Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del
Offentligt
2173087_0001.png
1. april 2020
J.nr. 2020 - 3118
Til Folketinget
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 257 af 20. februar 2020 (alm. del). Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Mette Abildgaard (KF).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
KEF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 257: Spm. om det årlige provenutab ved en sænkelse af elafgiften til hhv. 75, 70 og 65 øre pr. kWh og en sænkelse af elvarmeafgiften til hhv. 12, 10, 8 og 5 øre pr. kWh. til skatteministeren
2173087_0002.png
Spørgsmål
Hvad vil det årlige provenutab være ved en sænkelse af elafgiften til henholdsvis 75, 70 og
65 øre pr. kWh og en sænkelse af elvarmeafgiften til henholdsvis 12, 10, 8 og 5 øre pr.
kWh? Provenutabene bedes opgjort i tabelform for hver af afgifterne i årene 2025-2030.
Svar
I 2025 udgør den almindelige elafgift 78,9 øre/kWh og elvarmeafgiften 15,7 øre/kWh (i
2020-priser). Som en del af
Energiaftale 2018
lempes den almindelige elafgift gradvist frem
mod 2025 fra 89,2 øre/kWh i dag.
En reduktion af den almindelige elafgift til hhv. 75, 70 og 65 øre/kWh i 2020-priser skøn-
nes at indebære et mindreprovenu efter tilbageløb, adfærd og arbejdsudbud på hhv. 250,
550 og 900 mio. kr. i 2025
jf. tabel 1.
Tabel 1. Provenuvirkning ved nedsættelse af alm. elafgift
Mio. kr. (2020-niveau)
Sats på 75 øre/kWh
- Umiddelbart
- Efter tilbageløb og adfærd (inkl. arbejdsud-
bud)
-450
-250
-450
-250
-450
-250
-450
-250
-450
-250
-450
-250
2025
2026
2027
2028
2029
2030
Sats på 70 øre/kWh
- Umiddelbart
- Efter tilbageløb og adfærd (inkl. arbejdsud-
bud)
-1.050 -1.000 -1.000 -1.000 -1.000 -1.000
-550
-550
-550
-550
-550
-550
Sats på 65 øre/kWh
- Umiddelbart
- Efter tilbageløb og adfærd (inkl. arbejdsud-
bud)
-1.600 -1.600 -1.550 -1.550 -1.550 -1.550
-900
-900
-850
-850
-850
-850
Anm.: Det er lagt til grund, at at adfærdseffekten er fuldt indfaset i 2025.
Kilde: Skatteministeriet.
En reduktion af elvarmeafgiften til hhv. 12, 10, 8 og 5 øre/kWh i 2020-priser skønnes at
indebære et mindreprovenu efter tilbageløb, adfærd og arbejdsudbud på hhv. 150, 250,
300 og 450 mio. kr. i 2025
jf. tabel 2.
Side 2 af 3
KEF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 257: Spm. om det årlige provenutab ved en sænkelse af elafgiften til hhv. 75, 70 og 65 øre pr. kWh og en sænkelse af elvarmeafgiften til hhv. 12, 10, 8 og 5 øre pr. kWh. til skatteministeren
2173087_0003.png
Tabel 2. Provenuvirkning ved nedsættelse af elvarmeafgift
Mio. kr. (2020-niveau)
Sats på 12 øre/kWh
- Umiddelbart
- Efter tilbageløb og adfærd (inkl. arbejdsud-
bud)
-150
-150
-150
-150
-150
-150
-150
-150
-150
-150
-150
-150
2025
2026
2027
2028
2029
2030
Sats på 10 øre/kWh
- Umiddelbart
- Efter tilbageløb og adfærd (inkl. arbejdsud-
bud)
-250
-250
-250
-250
-200
-250
-200
-250
-200
-200
-200
-200
Sats på 8 øre/kWh
- Umiddelbart
- Efter tilbageløb og adfærd (inkl. arbejdsud-
bud)
-300
-300
-300
-300
-300
-300
-300
-300
-300
-300
-300
-300
Sats på 5 øre/kWh
- Umiddelbart
- Efter tilbageløb og adfærd (inkl. arbejdsud-
bud)
-450
-450
-400
-450
-400
-450
-400
-450
-400
-450
-400
-450
Anm.: Det er lagt til grund, at at adfærdseffekten er fuldt indfaset i 2025.
Kilde: Skatteministeriet.
Det bemærkes, at en lempelse af både den almindelige elafgift og af elvarmeafgiften vil
fremme den grønne omstilling ved en elektrificering af samfundet. Samtidig vil lempel-
serne være forbundet med en samfundsøkonomisk gevinst, idet der for særligt den almin-
delige elafgift er store forvridninger af forbrugernes adfærd.
Side 3 af 3