Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 57
Offentligt
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
25. november 2019
J nr.
2018-1441
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 29. oktober 2019 stillet mig
følgende spørgsmål 57 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Ida Auken (RV).
Spørgsmål 57
Hvilke risici vil der være forbundet med prøveboringer og produktion fra Svanefel-
tet, og kan disse risici sammenlignes med dem, som førte til ulykken på Deepwater
Horizon? I benægtende fald bedes ministeren beskrive hvorfor.
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Energistyrelsen, der oplyser følgende, som jeg
henholder mig til:
”Nogle
af de grundlæggende forhold omkring Svane-fundet og ulykken på Deepwa-
ter Horizon er forskellige. Macondo-prospektet som blev anboret ved ulykken på
Deepwater Horizon indeholdt olie, mens Svane-fundet i den danske Nordsø er gas.
Vanddybden ved Deepwater Horizon var over 1500 m, mens den i området ved
Svane-fundet er ca. 60 m. Derfor kan risici ikke direkte sammenlignes”.
Derudover har jeg forelagt spørgsmålet for Arbejdstilsynet, som oplyser følgende:
”Uden
en detaljeret gennemgang af eventuelle planlagte borings- og udviklingsakti-
viteter, hvilket normalt vil ske i en godkendelsesproces, kan det være vanskeligt at
vurdere de risici, der kunne være forbundet med en evt. udvikling af Svane-fundet. I
forhold til Deep Water Horizon ulykken er der taget lovmæssige initiativer for at
undgå en gentagelse. Efter ulykken på Deepwater Horizon i Den Mexicanske Golf i
2010 iværksatte EU-kommissionen en gennemgang af sikkerheden ved offshore
olie- og gasaktiviteter. EU-kommissionens arbejde ledte til udarbejdelse
af EU’s
offshoresikkerhedsdirektiv, der fastsætter minimumskrav, der har til formål, at fore-
bygge større uheld i forbindelse med offshore olie- og gasaktiviteter og at begræn-
se følgerne af sådanne uheld. Direktivet blev publiceret i juni 2013, og de skærpe-
de krav blev implementeret i dansk ret med en ændring af offshoresikkerhedsloven,
der trådte i kraft den 19. juli 2015. Reglerne indebærer bl.a. at operatørerne skal
have identificeret og minimeret de risici, der er forbundet med offshore olie- og
gasaktiviteterne, inden godkendelser og tilladelser kan gives.”
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2803
www.kefm.dk
Side 1/2