20
9,7
4,8
0,4
-15
44,9
Kommune
-
-
-
-
-
-
-
Mark-
anlæg
-
-
-
-
-
-
-
øre/kWh
øre/kWh
øre/kWh
øre/kWh
øre/kWh
øre/kWh
øre/kWh
Rådigheds-
2
tarif
I alt
Anm.: Note: Elprisen er et eksempel, men vil i realiteten variere fra time til time og fra år til år. Distributi-
onstariffen (lokal nettarif) er her antaget, men varierer fra netselskab til netselskab og vil desu-den være
afhængig af spændingsniveauet på det konkrete tilslutningspunkt. 1) Den generelle elafgift er på 89,2
øre/kWh, elvarmeafgiften er på 21 øre/kWh og proces-elafgiften er på 0,4 øre/kWh. I Energiaftalen 2018
aftaltes, at elafgiften lempes for liberale erhverv fra 2022 og frem, så denne er på EU's mindstesats på
0,4 øre/kWh. Der er regnet med denne afgiftssats, da denne forventes at være elafgiftssatsen for
størstedelen af levetiden for liberale erhverv.2) Rådighedstariffen (her antaget) betales som x øre/kWh for
solcelleanlæg over 50 kW. For solcelleanlæg under 50 kW betales en årlig engangsbetaling på 81,25 kr
(inkl. moms) - denne er ikke indregnet i eksemplet. Rådighedstariffen varierer fra netselskab til netselskab
og vil desuden være afhængig af spændingsniveauet på det konkrete tilslutningspunkt. Bortset fra private
anlæg, er det antaget, at anlægsstørrelsen er over 50 kW
Kilde: Energistyrelsen
Besparelsen ved egetforbrug gør sig kun gældende for den andel af den produce-
rede strøm, som egenproducenten kan forbruge øjeblikkeligt. Den resterende del
sælges til det kollektive elnet.
Som det fremgår af eksemplerne i tabel 3 nedenfor, er den forventede indtægt for-
skellig fra projekt til projekt. Der er ligeledes stor forskel på, hvor stor en del af ind-
tægten, der kommer fra staten i form af en indirekte støtte gennem fritagelse for
elafgift (og moms). Den indirekte støtte er en indtægt for projektejeren, men en
udgift for staten. Udbygningen med private solceller og kommunale solceller med
dispensation får en uforholdsmæssig stor indirekte støtte (hhv. ca. 25 øre/kWh og
ca. 62 øre/kWh i sparet elafgift og moms jf. tabel 3), hvis man fx sammenligner
Side 2/5
KEF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 334: Spm. om mulighederne for og økonomien i at etablere solceller på store tage f.eks. på sportshaller, skoler og industribygninger, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2196975_0003.png
med det gennemsnitlige vindende pristillæg fra det teknologineutrale udbud i 2019,
som var på 1,54 øre/kWh.
Det er således ikke en samfundsøkonomisk efficient solcelleudbygning, hvis relativt
dyrere (og dermed ineffektive anlæg per investeret krone) bliver rentable via en høj
indirekte støtte. Visse taganlæg kan dog give god samfundsøkonomisk mening,
såfremt de er rentable uden en høj indirekte støtte. Det kan fx være mellemstore
solcelleanlæg placeret på taget af store industribygninger, lagerhaller eller lignen-
de, hvor anlægsejeren betaler procesafgift på 0,4 øre/kWh.
Tabel 3
Eksempler på indtægt fra forskellige solcelleprojekter
Private (m.
moms)
25
185,9
20%
80%
57,2
25,3
44%
Liberale
erhverv
25
44,9
70%
30%
38,9
0,3
1%
Proces
erhverv
25
44,9
90%
10%
42,9
0,4
1%
Erhverv
med
elvarme
25
65,5
90%
10%
61,5
18,9
31%
Kommune
med di-
spensation
25
133,7
70%
30%
101,1
62,4
62%
Markan-
læg
25
-
0%
100%
25
-
0%
Enhed
Gns. elpris ved
salg til elnettet
Besparelse ved
egetforbrug
Antaget egetfor-
brugsandel på
øjebliksafregning
Salg til elnettet
Gns. indtægt per
kWh
heraf udgør elafgift
(og moms)
heraf udgør elafgift
(og moms)
øre/kWh
øre/kWh
Pct.
Pct.
øre/kWh
øre/kWh
Pct.
Kommune
25
-
0%
100%
25
-
0%
Anm.: Eksempler på indtægt i 2020 per kWh under de angivne forudsætninger i tabel 2. Egetfor-brugsandelen
for de forskellige forbrugstyper er Energistyrelsens standardantagelse
Kilde: Energistyrelsen
Antal bygninger og areal
Af tabel 4 nedenfor fremgår data for antal bygninger, bygningsejer, samlet areal,
gennemsnitligt areal per bygning, samt et groft skøn for potentialet for opsætning af
solceller. Heraf fremgår et groft skønnet potentiale på ca. 47 GW solceller på tag-
2
flader over 100 m . Der er ikke korrigeret for tagretning (nord, syd, øst, vest), skyg-
ger, taghældning med videre. Det er således forventningen, at det reelt egnede
potentiale vil være lavere end de ca. 47 GW.
Hvis hovedvarmekilden i en bygning er elvarme, bliver forbruget over 4.000 kWh
pålagt elvarmeafgift. Ca. 10% af det samlede antal bygninger i tabel 4 har registre-
ret elvarme, som sin hovedvarmekilde i BBR. Dette udgør dog kun 4% af det sam-
lede areal og dermed det skønnede potentiale for solceller på tagene af disse byg-
ninger.
Side 3/5
KEF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 334: Spm. om mulighederne for og økonomien i at etablere solceller på store tage f.eks. på sportshaller, skoler og industribygninger, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2196975_0004.png
Tabel 4
BBR bygningsdata og groft skønnet potentiale for solceller
Potentiale GW
solceller
2
24,01
0,32
15,83
2,01
0,03
2,87
0,02
0,27
0,45
0,76
46,56
Bygningsejer
10 - Privatpersoner eller
interessentskab
20 - Alment boligselskab
30 - Aktie-, anpart- eller
andet selskab
40 - Forening, legat eller
selvejende institution
41 - Privat andelsboligfor-
ening
50 - Den kommune, hvori
ejendommen er beliggende
60 - Anden primærkommu-
ne
70
Region
80
Staten
90
Andet
I alt
Samlet areal (m )
2 1
Antal bygninger
373.202
5.373
105.354
22.591
655
24.481
197
1.564
4.537
6.225
544.179
Gns. areal (m )
358
335
836
495
218
652
476
944
549
681
476
2
133.630.294
1.799.917
88.070.376
11.188.189
142.621
15.965.290
93.830
1.476.261
2.490.671
4.238.991
259.096.440
Anm.: BBR data er sorteret, så der kun indgår bygninger over 100 m2, som ikke er små garager,
udhuse, parcelhuse og rækkehuse. 1) Det er groft antaget, at tagarealet er det samme som
bygningens areal ved jorden. I realiteten vil forskellige tagkonstruktioner potentielt have et
større areal. 2)Groft skønnet potentiale under stor usikkerhed. Tallene bør således tolkes
med varsomhed. Skønnet under antagelse af 5,57 m2/kW. Der er ikke korrigeret for
taghældning og tagretning (nord, syd, øst, vest), skygger med videre. Det er således
forventningen, at det reelt egnede potentiale for opsætning af solceller vil være lavere end de
ca. 47 GW.
Kilde: BBR data samt Energistyrelsens beregninger
Bygningsintegrerede solceller
Bygningsintegrerede solceller (BIPV) adskiller sig fra bygningsmonterede solceller,
idet BIPV er integreret i taget eller bygningens facade. Integrationen betyder, at
BIPV-løsningerne erstatter traditionelle byggematerialer som f.eks. tagsten eller
bygningsbeklædning. Dette muliggør, at man i højere grad kan aktivere tag- og
bygningsflader til produktion af elektricitet og dermed tænke i helhedsorienterede
løsninger, der også har en æstetisk værdi.
Energistyrelsens teknologikatalog indeholder ikke data og priser på BIPV. Med et
1
groft skøn vurderes det i en analyse fra AAU , at BIPV er 2-3 gange dyrere end
almindelige tagmonterede solcelleanlæg, hvor byggematerialer også er inkluderet i
beregningen. Dette skal blot ses som en indikation, idet mange BIPV-løsninger er
projekttilpassede og dermed svære at sammenligne én til én med mere standardi-
serede solcelleanlæg, der er monteret på vidt forskellige tagmaterialer. Prisen, der
er væsentligt højere for BIPV end tagmonterede solcelleanlæg, er en økonomisk
ulempe, men der er også økonomiske fordele forbundet med BIPV. De fleste for-
ventes at installere BIPV i en bygning, hvor der indgår et egetforbrug af den produ-
cerede elektricitet, og ejeren derigennem kan opnå afgifts- og tarifbesparelser.
BIPV forventes i høj grad at blive installeret ifbm. med batterier, så egetforbruget og
afgiftsbesparelsen maksimeres for anlægsejeren.
1
http://vbn.aau.dk/files/266332758/Main_Report_The_role_of_Photovoltaics_towards_100_percent_Ren
ewable_Energy_Systems.pdf
(Side 26)
Side 4/5
KEF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 334: Spm. om mulighederne for og økonomien i at etablere solceller på store tage f.eks. på sportshaller, skoler og industribygninger, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2196975_0005.png
BIPV forventes opsat ifbm. nybyggeri eller større renovationer (f.eks. udskiftning af
taget på en bygning), hvor BIPV kan erstatte traditionelle byggematerialer. Med
besparelsen af byggematerialer og produktion af elektricitet kan BIPV-løsningen
tjene sig selv hjem og afhængigt af elforbrugsprofil endda generere en merværdi
for ejeren. BIPV kan desuden indgå som led i overholdelsen af bygningsreglemen-
ter og energirammekrav (BR2020). Derudover kan der forekomme en CSR-værdi,
der kan skabes af det æstetiske eller det bæredygtige element i BIPV.
Hvis der ikke indgår et egetforbrug ifbm. BIPV, vil der være en markant længere
tilbagebetalingstid, men denne afhænger i høj grad af værdisætningen af de øvrige
parametre som f.eks. salg af elektricitet til det kollektive elnet, traditionelle bygge-
materialer, CSR-værdi, og lignende.
Side 5/5