Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
30. januar 2020
J nr.
2019 - 5065
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 12. december 2019 stillet mig
følgende spørgsmål 152 alm. del, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 152
Ministeren bedes kommentere det materiale, udvalget har modtaget fra Martin Col-
lignon i forbindelse med foretræde den 12. december 2019, jf. KEF alm. del
–
bilag
90 og 132. Ministeren bedes herunder beskrive,
hvordan ordningen med ”klimabi-
drag og -bonus” fungerer i henholdsvis Canada og Schweiz.
Svar
Regeringen har sammen med et flertal af Folketingets partier sat et ambitiøst mål
om 70 pct. reduktion af Danmarks drivhusgasudledninger i 2030, og Danmark skal
herudover være klimaneutral senest i 2050. Jeg ser derfor med stor interesse på
alle gode ideer til, hvordan vi kan håndtere vores klimamål bedst muligt.
Schweiz har en CO
2
-afgift på fossile brændsler til opvarmnings- og procesformål,
som en del af Schweiz’
samlede klimapolitik.
CO
2
-afgiften berører altså bygninger
og industrisektoren, og i 2018 var afgiften på 96 schweiziske franc per udledt ton
CO
2
, svarende til ca. 670 kr. per ton. Schweiz’ CO
2
-afgift har visse undtagelser,
eksempelvis virksomheder som
er en del af EU’s kvotesystem.
To tredjedele af
provenuet fra Schweiz’ CO
2
-afgift bliver årligt tilbageført til husholdninger og virk-
somheder. Alle borgere modtager samme beløb, uanset forbrug. Den sidste tredje-
del bliver investeret i CO
2
-reducerende tiltag, i relation til bygninger.
Canada anvender en ordning, hvor alle Canadas provinser og territorier skal have
et prissystem for drivhusgasudledninger (CO
2
e). Prissystemet skal overholde ved-
tagne føderale standarder, men standarderne er i nogen grad fleksible. Det påkræ-
vede prissystem på CO
2
e har ikke til formål at øge de føderale indtægter, og pro-
venuet bliver i stedet tilbageført. Den generelle, nationale pris startede i 2019 på 20
C$ per ton CO
2
e, svarende til ca. 100 kr. per ton. Provinsen British Columbia har
som eksempel et system, som dækker ca. 70 pct. af provinsens drivhusgasser.
British Columbias CO
2
e-afgift er på køb og brug af fossile brændsler, og prisen var i
2019 på 40 C$ per ton CO
2
e. British Columbia benytter bl.a. det skabte provenu til
at beskytte virksomheders konkurrenceevne.
Jeg skal herudover henvise til svar på SAU alm. del spørgsmål 192 af 17. decem-
ber 2019.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
www.kefm.dk
Side 1/1