Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del
Offentligt
2169726_0001.png
Notat - UDKAST
Til
Vedr.
Fra
Transportministeriet
KEF spørgsmål 282-286
Hjalmar Christiansen, Center for Transport Analytics, DTU
Indledning
Transportministeriet har bedt DTU om bidrag til besvarelse af KEF spørgsmål 282-
286 af 3. marts 2020.
Indledningsvist skal bemærkes, at en udtømmende besvarelse af spørgsmål 284-
286 vil kræve et egentligt udrednings- og modelarbejde, som ikke er muligt inden
for tidsfristen.
20. marts 2020
HJALC
KEF spørgsmål 282-283
Spørgsmål om hvad det vil koste at gøre den kollektive trafik gratis, besvares lo-
gisk ved at se på dels betydningen for den kollektive trafiks indtægter, dels betyd-
ningen for driftsomkostningerne.
I forhold til indtægtssiden råder DTU ikke over information om billetindtægternes
fordeling på aldersgrupper. Fordelingen kan med nogen usikkerhed estimeres ved
hjælp af Transportvaneundersøgelsen, men det vurderes umiddelbart for usikkert
til det aktuelle brug.
I forhold til udgiftssiden noteres det forhold, at især ældre over 65 år kun i lille om-
fang transporterer sig i myldretiden på hverdage, se nedenstående figur.
Figur 1: Timefordeling på hverdage for turens start fordelt på aldersgrupper, alle ture excl. erhvervstransport
25%
20%
15%
10%
5%
0%
CVR-nr. DK 30 06 09 46
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18 19 20
21 22
23
6-17 år
18-30 år
31-59 år
60-64 år
65 år og derover
Kilde: Transportvaneundersøgelsen, data fra 2016 og 2017. Ture defineres som transport fra et sted til
det næste. Alle transportmidler er medregnet.
DTU Management
Institut for Systemer, Produktion og
Ledelse
Bygningstorvet
Bygning 116b
2800 Kgs. Lyngby
Tlf.. 45 25 48 00
Dir. 45 25 65 08
Fax 45 93 34 35
[email protected]
www.man.dtu.dk
KEF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 285: Spm. om den generelle klimaeffekt ved at gøre brugen af offentlig transport gratis for alle over 60 år hhv. 65 år, til transportministeren
2169726_0002.png
Samtidigt udgør transportarbejdet for ældre kun en mindre del af det samlede
transportarbejde for hele befolkningen, se nedenstående tabel. Af begge årsager
må det antages, at ændringen kun har lille betydning for driftsomkostningerne.
Tabel 1: Transportarbejde pr gennemsnitsdag, fordelt på aldersgrupper, excl. erhvervstransport
Mio personkm pr dag
6-17 år
18-30 år
31-59 år
60-64 år
65 år og derover
SUM
21
39
110
15
28
212
9.7%
18.3%
51.7%
7.2%
13.1%
100%
Heraf kollektiv trafik
3.1
7.6
8.0
0.8
1.9
21.4
14.4%
35.4%
37.6%
3.7%
8.9%
100%
Kollektiv
markedsandel
(km)
15%
20%
7%
5%
7%
10%
Kilde: Transportvaneundersøgelsen, data fra 2016 og 2017. Kollektiv trafik omfatter bus, tog og metro.
KEF spørgsmål 284
Kernespørgsmålet om selve overflytningspotentialet kan, jf. indledningen ikke be-
svares uden et mere dybtgående model/udredningsarbejde.
Vi har ikke kendskab til særskilte elasticiteter for ældre over hhv. 60 og 65 år. Sam-
tidig gælder, at ældre især over 65 år i mange tilfælde har anderledes priser og
prisstruktur for kollektiv trafik i forhold til den yngre del af befolkningen. Samtidigt er
der en række særlige forhold vedr. bla gangbesvær som påvirker muligheden for at
benytte især bus. Der kan derfor være afvigelser i dette segment fra de generelle
elasticiteter.
KEF spørgsmål 285
Uden overflytningspotentialet fra spørgsmål 284, er det ikke muligt at give en retvi-
sende beregning af klimaeffekten.
Effekten kan dog ikke blive større end aldersgruppens andel af den samlede klima-
belastning for vejtrafikken.
Tabel 2: Fordeling af vejtrafikkens klimabelastning (CO
2
ækvivalenter), efter førerens alder, excl. erhvervstransport
Aldersgruppe
Andel CO
2
eq
6-17 år
18-30 år
31-59 år
60-64 år
65 år og derover
SUM
0.1%
15.8%
63.5%
7.9%
12.6%
100%
Side 2 af 3
KEF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 285: Spm. om den generelle klimaeffekt ved at gøre brugen af offentlig transport gratis for alle over 60 år hhv. 65 år, til transportministeren
2169726_0003.png
Kilde: Transportvaneundersøgelsen, data fra 2016 og 2017.
KEF spørgsmål 286
Parallelt til spørgsmål 285 er det ikke muligt at give en beregning af sikkerhedsef-
fekten uden selve overflytningspotentialet.
Tabel 3: Dræbte og alvorligt tilskadekomne efter aldersgrupper, 2018
Aldersgruppe
0-17 år
18-24 år
25-44 år
45-64 år
Dræbte
12
17
42
49
50
1
Alv. tilskade
165
273
494
598
328
4
65 år og derover
Uoplyst alder
Kilde: Statistikbanken.dk, tabel UHELDK1.
Over halvdelen (56%) af de dræbte og alvorligt tilskadekomne over 65 år, kommer
til skade som cyklist (30%) eller fodgænger (26%). Det er derfor ikke muligt at give
en entydig konklusion om sikkerhedseffekten af gratis kollektiv trafik for gruppen.
Side 3 af 3