Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del
Offentligt
2157631_0001.png
3. marts 2020
J.nr. 2020 - 2220
Til Folketinget
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 267 af 21. februar 2020 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Mette Abildgaard (KF).
Morten Bødskov
/ Søren Schou
KEF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 267: Spm. om provenutabets størrelse ved at give et bundfradrag til samkørsel svarende til det, der i dag gælder for udlejning af biler, til skatteministeren
2157631_0002.png
Spørgsmål
Hvor stort vil provenutabet være, hvis man giver et bundfradrag til samkørsel svarende til
det, der i dag gælder for udlejning af biler?
Svar
Ved samkørsel forstås, at to eller flere personer, der skal samme vej, kører i den enes bil
og deler transportudgifterne. Det anses også for samkørsel, når en passager sættes af eller
stiger på i løbet af køreturen, selv om dette måtte føre til en mindre afvigelse fra førerens
rute.
De beløb, som bilejeren modtager fra en passager til dækning af passagerens andel af ud-
gifterne til brændstof, løbende vedligeholdelse, slid på dæk og serviceeftersyn mv. og
eventuel broafgift, færgeoverfart og lignende, er skattefri, da betalingerne ikke kan anses
for indkomst i skatteretlig forstand, men derimod skyldes, at bilejeren og passageren deler
nogle fælles udgifter.
Eventuelle betalinger fra en passager, der overstiger passagerens andel af transportudgif-
terne, er skattepligtige.
Da der således allerede er mulighed for skattefrit at modtage et beløb fra passagererne
svarende til deres andel af omkostningerne ved kørslen, lægges til grund, at der spørges til
provenuvirkningen ved indførelse af et skattefrit bundfradrag for bilejerens fortjeneste
ved at medtage passagerer ved kørsel i bilen.
Det bemærkes imidlertid, at hvis passagerens betaling for kørslen overstiger dennes andel
af omkostningerne ved kørslen, anses kørslen som erhvervsmæssig persontransport efter
taxilovgivningen og kræver dermed tilladelse.
Skatteministeriet har bl.a. på den baggrund ikke oplysninger, der kan danne grundlag for
et skøn over provenuvirkningen af indførelse af et sådant bundfradrag.
Det kan oplyses, at det fælles bundfradrag for ikke-erhvervsmæssig udlejning af biler, lyst-
både og campingvogne efter ligningslovens § 15 R udgør 10.500 kr. i 2020. Hvis det for-
udsættes, at 1.000 personer årligt fremover vil have fortjeneste ved samkørsel på 10.500
kr., vil indførelsen af et bundfradrag af denne størrelse medføre et umiddelbart mindre-
provenu på ca. 5 mio. kr.
Side 2 af 2