Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del
Offentligt
2141445_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
28. januar 2020
J nr.
2019 - 4434
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 24. oktober stillet mig følgende
spørgsmål 22 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra udvalget.
Spørgsmål 22
Ministeren bedes kommentere materiale fra True Energy om automatisk opladning
af elbiler i forbindelse med foretræde for udvalget den 24. oktober 2019, jf. KEF
alm. del
bilag 24.
Svar
Regeringen har sat et ambitiøst mål om reduktion af drivhusgasser i 2030 med 70
pct. ift. niveauet i 1990. Indfrielsen af klimamålet kommer bl.a. til at kræve en væ-
sentlig udbygning med vedvarende energi såsom vindmøller og solceller. Omlæg-
ningen fra regulerbar termisk elproduktion til fluktuerende elproduktion vil stille krav
om en øget fleksibilitet i vores energisystem for at kunne gennemføre den grønne
omstilling så omkostningseffektivt som muligt.
Ligeledes kan elektrificeringen af samfundet sætte pres på elnettet og skabe behov
for dyre investeringer i netudbygning, hvis ikke vi formår at bruge nettet på en ef-
fektiv måde. Vi skal så vidt muligt sikre, at det nye forbrug indpasses på en smart
måde i vores elsystem fx gennem automatisk styring af fleksibelt elforbrug såsom
elbiler og varmepumper. Det er vigtigt, at vi har de rigtige rammer for at understøtte
en fortsat udvikling af et smart, integreret og fleksibelt energisystem i Danmark.
Der blev med energiaftale 2018 igangsat en række initiativer, som skal være med til
at sikre netop dette. Det drejer sig bl.a. om udviklingen af en markedsmodel 3.0,
test af regulatoriske frizoner samt nedsættelse af en arbejdsgruppe, som bl.a. skal
se på, om tarifferne kan opkræves mere omkostningsægte.
True Energys materiale indeholder en ønskeliste med fire anbefalinger til ændret
regulering på elområdet, som jeg vil forholde mig til i mit svar:
Udvikling af rammebetingelser så netvirksomhederne kan købe fleksibilitets-
ydelser
Indførelse af nye regler for energy-as-a-service løsninger og afskaffelse af
leveringspligten
Sænkelse af elafgifterne
Langsigtede aftaler vedr. afgifter på elbiler og strøm til opladning
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2811
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/3
KEF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 22: Spm. om kommentarer til materiale fra True Energy om automatisk klimavenlig opladning af elbiler, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2141445_0002.png
Rammebetingelser for indkøb af fleksibilitetsydelser
True Energy peger i sin ønskeliste på, at den nuværende lovgivning betyder, at
netvirksomhederne ikke kan indkøbe fleksibilitetsydelser, hvorfor der skal investe-
res mere i netkomponenter. Med fleksibilitetsydelser forstås der, at man som for-
bruger eller producent af el kan sælge sin evne til enten at øge eller sænke hhv. sit
forbrug eller sin produktion i en given periode mod betaling. Herved kan forskellige
brugere af nettet være med til at hjælpe systemet og bidrage til håndteringen af
lokale flaskehalse i nettet. True Energy anbefaler derfor, at der udvikles rammebe-
tingelser, som muliggør, at netvirksomhederne kan købe fleksibilitet.
Energistyrelsen har oplyst, at der i forbindelse med implementeringen
af EU’s om-
1
arbejdede eldirektiv , som skal være implementeret i dansk lovgivning senest med
udgangen af 2020, vil være særligt fokus på at udvikle rammebetingelser for, at
netvirksomhederne kan købe fleksibilitetsydelser.
Den nugældende lovgivning indeholder ingen specifikke bestemmelser vedrørende
netvirksomheders anskaffelse af fleksibilitetsydelser. Rammebetingelserne skal
udvikles, så netvirksomhederne har incitament til at anskaffe fleksibilitetsydelser.
Der skal fx i vidt omfang sikres neutralitet mellem driftsomkostninger (fleksibilitets-
ydelser) og investeringsomkostninger (netinvesteringer) i den økonomiske regule-
ring, så det sikres, at den mest optimale løsning vælges ved en given udfordring i
nettet.
