Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del
Offentligt
2200752_0001.png
Folketingets Klima,- Energi- og Forsyningsudvalg
Christiansborg
29. maj 2020
Svar på Klima-, Energi- og Forsyningsudvalgets spørgsmål nr.
182 (Alm. del) af 20. december 2019 stillet efter ønske fra Thomas
Danielsen (V)
Spørgsmål
Vil ministeren opgøre, hvordan regeringen når frem til, at finansloven ”samlet for-
ventes at nedbringe drivhusgasudledningen i 2030 med mindst 0,5 mio. ton CO2-
ækvivalenter
på nationalt plan”? Ministeren bedes opgøre det konkrete regnskab
bag denne forventede klimareduktion.
Svar
Med aftalen om finansloven for 2020 er der enighed om at gennemføre en række
initiativer, der samlet skønnes at nedbringe drivhusgasudledningen i 2030 med
mindst 0,5 mio. ton CO2-ækvivalenter på
nationalt
plan,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Drivhusgasreduktioner i 2030 (nationale)
Initiativ
Danmarks Grønne Investeringsfond (DGIF)
Udtagning af landbrugsjord mv.
Etablering af en skovfond
Pulje til grønne busser, videreført afgiftsfritagelse for elbiler
samt fradrag i beskatningsgrundlag for grønne firmabiler
I alt
Mio. ton CO2-ækvivalenter i 2030
Ca. 0,175
Ca. 0,270
Ca. 0,05
Ca. 0,002-0,022
Ca. 0,5
Note: Skønnene er behæftet med betydelig usikkerhed og afhænger bl.a. af den konkrete udmøntning af initiativerne,
tilstrækkelig efterspørgsel efter projektfinansiering mv.
Det bemærkes, at der endnu ikke er taget stilling til den konkrete model for ud-
møntning af de enkelte initiativer. Der er en fælles ambition mellem regeringen og
de øvrige aftalepartier om, at søge at maksimere klimaeffekten i forbindelse med
den konkrete udmøntning af de enkelte initiativer, herunder ved at afsøge tiltag og
modeller, der kan øge klimaeffekten ud over de skøn, som indgår i beregningerne.
Dette er baggrunden for, at skønnet for initiativernes samlede klimaeffekt er angi-
vet som
mindst
0,5 mio. ton CO2-ækvivalenter i FL-aftalen.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
KEF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 181: Spm. om en opgørelse over alle de initiativer på finanslovsaftalen for 2020, der har effekter på udledningen af drivhusgasser, til finansministeren
Side 2 af 3
Danmarks Grønne Investeringsfond
Med aftalen om finansloven for 2020 styrkes Danmarks Grønne Investeringsfond
(DGIF). DGIF yder lån til projekter inden for energibesparelser, vedvarende
energianlæg og ressourceeffektivitet mv. Det er med aftalen besluttet at øge garan-
tirammen med 6 mia. kr. og yde et kapitalindskud på 240 mio. kr.
En udvidelse af garantirammen samt et yderligere kapitalindskud vil kunne udvide
fondens investeringsportefølje. Effekten afhænger af den fremtidige sammensæt-
ning af porteføljen, herunder hvilke tiltag der i øvrigt iværksættes, som fonden kan
understøtte. I beregningerne er der taget udgangspunkt i en videreførsel af fon-
dens aktuelle porteføljesammensætning samt det skøn for additionalitet ved yderli-
gere finansiering, som der blev lagt til grund forud for etableringen af fonden i
2014. Initiativet skønnes på den baggrund at medføre en drivhusgasreduktion på
0,175 mio. ton CO2-ækvivalenter i 2030 i forhold til Basisfremskrivningen 2019.
Skønnet skal ses i lyset af, at DGIF’s portefølje aktuelt bl.a. består af store
dele af
sol- og vindprojekter, der kun i begrænset omfang bidrager til additionel CO2-re-
duktion, idet der i den seneste basisfremskrivning skønnes en VE-elproduktion på
mere end 100 pct. i 2030 Den additionelle effekt kan i udgangspunktet være større
i det omfang DGIF identificerer projekter inden for omstilling fx i erhvervslivets
fossile energiforbrug.
Udtagning af landbrugsjord mv.
