Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del
Offentligt
2145325_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
4. februar 2020
J nr.
2020 - 235
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 8. januar 2020 stillet mig føl-
gende spørgsmål 193 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Morten Messerschmidt (DF).
Spørgsmål 193
Ministeren bedes kommentere artiklen på EnergiWatch.dk den 6. januar 2020: ”El-
selskabernes top 5 udbetalte 16 mia. kr. til sine ejere” og
i den forbindelse redegø-
re for, om artiklen giver anledning til nye overvejelser vedrørende den eksisterende
regulering
(https://energiwatch.dk/secure/Energinyt/Energiselskaber/article11855252.ece?utm
_campaign=EnergiWatch%20Middag&utm_content=2020-01-
06&utm_medium=email&utm_source=energiwatch).
Svar
Langt de fleste borgere og virksomheder er dybt afhængige af el, men de har ikke
mulighed for at skifte elnetselskab. Som minister er jeg optaget af, at vi har de rette
rammer til at sikre, at netvirksomhederne er sig deres samfundsansvar bevidst. Det
er vigtigt, at forbrugernes betaling for netvirksomhedernes monopolydelser er til-
strækkeligt reguleret.
I den refererede artikel fremgår det, at de fem største elnetselskaber fra 2008-2018
udloddede 16 mia. kr. til deres ejere, hvoraf 7,8 mia. kr. var finansieret med virk-
somhedernes overskud i den pågældende periode, mens 8,2 mia. kr. var finansie-
ret med selskabernes egenkapital. Oplysningerne stammer fra Forsyningstilsynets
udkast til analyse af netvirksomhedernes tilladte forrentning, som indgår i den
igangværende analyse af konkurrenceforholdene i elsektoren.
ELFOR-aftalen fra 2004 og den tilhørende politiske aftale om
Fremtidssikring af
energiinfrastrukturen
fra 2004 har væsentlig betydning for, hvor mange midler net-
virksomhederne efterfølgende har kunnet udbetale til deres ejere. Som følge af
aftalerne blev daværende sondring mellem fri og bunden kapital ophævet til gen-
gæld for, at netvirksomhederne vederlagsfrit overdrog deres ejerandele i Eltra,
Elkraft og Elkraft Transmission til staten, som samlede aktiverne i Energinet. Der-
1
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2809
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
1
Aftale mellem økonomi- og erhvervsministeren og ELFOR om kapitalforhold i elsektoren og
sikring af uafhængighed i den overordnede infrastruktur på elområdet af 29. marts 2004.
KEF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 193: Spm. om kommentar til artiklen på EnergiWatch.dk den 6/1-20: Elselskabernes top 5 udbetalte 16 mia. kr. til sine ejere, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2145325_0002.png
med blev hele netvirksomhedernes daværende egenkapital frie midler, som net-
virksomhederne fik og fortsat har fuld råderet over.
Den 1. januar 2018 trådte en ny regulering af elnetvirksomhederne i kraft som op-
følgning på aftale om
Økonomisk regulering af elnetvirksomhederne
af 4. november
2016 mellem den daværende V-regering og S, DF, EL, RV, SF og K. Reguleringen
tager udgangspunkt i Elreguleringsudvalgets dybdegående eftersyn af elforsy-
ningssektoren og den tilhørende regulering fra 2014.
Reguleringen sætter et loft over den samlede betaling, som elnetvirksomhederne
kan opkræve fra forbrugerne, og regulerer netvirksomhedernes mulighed for at
opnå et overskud gennem en forrentningsramme. Forrentningsrammen er en ram-
me til at dække elnetvirksomhedernes finansieringsomkostninger, herunder også
ejernes omkostning ved at stille kapital til rådighed for virksomheden. Forrentnings-
rammen fastsættes uafhængigt af den enkelte netvirksomheds kapitalstruktur og
låneomkostninger. Forbrugernes betaling til netvirksomheden påvirkes således ikke
af, om den enkelte netvirksomhed har meget eller lidt egenkapital, eller om selska-
bet kan låne dyrt eller billigt.
Selskabernes muligheder for at udlodde midler, som de har råderet over, har ikke
nogen direkte betydning for forbrugerne. Jeg mener derfor ikke, at de refererede
oplysninger i artiklen giver anledning til nye overvejelser om reguleringen af net-
virksomhederne.
Derudover tilskynder reguleringen netvirksomhederne til at blive mere effektive,
dels gennem krav til effektiviseringer, dels ved at give netvirksomhederne incita-
ment til at foretage ekstraordinære effektiviseringer, som midlertidigt vil give net-
virksomhederne et større overskud, men på sigt vil lede til lavere priser for forbru-
gerne. Samtidig er mange af netvirksomhederne forbrugerejede. Det giver forbru-
gerne mulighed for at påvirke, hvordan deres netvirksomheds overskud og egen-
kapital anvendes gennem valg til repræsentantskaber og bestyrelser.
Med den igangværende konkurrenceanalyse bliver der skabt transparens om for-
holdene i netvirksomhederne, og vurderet, om den eksisterende adskillelse af net-
virksomhedernes monopolaktiviteter og de konkurrenceudsatte aktiviteter er til-
strækkelig.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2