Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del
Offentligt
2200287_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
29. maj 2020
J nr.
2020 - 1070
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 5. februar 2020 stillet mig føl-
gende spørgsmål 239 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Alex Vanopslagh (LA).
Spørgsmål 219
Vil ministeren redegøre for effekten på Danmarks CO
2
-udledning i 2030 og for, hvor
stor CO
2
-lægkagen vil være, hvis man indfører en flyafgift på 60 kr. pr. billet for
flyvninger i Europa, 200 kr. pr. billet for mellemlange flyvninger og 400 kr. pr. billet
for lange interkontinentale flyvninger?
Svar
Luftfartsbranchen befinder sig for øjeblikket i en meget alvorlig økonomisk krise,
som følge af COVID-19-situationen. En evt. flyafgift skal derfor ses i lyset heraf.
Med den i spørgsmålet foreslåede afgiftsmodel pålægges passagerer en flyafgift,
hvor afgiftssatserne differentieres efter rejsens længde.
Det vurderes, at den foreslåede afgift vil reducere den samlede CO
2
-udledning med
ca. 98.000 tons CO
2
i 2030. Det bemærkes, at beregningsgrundlaget bygger på
data fra da før COVID-19-situationen.
Imidlertid indregnes alene indenrigsflyvninger indregnes i Danmarks nationale kli-
maregnskab.
Den foreslåede afgiftsmodel skønnes at reducere udledningerne fra indenrigsflyv-
ninger i Danmark med ca. 18.000 tons CO
2
i 2030.
Tabel 1
Reduktionen af Danmarks CO
2
-udledninger som følge af benævnte model for flyafgift
2030
Reduktion fra indenrigsflyvninger, 1.000 ton CO
2
Reduktion fra udenrigsflyvninger, 1.000 ton CO
2
Samlet CO
2
-reduktion fra flyvninger fra Danmark, 1.000 ton CO
2
18
70
98
I alt 2021
2030
Ca. 320.000 ton
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
33 pct.
Anm.: CO
2
reduktionen beregnes pba. basisfremskrivning 2019 for lufttransport forudsat
flybrændstof JP1 og JP4. Fløjet passagerkilometer fordelt på distancer følger af Danmark
Statistik (FLYV35). Det er lagt til grund, at flyafgiften ikke pålægges passagerer i
transfer/transit, men disse fly indgår i beregningen af den totalte udledning.
Kilde: Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet & Skatteministeriet
KEF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 239: Spm. om effekten på Danmarks CO2-udledning i 2030 og for hvor CO2-lægkagens størrelse ved indførelse af diverse flyafgifter, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2200287_0002.png
Den foreslåede afgiftsmodel skønnes at reducere udledningerne fra udenrigsflyv-
ninger fra Danmark med ca. 70.000 tons CO
2
i 2030, svarende til et fald i de sam-
lede udledninger fra udenrigsflyvninger fra Danmark i 2030 på 2 pct.
CO
2
-reduktionseffekten er relativt større for indenrigsrejser end for udenrigsrejser,
da afgiften for indenrigsrejser udgør en relativ større andel af prisen og endvidere
pålægges både ud- og hjemrejse. Forskellen forstærkes af, at der oftere vil være
gode alternative transportformer for indenrigsflyrejser, hvorfor der regnes med en
væsentligt højere priselasticitet på indenrigsflyvninger.
Reduktionen vedr. indenrigsflyvninger må derfor forventes at føre til en delvist
modgående stigning i udledningen fra andre transportformer såsom bil eller tog
(der dog som udgangspunkt er forbundet med en mindre CO
2
-udledning for en
given rejse end flyvning). Dette er ikke indregnet i de skønnede reduktioner.
Samtidig må der forventes en vis CO
2
-lækage. Da priserne vil stige på udenrigsaf-
gange fra danske lufthavne, vil det blive mere attraktivt at foretage rejsen på nær-
liggende lufthavne i Sverige eller Tyskland. Dog er det meget vanskeligt at skønne
over størrelsen af denne effekt, hvormed det ikke har været muligt at indregne i de
skønnede reduktioner.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2