Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del
Offentligt
2136615_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
17. januar 2020
J nr.
2020-125
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 19. december 2019 stillet mig
følgende spørgsmål 168 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Signe Munk (SF).
Spørgsmål 168
Ministeren bedes kommentere artiklen i Villabyerne den 17. december 2019: ”Gen-
tofte
Kommune må ikke udbygge fjernvarmenettet yderligere” (https://www.e-
pages.dk/villabyerne/2083880859/ s. 2) og herunder oplyse, præcis hvordan klima-
gevinsten prissættes i de samfundsøkonomiske analyser, og om ministeren vil tage
initiativ til at ændre reglerne i lyset af blandt andet 70 pct.-målsætningen.
Svar
Artiklen ”Gentofte
Kommune må ikke udbygge fjernvarmenettet yderligere”
tager
udgangspunkt i en konkret sag, som jeg ikke kan kommentere yderligere. Artiklen
indeholder dog en række generelle problemstillinger, som jeg i det følgende vil
forholde mig til.
Det er i dag et krav, at der i forbindelse med den kommunale godkendelse af større
energiprojekter, herunder en konvertering af et naturgasområde til fjernvarme, gen-
nemføres en samfundsøkonomisk beregning. Det er kun den mest samfundsøko-
nomisk fordelagtige investering, som kan godkendes. De samfundsøkonomiske
beregninger laves på baggrund af det bedst mulige skøn af en række parametre
såsom bl.a. investeringsomkostninger, brændselspriser, forventet levetid for inve-
steringen samt værdi af projektets klima- og miljømæssige effekter. Vurderingen
skal ske med udgangspunkt i en fastlagt metode og i de samme grundforudsætnin-
ger om fx brændselspriser, værdi af miljøeffekter og CO2 mv. Til dette udgiver
Energistyrelsen en vejledning i samfundsøkonomiske analyser på energiområdet
samt en række samfundsøkonomiske beregningsforudsætninger.
Værdien af CO
2
baseres på de forventede kvotepriser,
jf. svar på KEF spørgsmål
153 og 154 alm. del,
hvor CO2-prisen uden for kvotesektoren i perioden 2020-2030
ligger over den forventede kvotepris for at afspejle omkostningerne ved at overhol-
de Danmarks EU-mål i ikke-kvotesektoren. De seneste brændselspriser for bl.a.
naturgas
tager udgangspunkt i Det Internationale Energiagenturs (IEA’s) prisanta-
gelser fra
World Energy Outlook 2018.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2809
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om kommentarer til artiklen: Benspænd for den grønne omstilling: Gentofte er klimakommune, men må ikke udbygge fjernvarmenettet fra Gentofte.Lokalavisen.dk den 3/12-19, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2136615_0002.png
For at nå målsætningen om 70 pct. reduktion af drivhusgasser i 2030 forventes det,
at reduktionsomkostningerne både i og uden for kvotesektoren bliver væsentligt
højere end skønnene anvendt i Energistyrelsens Samfundsøkonomiske bereg-
ningsforudsætninger 2019. Energistyrelsen vil derfor se på, om de højere redukti-
onsomkostninger kan indarbejdes i de fremtidige samfundsøkonomiske bereg-
ningsforudsætninger, så beregningsforudsætningerne er i tråd med den politiske 70
pct.-målsætning.
Det kan herudover tilføjes, at det i Energiaftale 2018 blev besluttet at analysere
konsekvenserne af at ophæve produktionsbindingerne, herunder samfundsøkono-
mikravet. Jeg vil bl.a. med udgangspunkt heri se på en samlet løsning for regule-
ring af fjernvarmesektoren i forbindelse med den kommende Klimahandlingsplan.
Det indebærer en stillingtagen til, om samfundsøkonomikravet fortsat skal bevares
uændret, moderniseres eller helt ophæves.
Den danske fjernvarmesektor gør en stor indsats i den grønne omstilling og sekto-
ren vil kun blive grønnere. VE-andelen er således stigende og forventes at stige fra
60 pct. i dag over 75 pct. i 2025 til 80 pct. i 2030. I 2030 forventes 5 pct. af fjern-
varme herudover at komme fra overskudsvarme, mens de resterende 15 pct. udgø-
res af den fossile fraktion fra affald samt kul og naturgas. Det er dog vigtigt at være
opmærksom på, at konvertering af naturgas- og oliekunder ikke nødvendigvis be-
høver at være en konvertering til fjernvarme for at bidrage til regeringens klimamål.
Fra 2028 vil 100 pct. af det danske elforbrug være VE-baseret. Vi vil således få en
klimagevinst af samme størrelsesorden
hvis ikke større - hvis naturgas- og olie-
kunderne overgår til en individuel varmepumpe.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2