Nye regler for energy-as-a-service løsninger og afskaffelse af leveringspligten
True Energy ser det som en udfordring, at elleverancer behandles som et selv-
stændigt produkt pålagt leveringspligt. De fremfører, at reglerne hæmmer udviklin-
gen af energy-as-a-service løsninger, hvorfor der bør indføres nye regler for ener-
gy-as-a-service løsninger samt afskaffelse af leveringspligten.
Energistyrelsen har oplyst, at et af formålene bag det indre marked for elektricitet
og elmarkedsdirektivet er at give forbrugere nye og innovative forretningsmulighe-
der. Det må dog ikke ske på bekostning af forbrugerbeskyttelsen. Leveringspligten
er et centralt element i beskyttelsen af forbrugerne mod prisdiskrimination. Ændrin-
ger i leveringspligten skal ske på en måde, der opretholder forbrugernes rettigheder
herunder også dem der er følger af elmarkedsdirektivet.
Lignende overvejelser om
forbrugerbeskyttelsen gør sig gældende ift. ’energy-as-
service’-produkter,
hvor elleveringen indgår som et element i at levere en anden
ydelse. Sådanne aftaler skal være transparente for forbrugeren. Der skal bl.a. være
gennemsigtige oplysninger om priser, og det skal være let at sammenligne forskel-
1
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2019/944 af 5. juni 2019 om fælles regler for det indre
marked for elektricitet og om ændring af direktiv 2012/27/EU
Side
2/3
KEF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 22: Spm. om kommentarer til materiale fra True Energy om automatisk klimavenlig opladning af elbiler, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2141445_0003.png
lige tilbud. Det er også vigtigt, at kundens regning opfylder de minimumskrav vedr.
specificering af pris og forbrug som følger af elmarkedsdirektivet.
Sænkelse af elafgifterne og langsigtede aftaler om afgifter på elbiler
To af True Energys anbefalinger vedrører afgiftsforhold. For det første anbefaler
de, at elafgifterne sænkes for at fremme elektrificeringen. For det andet anbefaler
de, at der indgås langsigtede aftaler om afgifter på elbiler og strøm til opladning for
at fjerne usikkerhed, som kan hæmme udbredelsen af elbiler. Jeg har bedt Skatte-
ministeriet forholde sig til disse anbefalinger. De har oplyst følgende, hvortil jeg kan
henholde mig.
”Der
er forskellige afgiftssatser for forskellige anvendelser af el. Den såkaldte al-
mindelige elafgift er 89,2 øre/kWh i 2020 (og med energiaftale 2018 nedsættes
satsen gradvist til 78,9 øre/kWh i 2025). Elafgiften er dog betydeligt lavere for el til
de anvendelser, hvor el typisk nemmest kan erstatte fossil energi. Det gælder el til
rumopvarmning, herunder varmepumper, og el til opladning af elbiler via ladestan-
dere. Det er også disse typer elforbrug, der specifikt nævnes i materialet fra True
Energy.
Afgiften på el, der i afgiftsmæssig henseende kan henføres til rumopvarmning,
herunder el til varmepumper, er 21,0 øre/kWh i 2020 og fra 2021 nedsættes afgif-
ten til 15,7 øre/kWh. Endvidere er der frem til udgangen af 2021 en særligt lav afgift
2
på el til opladning af elbiler mv. via ladestandere på 0,4 øre/kWh. Afgifterne på
forbrug af el til rumvarme og elbiler er betydeligt lavere end afgifterne på fossile
brændsler til opvarmning eller transport.
Elbiler og plug-in hybridbiler er i dag omfattet af betydelige lempelser i registre-
ringsafgiften. Lempelserne i 2020 indebærer, at elbiler med en værdi op til 400.000
kr. (inkl. moms) i praksis er fritaget for registreringsafgift.
Ovennævnte lempelser for elbiler mv. er som udgangspunkt midlertidige, hvilket
skal ses i sammenhæng med, at der er nedsat en
kommission for grøn omstilling af
personbiler,
der i 2020 skal komme med anbefalinger til indretningen af bilbeskat-
ningen for at fremme grønne biler på længere sigt. Kommissionsarbejdet er såle-
des et led i afklaringen af de langsigtede rammer for bilbeskatningen.”
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
2
Ladestanderne ejes af virksomheder, men ladestanderne kan også være placeret hos husholdninger.
Særordningen for opladning af elbiler mv. omfatter dermed opladning af elbiler mv. via ladestandere
uanset hvor og under hvilke betingelser opladningen finder sted.
Side
3/3