Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del
Offentligt
2095327_0001.png
28. oktober 2019
J.nr. 2019 - 9496
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 3 af 3. oktober 2019 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Signe Munk (SF).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
KEF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om, hvor stort provenutabet skønnes at være, såfremt afgifterne på biogas til transport sænkes, til skatteministeren
2095327_0002.png
Spørgsmål
Hvor stort skønnes provenutabet at være, såfremt afgifterne på biogas til transport sæn-
kes, så afgiften pr. kørt kilometer svarer til afgiften pr. kørt kilometer på diesel?
Svar
Indledningsvist bemærkes det, at afgiftsniveauet for energiafgifterne for biogas, naturgas,
diesel og biodiesel til transport er fastsat ud fra brændstoffernes energiindhold, så satsen
er ens pr. GJ. Det giver incitament til at vælge de mest energiøkonomiske transportfor-
mer. Hvis afgiften på biogas til biogaskøretøjer fastsættes, så den pr. kørt kilometer svarer
til afgiften på diesel og biodiesel pr. kilometer for dieselkøretøjer, vil afgiftssystemet ikke
være teknologineutralt, men indebære en fordel for en af de mindre energieffektive trans-
portformer.
Brændstofforbruget af diesel eller biogas pr. kørt kilometer for en lastbil afhænger af en
række faktorer, herunder lastbilens energieffektivitet. En typisk diesellastbil anslås at køre
ca. 3 km pr. liter diesel. Biogasbranchen anslår, at biogaskøretøjer bruger 15-20 pct. mere
energi pr. kilometer end dieselkøretøjer.
Hvis det forudsættes, at energiafgiften på biogas til transport skal nedsættes med 15-20
pct., for at afgiften på biogas pr. kørt kilometer svarer til afgiften på diesel pr. kørt kilo-
meter, skønnes det at indebære et umiddelbart mindreprovenu på ca. 1 mio. kr. om året.
Det er herved lagt til grund, at det alene er biogas, der ikke leveres via naturgasnettet, der
kan opnå en afgiftsnedsættelse. Over tid vil mindreprovenuet udvikle sig proportionalt
med forbruget af biogas til transport.
Konsekvenserne for de offentlige finanser skal endvidere ses i sammenhæng med den
meget betydelige støtte, der gives til biogasproduktion. Den skitserede afgiftsændring må
forventes at medføre øget efterspørgsel efter biogas og dermed også højere afsætningspri-
ser. I det omfang det medfører større biogasproduktion og støtteudgifter, må det samlede
finansieringsbehov være betydeligt større.
Side 2 af 2