Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del
Offentligt
2135449_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
15. januar 2020
J nr.
2019-5088
Svar på KEF alm. del
spm. 154
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af d. 13. december stillet mig
følgende spørgsmål 154 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål 154
Vil ministeren overveje, om det er muligt at indregne de samfundsøkonomiske
omkostninger, der afspejler sig i målet om reducering af CO2-udledningerne
med 70 pct. i 2030, i forbindelse med konverteringer af gasområder til fjernvar-
me?
Svar
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet er i gang med at vurdere mulighederne
for at indregne de samfundsøkonomiske omkostninger, der afspejler sig i målet
om reducering af CO2-udledningerne med 70 pct. i 2030, i forbindelse med
konverteringer af gasområder til fjernvarme. En vurdering af CO
2
-reduktioner og
dertilhørende omkostninger ifm. 70 pct.-målet vil også indgå som led i det forbe-
redende arbejde til den kommende klimahandlingsplan.
På baggrund af resultaterne af dette arbejde, vil Energistyrelsen tage stilling til,
hvorvidt forudsætningerne om blandt andet omkostninger ved udledning af CO
2
,
som anvendes i de samfundsøkonomiske beregningsforudsætninger (og der-
med ifm. projektbekendtgørelsen på varmeområdet) skal revurderes.
Projektbekendtgørelsen stiller krav om, at ansøgning om godkendelse af nye
projekter (herefter projektforslag) blandt andet skal indeholde samfundsøkono-
miske analyser af relevante scenarier, jf. Bekendtgørelse om godkendelse af
projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg BEK 1792 af 27/12/2018. For at
sikre, at de samfundsøkonomiske analyser i projektforslag er sammenlignelige
og foretaget på grundlag af de samme grundforudsætninger om energipriser
mv., skal analyserne udarbejdes på baggrund af Energistyrelsens
Vejledning i
samfundsøkonomiske analyser på energiområdet
og med brug af priser og
værdier fra Energistyrelsens
Samfundsøkonomiske beregningsforudsætninger.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 154: Spm., om muligheden for at indregne de samfundsøkonomiske omkostninger, der afspejler sig i målet om reducering af CO2-udledningerne med 70 pct. i 2030 ifm. konverteringer af gasområder til fjernvarme, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2135449_0002.png
Energistyrelsens Samfundsøkonomiske beregningsforudsætninger indeholder
blandt andet priser på CO
2
både for kvote- og ikke-kvotesektorerne, som er
baseret på skønnede omkostninger ved CO
2
-reduktioner.
EU har fastlagt CO
2
-reduktionsforpligtelser for hele EU. Forpligtelsen er opdelt i
to sektorer: kvotesektoren og ikke-kvotesektoren.
I kvotesektoren er der lagt et loft over de totale udledninger hen til 2030.
Kvoteprisen angiver de forventede marginale omkostninger for at opnå for-
pligtelsen i kvotesystemet og kan dermed anvendes som udtryk for den
samfundsøkonomiske omkostning ved ændret CO
2
-udledning. Skønnet for
den forventede fremtidige kvotepris fastlægges af Finansministeriet på
baggrund af den aktuelle markedspris på CO
2
-kvoter.
I ikke-kvotesektoren eksisterer der ikke en handelsværdi for CO
2
-
udledninger; i stedet er forpligtelsen fordelt over de enkelte medlemsstater.
Der er ikke lavet en fyldestgørende analyse af mulige tiltag på området i
Danmark, og det er heller ikke besluttet, hvordan Danmark skal opfylde sin
forpligtelse i ikke-kvotesektoren. Derfor er det ikke muligt at opgøre, hvad
de marginale omkostninger for at opnå forpligtelsen i Danmark er. Energi-
styrelsen har derfor taget udgangspunkt i et studie fra Europa-
1
Kommissionen , der giver en analyse af de forventede marginale omkost-
ninger for hele ikke-kvotesektoren, da dette studie er det pt. bedst tilgæn-
gelige grundlag.
For at nå målsætningen om 70 pct. reduktion af drivhusgasser i 2030 forventes
det, at reduktionsomkostningerne uden for kvotesektoren bliver væsentligt høje-
re end skønnene anvendt i Energistyrelsens Samfundsøkonomiske beregnings-
forudsætninger 2019,
jf. tabel 1.
Energistyrelsen vil derfor se på, om de højere
reduktionsomkostninger kan indarbejdes i de fremtidige samfundsøkonomiske
beregningsforudsætninger, så beregningsforudsætningerne er i tråd med den
politiske 70 pct.-målsætning.
Tabel 1.
Skøn for CO
2
-priser fra
Samfundsøkonomiske beregningsforudsætninger 2019
DKK/ton
Skøn for kvotepris
Skøn for omkostninger ved CO
2
-reduktioner
uden for kvotesektoren
2020
214
214
2022
227
262
2024
241
278
2026
256
294
2028
271
312
2030
287
331
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
EU’s Impact Assessment for 2030-pakken
fastsætter en pris på CO
2
uden for kvotesektoren i 2030
på 40 euro pr. ton (opgjort i 2010-prisniveau. Se
https://eur-lex.europa.eu/legal-
content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52014SC0015&from=EN).
1
Side 2/2