Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del
Offentligt
2134697_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
13. januar 2020
J nr.
2020-31
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af d. 16. december 2019 stillet mig
følgende spørgsmål 163 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Morten Messerschmidt (DF).
Spørgsmål 163
Ministeren bedes kommentere artiklen i Finans.dk den 11. december 2019: ”Direk-
tør:
Udvid
kontrollen
med
elselskabernes
energibesparelser”
(https://finans.dk/erhverv/ECE11817068/direktoer-udvid-kontrollen-med-
elselskabernes-energibesparelser/) og herunder oplyse, om det er muligt at effek-
tuere kontrollen. Vil ministeren i givet fald tage initiativ hertil?
Svar
Som følge af Rigsrevisionens beretning fra 2017 om Energispareordningens udfor-
dringer er tilsynet med de ca. 150.000 energispareprojekter, som hvert år får tilskud
gennem ordningen, blevet styrket. Fx er der frem mod 2021 tilført 115 mio. kr. til at
styrke kontrolindsatsen, ligesom kravene til kontrol og dokumentation er blevet
skærpet. Derudover har et bredt flertal i Folketinget med energiaftalen fra 2018
besluttet, at Energispareordningen med udgangen af 2020 skal lukkes og erstattes
af tilskudspuljer til energibesparelser. Det skyldes blandt andet, at Energispareord-
ningen er blevet administrativt tung, hvilket denne sag også viser.
Som led i det styrkede tilsyn med energispareordningen udfører Energistyrelsen et
risikobaseret tilsyn med ordningen. Tilsynet består bl.a. i en stikprøvekontrol af
omkring 400 sager årligt. I stikprøven kontrollerer Energistyrelsen, om sagerne
overholder reglerne i Energispareaftalen og energisparebekendtgørelsen. I 2017
var der en fejlprocent på 17 %, som efterkorrigeres.
Med udgangspunkt i resultatet af stikprøvekontrollen, henvendelser samt dialog
med samarbejdsorganerne, vægtes tilsynsindsatsen over for misbrug af ordningen
særligt tungt. På den baggrund udfører Energistyrelsen også særkontroller, hvor
særlige problemområder kontrolleres. Formålet med særkontrollerne er at opsamle
viden og vurdere, om der skal foretages yderligere justeringer af reglerne.
Energistyrelsen har tidligere kontrolleret en række hulmursisoleringssager og halm-
og biokedelsager, da der var problemer med disse områder. Et tredje af disse pro-
blemfyldte områder er IT- og serverrumsbesparelser. I den forbindelse skal jeg
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 163: Spm. om kommentarer til artiklen i Finans.dk den 11/12-19: Direktør: Udvid kontrollen med elselskabernes energibesparelser, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2134697_0002.png
understrege, at der i samarbejde med aftaleparterne bag energispareaftalen er
lukket midlertidigt for alle besparelser inden for IT- og serverprojekter.
Da særkontroller udføres inden for områder, hvor der har været særlig mistanke om
problemer, vil antallet af godkendte besparelser typisk være mindre end i de årlige
stikprøvekontroller.
Energistyrelsens udkast til afgørelser i særkontrollen af IT- og serverrumsbesparel-
ser er nu i høring hos de berørte selskaber. I udkast til afgørelserne lægges der op
til at korrigere en meget stor andel af besparelserne
særligt på grund af mangel-
fuld dokumentation og fejlagtig anvendelse af de fastlagte forudsætninger for be-
regning af besparelserne. Selskaberne har gennem den igangværende høring mu-
lighed for at dokumentere besparelserne yderligere. Det er min forventning, at sel-
skaberne vil gøre deres yderste for at levere yderligere dokumentation, så de ende-
lige afgørelser ender med et andet resultat.
Det er derfor for tidligt at sige noget om det endelige resultat og dermed forholde
sig til, om det er relevant at undersøge samtlige projekter. Det er klart, at vi må tage
bestik af situationen, når vi kender det endelige resultat af særkontrollen. Jeg vil
derfor foreslå, at vi tager en nærmere drøftelse i forligskredsen bag energiaftalen
om konsekvenserne af særkontrollen, når de endelige afgørelser foreligger.
Der udestår derudover yderligere to særkontroller, som behandles i løbet af 2020,
ligesom der udestår stikprøvekontroller for 2019 og 2020. Det er derfor også vigtigt
for mig at nævne, at problemerne fra særkontrollen om IT- og serverområdet ligger
et par år tilbage i tiden og er fra før tilsynet blev styrket. Det er på grund af styrkel-
sen af tilsynet med ordningen, at vi kan få ryddet op i de her sager.
Sagen illustrerer dog desværre igen et problem med energispareordningen, som
bekræfter mig i, at vi gjorde det rigtige, da vi afskaffede ordningen som en del af
energiaftalen i 2018.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2