Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
31. marts 2020
J nr.
2020-1366
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 3. marts stillet mig følgende
spørgsmål 281 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Niels Flemming HansenKlima-, Energi- og Forsyningsudvalget (KF).
Spørgsmål 281
Vil ministeren redegøre for CO2-effekten ved 1.000 km kørt for en lastbil, en bus og
en varebil på henholdsvis 100 pct. diesel og 100 pct. biogas leveret fra naturgas-
nettet? Ministeren bedes tage udgangspunkt i regnemetoderne, der anvendes i det
nye VE-direktiv, som træder i kraft i 2021, og tage udgangspunkt i biomassesam-
mensætningen fra Energistyrelsens seneste
rapport ”Perspektiver for produktion og
anvendelse af biogas i Danmark” (2018), hvor følgende sammensætning fremgår:
74 pct. husdyrgødning, 3 pct. dybstrøelse, 4 pct. energiafgrøder, 12 pct. industriaf-
fald, 1 pct. husholdningsaffald og 6 pct. restprodukter. Endvidere bedes definitionen
”Lukket fermentat, uden afgasforbrænding” anvendt under teknologiske mulighe-
der.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Energistyrelsen, der har fremsendt nedenstående
svar, som jeg kan henholde mig til:
”For
dieselkøretøjer er CO2-emissionerne for 1.000 km som følger:
Køretøj
Varebil
Lastbil
Rutebus
CO2-udledning (kg CO2-eq)
205
725
834
Tabel 1: For alle transportmidler er det 2020-værdier, og vægtede efter den aktuelle be-
stand, dvs at tallene ikke kan sammenlignes med tal for nye køretøjer. Kilde: Emissionsfak-
torer for vejtransporten (pr. km.), Energistyrelsen 2020.
Til at beregne CO2-udledningen fra biogaskøretøjer bruges regnemetoder fra VE-
II-direktivet. I direktivet findes standardværdier for CO2-effekten for de enkelte bio-
massetyper.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2809
www.kefm.dk
Side 1/2