Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del
Offentligt
2163932_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
16. marts 2020
J nr.
2018-1441
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 18. februar 2020 stillet mig føl-
gende spørgsmål 251 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Alex Vanopslagh (LA).
Spørgsmål 251
Vil ministeren kommentere på de konklusioner, som fremlægges i rapporten ”Pro-
duktion af olie og gas i Danmark: Betydning for globale udledninger og dansk vel-
færd” udgivet af Olie Gas Danmark den 5. februar 2020?
Svar
Det lægges til grund for besvarelsen, at der kommenteres med udgangspunkt i den
overordnede konklusion:
De globale udledninger vil stige, hvis man aflyser fremtidige
licensrunder. Omfanget afhænger blandt andet af, hvordan den globale klimapolitik og de
store olie-og gasproducenter reagerer på mindre danske produktion. Fra et dansk perspek-
tiv vil det føre til fald i skatteindtægter fra Nordsøen, konservativt anslået 16 mia.kr. dæk-
kende alene perioden 2027 til 2042. Det vil også føre til mindre forsyningssikkerhed for
1
Danmark i de kommende 10 år, hvor nettoimporten af olie og gas stiger .
Som jeg oplyste i mit svar på KEF alm. del. spørgsmål nr. 72 af 10. oktober 2019,
har Energistyrelsen ikke en økonomisk model, der er i stand til at modellere globale
CO
2
-lækageeffekter forbundet med indvinding af kulbrinter. Sådanne vurderinger
beror på forskellige antagelser og forventninger til verdensmarkedet, herunder ift.
påvirkningen af en evt. dansk udbudsreduktion. Jeg er dog fuldt opmærksom på, at
der eksisterer meget forskellige faglige vurderinger af netop denne effekt. Jeg er
derfor gået i dialog med Klimarådet om det spørgsmål.
Rapporten bemærker vedr. forsyningssikkerhed, at Danmark trods den grønne
omstilling stadig vil forbruge olie og gas i de kommende årtier, og at neddrosling af
dansk produktion vil betyde større dansk afhængighed af import. Som jeg oplyste i
mit svar på KEF alm. del. spørgsmål nr. 38 af 26. november 2019, fremgår det af
Energistyrelsens seneste version af
Ressourceopgørelsen og prognoser
af 27.
august 2019, at det forventes, at Danmark vil være nettoimportør af olieprodukter i
hele prognoseperioden frem til 2050. I svaret oplyste jeg også, at det ikke er for-
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2803
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
Copenhagen Economics,
Produktion af olie og gas I Danmark: Betydning for globale udledninger og dansk velfærd
for Olie Gas Danmark d. 5. februar 2020
1
KEF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 251: Spm. om kommentarer til de konklusioner, som fremlægges i rapporten Produktion af olie og gas i Danmark: Betydning for globale udledninger og dansk velfærd udgivet af Olie Gas Danmark den 5/2-20, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2163932_0002.png
ventningen, at en gennemførelse af 8. udbudsrunde vil ændre på det forhold, at
Danmark fortsat vil importere olieprodukter fra lande uden for Europa.
Jeg har til brug for kommentering af skatteindtægterne indhentet bidrag fra Skatte-
ministeriet, som oplyser følgende:
”Det kan konstateres, at rapporten skalerer sine resultater således, at statens for-
ventede fremtidige indtægter fra Nordsøen får en værdi på i alt 87 mia. kr. (2019-
priser). Dette svarer til Skatteministeriets skøn for de fremtidige indtægter, beregnet
ved IEA’s
Sustainable Development
scenarie, som fremgik af svar på KEF alm. del
spørgsmål nr. 33 af 2. oktober 2019. Derved vil der være en vis konsistens imellem
rapportens resultater og Skatteministeriets officielle skøn. Det bemærkes dog, at
Skatteministeriet og Finansministeriet benytter IEA’s
Stated Policies
scenarie som
det centrale skøn for den fremtidige udvikling i olieprisen.
Rapporten skønner, at en aflysning af fremtidige licensrunder vil føre til et fald i
skatteindtægter fra Nordsøen på 16 mia. kr. i perioden 2027 til 2042 (inklusive
overskud fra Nordsøfonden). Det er forbundet med væsentlig usikkerhed at skønne
over mindreprovenuet fra en aflysning af 8. udbudsrunde, når der tages højde for
afledte virkninger på eksisterende licenser og øvrige fremtidige udbudsrunder. Det
er samlet set forventningen, at en aflysning af 8. udbudsrunde fremadrettet kan
indebære et mindreprovenu på et væsentligt tocifret milliardbeløb, jf. også svaret
på KEF alm. del spørgsmål nr. 44 af 4. oktober
2019.”
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2