Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del
Offentligt
2145353_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
4. februar 2020
J nr.
2020-316
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 21. januar 2020 stillet mig føl-
gende spørgsmål 206 alm. del, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 206
Vil ministeren i forlængelse af KEF alm. del
spm. 198 om kommentar til henven-
delsen af 7. januar 2020 fra Kurt Berg Larsen, Jerup, oplyse
a) hvornår den pågældendes solcelleanlæg formodes afskrevet, og
b) hvordan den pågældende ville have været stillet økonomisk, hvis han ikke
havde investeret i sit solcelleanlæg, men i stedet løbende havde købt sin
strøm på markedsvilkår, set over anlæggets levetid?
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Energistyrelsen. De har oplyst følgende, hvortil jeg
kan henholde mig:
Anlæggets tilbagebetalingstid
Energistyrelsen vurderer, at borgerens solcelleanlæg har en estimeret simpel tilba-
gebetalingstid på 10 år. Solcelleanlægget har en forventet levetid på 25 år.
I beregningen af anlæggets tilbagebetalingstid indgår de estimerede fordele ved at
være omfattet af årsbaseret nettoafregning fra hvert år (se nedenfor), estimerede
vedligeholdelsesomkostninger samt skattemæssige afskrivninger af solcelleanlæg-
get. I 2011, hvor borgeren anskaffede sig anlægget, kunne private anlægsejere
skattemæssigt afskrive solcelleanlægget på samme måde som en virksomhed.
Fordelen lå dermed i, at den skattemæssige afskrivning af solcelleanlægget kunne
fradrages den personlige indkomst. Den skattemæssige fordel udgør en stor del af
de samlede fordele for solcelleanlægsejeren. Til brug for beregningen er der anta-
get en marginal skattesats på 45 pct.
Økonomisk fordel ved at have investeret i anlægget
Borgeren har oplyst, at solcelleanlægget kostede 65.000 kr. og årligt producerer
1
2.300 kWh. Ud fra disse oplysninger og Energistyrelsens standardforudsætninger
vurderes det, at borgeren med overgangen til flexafregning vil have en merudgift på
ca. 240 kr. om året primært til betaling af moms af elkøbet.
1
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2809
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
Der kan læses mere om Energistyrelsens generelle prisforudsætninger, som er anvendt til beregnin-
gerne,
i det offentliggjorte notat ”Fakta om flexafregning”
https://ens.dk/sites/ens.dk/files/Stoette_vedvarende_energi/fakta_om_flexafregning.pdf
KEF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 206: Spm. om solcelleanlæg, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2145353_0002.png
Meromkostningen er således inden for det forventede interval på 200-500 kr., som
angivet i svaret på spørgsmål 198 alm. del.
Efter udrulningen af flexafregning forventes borgeren fortsat at have en økonomisk
fordel på 3.800 kr. årligt. Denne fordel skyldes:
-
-
Øjeblikkeligt egetforbrug af solcellestrømmen, hvor borgeren sparer elpris,
tariffer og elafgift.
Indtægt ved salg af overskudsproduktion fra solcelleanlægget til elnettet.
Dvs. salg af den solcellestrøm, der ikke forbruges af borgeren selv i øje-
blikket.
Årlig besparelse af elafgift, PSO samt transmissions- og systemtarif til
Energinet for indkøb af strøm svarende til den overskudsproduktion borge-
ren har solgt til nettet samme år.
-
I og med at borgeren fortsat må nettoafregne PSO og elafgift på årsbasis frem til
2032 (20 år efter køb af anlægget) og dermed opnå en besparelse som angivet
ovenfor, er borgeren væsentligt bedre stillet med købet af solcelleanlægget, end
hvis borgeren havde købt sin strøm på markedsvilkår, set over anlæggets levetid.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2