Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del
Offentligt
2145327_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
4. februar 2020
J nr.
2020-316
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 14. januar stillet mig følgende
spørgsmål 198 alm. del, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 198
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 7. januar 2020 fra Kurt Berg Lar-
sen, om solcelleaftalen, jf. KEF alm. del
bilag 155.
Svar
Solcelleejeren Kurt Berg Larsen har henvendt sig til Folketinget pga. utilfredshed
med den nye afregningsmetode for køb og salg af strøm fra elnettet, såkaldt flexa-
fregning. Alle danske elforbrugere skal overgå til flexafregning inden udgangen af
2020. Det følger af en beslutning truffet af et bredt folketingsflertal i 2013.
Det overordnede formål med flexafregning er at aktivere elforbrugerne til i højere
grad at tilpasse forbruget til produktionen af vedvarende energi. For de fleste elfor-
brugere vurderes overgangen til flexafregning at være en økonomisk fordel, da
man hermed får mulighed for at tilpasse sit elforbrug til elprisen. Dette er også godt
for den grønne omstilling, idet elprisen typisk er lav, når vi producerer meget grøn
strøm, dvs. når vinden blæser, og når solen skinner.
Borgerens utilfredshed skyldes, at flexafregning får betydning for ordningen med
såkaldt årsbaseret nettoafregning, som han og ca. 84.000 andre solcelleejere er
omfattet af. Med denne ordning - årsbaseret nettoafregning - har solcelleejerne
populært sagt haft mulighed for at bruge elnettet
som et ”fiktivt batteri”, hvor den
overskudsstrøm, som solcellerne leverede til nettet, kunne bruges igen uden mer-
betaling på et senere tidspunkt.
Det er her vigtigt at understrege, at overgangen til flexafregning ikke betyder, at
den årsbaserede nettoafregning, hvor elafgift og PSO-tarif beregnes på baggrund
af hele årets samlede strømforbrug fra det kollektive net, ophører. Ordningen med
årsbaseret nettoafregning af elafgift og PSO-tarif gælder fortsat frem til 2032. Såle-
des ændrer flexafregning ikke på, at ejere af et årsnettoafregnet solcelleanlæg
fortsat kan nettoafregne elafgift, PSO-tarif samt system- og transmissionstarif til
Energinet på årsbasis.
For borgeren Kurt Berg Larsen betyder det konkret, at der ikke skal betales elafgift,
PSO-tarif samt system- og transmissionstarif til Energinet for den mængde strøm
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2809
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/3
KEF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 198: MFU spm. om kommentarer til henvendelse af 7/1-20 fra Kurt Berg Larsen, Jerup, om solcelleaftalen, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2145327_0002.png
han køber fra nettet, som svarer til den mængde strøm, som han tidligere selv har
producereret på sit solcelleanlæg og solgt til nettet.
Solcelleejere på årsbaseret nettoafregning kommer dog typisk til at opleve en mer-
omkostning på 200-500 kr. årligt som følge af overgangen til flexafregning. Merom-
kostningen skyldes udgifter til betaling af moms for elkøbet samt en forventet pris-
forskel på selve strømmens købs- og salgspris.
Energinet har analyseret betydningen af flexafregning for 1.500 tilfældigt udvalgte
1
årsnettoafregnede solcelleanlægsejere . Af denne analyse fremgår det, at ca. 5%
af solcelleejerne kan få en meromkostning, som overstiger 500 kr. Det er dog vig-
tigt at understrege, at disse enkelte anlæg ikke kan anses som repræsentative for
alle 84.000 årsnettoafregnede solcelleanlæg.
For solcelleejere omfattet af årsbaseret nettoafregning medfører flexafregning en
ændring i praksis for afregningen af selve strømmen. Forbrug og produktion skal
fremover opgøres hver for sig som hhv. køb og salg, og der skal betales moms af
det fulde elforbrug fra det kollektive elnet. Solcelleejerne vil derfor også skulle beta-
le moms af hele elindkøbet fra det kollektive elnet på lige fod med andre elforbruge-
re. Ændringen om, at momsen skal afregnes af det fulde elforbrug, følger af en
afgørelse fra Landsskatteretten fra 2016.
I 2018 undersøgte en arbejdsgruppe med Energistyrelsen og Energinet, om der
kunne findes en løsning, der ville kompensere solcelleejere på årsbaseret nettoaf-
regning for den meromkostning på ca. 200-500 kr. årligt, som de fleste ville opleve
med overgangen til flexafregning, bl.a. som følge af Landsskatterettens afgørelse i
2016.
Som en del af arbejdet inddrog arbejdsgruppen solcelleforeninger og repræsentan-
ter fra elbranchen. Der blev gennemgået 14 alternative løsningsmodeller, herunder
om man kunne vente med udrulning af flexafregning for de årsnettoafregnende
egenproducenter. Arbejdsgruppen konkluderede i foråret 2018, at ingen af model-
lerne kunne fungere som alternativ til flexafregning, bl.a. på grund af EU-reglerne
om statsstøtte og moms.
Energistyrelsens beregninger viser dog, at solcelleejere på årsbaseret nettoafreg-
ning og flexafregning fortsat vil have en væsentlig økonomisk fordel i forhold til en
almindelig elforbruger, der ikke har et solcelleanlæg.
I forhold til beregninger af borgerens merudgifter i forbindelse med overgangen til
flexafregning henviser jeg til mit svar på KEF alm. del spm. 206.
1
https://energinet.dk/-/media/Energinet/El-RGD/El-
CSI/Dokumenter/Markedsforskrifter/Metodeanmeldt/Flexafregning-juni-2017/Bilag-1--Energinetdks-
metoder-for-flexafregning--Tillg-vedr-rsbaseret-nettoafregning.pdf
Side
2/3
KEF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 198: MFU spm. om kommentarer til henvendelse af 7/1-20 fra Kurt Berg Larsen, Jerup, om solcelleaftalen, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2145327_0003.png
Transporttarif
I henvendelsen nævner borgeren, at den såkaldte transportbetaling for transport af
strømmen via nettet har medført en fordyrelse af hans investering. Jeg skal dog
understrege, at ændringer i transporttariffer ikke har nogen forbindelse til udrulnin-
gen af flexafregning, idet tarifferne fastsættes af netselskaberne og godkendes af
Forsyningstilsynet.
Netselskaberne har indtil 2016 haft en tidsbegrænset indbyrdes aftale om at frihol-
de elforbrugere med solceller for nettariffer for det elforbrug, som på årsbasis blev
dækket af solcelleanlægget.
Ved aftalens udløb udarbejdede Dansk Energi et forslag til ny transportbetaling
(tarifering). Formålet er bl.a. at sikre, at de enkelte forbrugere betaler for deres brug
af elnettet og dermed også betaler for de omkostninger, de giver anledning til.
Det fremgår af elforsyningsloven, at fastsættelse af tariffer skal ske efter rimelige,
objektive og ikke-diskriminerende kriterier ift. de omkostninger, som køberne giver
anledning til. Det er et grundlæggende princip, at tarifferne skal afspejle omkost-
ningerne og på den måde sikre en optimal udnyttelse af nettet. Det er som nævnt
op til netselskaberne at fastsætte tarifferne, og det er op til Forsyningstilsynet at
vurdere, om tarifferne er rimelige. Nettarifferne, og den tidligere aftale om at fritage
solcelleejere fra transporttariffer, er således ikke fastsat fra politisk hold, men er
bestemt af netselskaberne. Nettarifferne er godkendt af Forsyningstilsynet.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
3/3