Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del
Offentligt
2095325_0001.png
28. oktober 2019
J.nr. 2019 - 9496
Til Folketinget
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 2 af 3. oktober 2019 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Signe Munk (SF).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
KEF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, hvor høj energi- og CO2-afgiften pr. kørt kilometer er for en typisk lastbil, der kører på hhv. diesel og biogas, til skatteministeren
2095325_0002.png
Spørgsmål
Kan ministeren oplyse, hvor høj energi- og CO
2
-afgiften er pr. kørt kilometer for en ty-
pisk lastbil, der kører på henholdsvis diesel og biogas?
Svar
Energiafgiften på diesel og biogas til vejtransport er ens pr. energienhed. Afgiftssatsen for
begge brændstoffer er således 76,9 kr. pr. GJ i 2019. Biogas er fritaget for CO
2
-afgift, når
det ikke tilføres naturgasnettet. Diesel pålægges CO
2
-afgift ligesom andre fossile brænds-
ler til transport og fjernvarmeproduktion mv.
Brændstofforbruget af diesel eller biogas pr. kørt kilometer for en lastbil afhænger af en
række faktorer, herunder lastbilens energieffektivitet. En typisk diesellastbil anslås at køre
ca. 3 km pr. liter diesel. Biogasbranchen anslår, at biogaskøretøjer bruger 15-20 pct. mere
energi pr. kilometer end dieselkøretøjer.
Af tabel 1 fremgår skøn for afgifter på brændstof pr. kørt kilometer for hhv. diesel- og
biogaslastbiler opgjort i øre pr. kilometer. For biogaslastbiler er der to regneeksempler. I
det første beregnes afgiften, når biogaslastbilen er lige så energieffektiv som en typisk die-
sellastbil. I det andet regneeksempel lægges det til grund, at biogaslastbilen har et energi-
forbrug, der er 17,5 pct. højere end en diesellastbil pr. kørt kilometer.
Som det fremgår af tabellen, afhænger afgiftsforskellen pr. kørt kilometer mellem diesel-
og biogaslastbiler således af biogaslastbilernes energieffektivitet.
Tabel 1. Skøn for afgifter på brændstof pr. kørt kilometer for diesel- og biogaslastbiler
Afgift i øre pr. kilometer
Diesel (6,8 pct. biodiesel)
Biogas - samme energieffektivitet som diesellastbil
Biogas - energiforbrug 17,5 pct. højere end disellastbil
Energiafgift
142
142
167
CO
2
-afgift
14
0
0
I alt
157
142
167
Anm.: Det forudsættes, at diesellastbiler i gennemsnit kører 3 km pr. liter diesel. I Danmark indeholder diesel til vejtransport
typisk 6,8 pct. biodiesel, med henblik på at efterleve EU-krav. I tabellens regneeksempler forudsættes biogassen leveret
uden for naturgasnettet. Hvis biogas i stedet tilføres naturgasnettet, pålægges forbruget af gassen CO
2
-afgift ligesom natur-
gas.
Når biogas tilføres naturgasnettet, omfattes biogassen af de almindelige afgifter for natur-
gas, herunder CO
2
-afgift. Det vurderes for nuværende ikke at være muligt at fritage bio-
gas leveret via naturgasnettet for CO
2
-afgift. Det skyldes blandt andet, at det vurderes at
ville medføre kontrolproblemer for skattemyndighederne.
Til gengæld gives der betydelige tilskud til produktionen af biogas, hvilket har betydning
for prisen på biogas. Biogasproduktion i Danmark modtager typisk højere tilskud end an-
den vedvarende energi. Disse tilskud overstiger langt CO
2
-afgiften.
Side 2 af 2