Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
29. maj 2020
J nr.
2020 - 1070
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 5. februar 2020 stillet mig føl-
gende spørgsmål 239 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Alex Vanopslagh (LA).
Spørgsmål 219
Vil ministeren redegøre for effekten på Danmarks CO
2
-udledning i 2030 og for, hvor
stor CO
2
-lægkagen vil være, hvis man indfører en flyafgift på 60 kr. pr. billet for
flyvninger i Europa, 200 kr. pr. billet for mellemlange flyvninger og 400 kr. pr. billet
for lange interkontinentale flyvninger?
Svar
Luftfartsbranchen befinder sig for øjeblikket i en meget alvorlig økonomisk krise,
som følge af COVID-19-situationen. En evt. flyafgift skal derfor ses i lyset heraf.
Med den i spørgsmålet foreslåede afgiftsmodel pålægges passagerer en flyafgift,
hvor afgiftssatserne differentieres efter rejsens længde.
Det vurderes, at den foreslåede afgift vil reducere den samlede CO
2
-udledning med
ca. 98.000 tons CO
2
i 2030. Det bemærkes, at beregningsgrundlaget bygger på
data fra da før COVID-19-situationen.
Imidlertid indregnes alene indenrigsflyvninger indregnes i Danmarks nationale kli-
maregnskab.
Den foreslåede afgiftsmodel skønnes at reducere udledningerne fra indenrigsflyv-
ninger i Danmark med ca. 18.000 tons CO
2
i 2030.
Tabel 1
Reduktionen af Danmarks CO
2
-udledninger som følge af benævnte model for flyafgift
2030
Reduktion fra indenrigsflyvninger, 1.000 ton CO
2
Reduktion fra udenrigsflyvninger, 1.000 ton CO
2
Samlet CO
2
-reduktion fra flyvninger fra Danmark, 1.000 ton CO
2
18
70
98
I alt 2021
–
2030
Ca. 320.000 ton
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
www.kefm.dk
Side 1/2
33 pct.
Anm.: CO
2
reduktionen beregnes pba. basisfremskrivning 2019 for lufttransport forudsat
flybrændstof JP1 og JP4. Fløjet passagerkilometer fordelt på distancer følger af Danmark
Statistik (FLYV35). Det er lagt til grund, at flyafgiften ikke pålægges passagerer i
transfer/transit, men disse fly indgår i beregningen af den totalte udledning.
Kilde: Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet & Skatteministeriet