Der afsættes 2 mia. kr. frem mod 2030 til at understøtte natur-, vandmiljø- og kli-
maformål bl.a. gennem udtag af kulstofrig landbrugsjord med henblik på at sikre
en reduktion af landbrugets drivhusgasudledning. Midlerne kan fx anvendes til at
finansiere de udgiftsposter, der er forbundet med at udtage kulstofholdig lav-
bundsjord af landbrugsmæssig drift, herunder afbrydning af dræn og vådgøring af
arealerne samt tilskud og kompensation i forbindelse med værditab ved videresalg
af jorden. Midlerne kan også anvendes til andre indsatser, der har til formål at un-
derstøtte natur-, vandmiljø- og klimaformål, eksempelvis skovrejsning.
Der er i beregningerne af initiativets klimaeffekter lagt til grund, at midlerne i
overvejende grad anvendes til udtagning af lavbundsjorder, mens en mindre andel
af midlerne anvendes til at yde tilskud til privat skovrejsning. Det skønnes i fi-
nansloven for 2020 på den baggrund, at initiativet vil bidrage med en reduktion af
drivhusgasudledningen på ca. 0,27 mio. ton CO2-ækvivalenter i 2030. Den kon-
krete udmøntning af puljen drøftes mellem aftaleparterne i 2020.
Etablering af en skovfond
Der etableres en skovfond, som skal udgøre en legitim og troværdig modtager af
frivillig finansiering til grønne aktiviteter. Fondens aktiviteter kan bl.a. bestå i
skovrejsning og udtagning af kulstofrig landbrugsjord. Der afsættes 100 mio. kr. i
2020 til fondens aktiviteter. Der er i beregningerne af initiativets effekter lagt til
grund, at midlerne anvendes til at rejse skov, fx gennem tilskud til lodsejere. Det
skønnes, at fonden kan bidrage med en reduktion i udledningen af drivhusgasser
på 0,05 mio. ton CO2-ækvivalenter i 2030.
KEF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 181: Spm. om en opgørelse over alle de initiativer på finanslovsaftalen for 2020, der har effekter på udledningen af drivhusgasser, til finansministeren
Side 3 af 3
Skønnet baserer sig på en antagelse om, at fondens beholdning øges fra de 100
mio. kr., som er afsat i startkapital, til ca. 200 mio. kr. gennem medfinansiering fra
private og virksomheder. Såfremt der kan tilvejebringes en større grad af privat
medfinansiering til fondens projekter, vil klimaeffekten være tilsvarende større.
Den konkrete model for skovfonden drøftes mellem aftaleparterne i 2020.
Pulje til grønne busser, videreført afgiftsfritagelse for elbiler samt fradrag i beskatningsgrundlag
for grønne firmabiler
Der etableres en pulje på 75 mio. kr. i 2020 til grønne busser. Desuden sikres det,
at afgifterne på elbiler ikke stiger fra 2019 til 2020, og der indføres et fradrag i be-
skatningsgrundlaget for grønne firmabiler, der samlet set medfører et mindrepro-
venu på 125 mio. kr. i 2020. Det er lagt til grund i forbindelse med forhandlin-
gerne om finansloven for 2020, at initiativerne vil medføre en reduktion i udled-
ningen af drivhusgasser på 0,002-0,022 mio. ton CO2-ækvivalenter i 2030.
Det er lagt til grund i forbindelse med forhandlingerne om finansloven for 2020,
at en pulje til grønne busser kan medføre en reduktion i udledningen af drivhus-
gasser på 0,002-0,022 mio. ton CO2-ækvivalenter i 2030. Grøn omstilling af én
dieselbus vurderes at kunne give en årlig CO2-reduktion på ca. 70 ton. Spændet
dækker over forskellige modeller for udmøntning af puljen til grøn omstilling af
busser. Afhængigt af den valgte model ventes der omstillet mellem 30-300 busser
svarende til en reduktion på mellem på 0,002-0,022 mio. ton CO2-ækvivalenter i
2030. Den konkrete model for udmøntning af puljen til grønne busser er under
afklaring.
Skønnene er behæftet med usikkerhed og afhænger bl.a. af den konkrete udmønt-
ning af initiativerne, tilstrækkelig efterspørgsel efter projektfinansiering mv.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet oplyser, at man i samarbejde med Aar-
hus Universitet har igangsat et arbejde for at konsolidere effektskøn af udtagning
af lavbundsjorder.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister