Indfødsretsudvalget 2019-20
IFU Alm.del
Offentligt
2163481_0001.png
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 17. februar 2020 stillet følgende spørgsmål nr. 86
(alm. del) efter ønske fra Peder Hvelplund (EL) til udlændinge- og integrationsmi-
nisteren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 86:
Det fremgår af bemærkningerne til det vedtagne lovforslag L 83, at danske foræl-
dre, der indrejser i et konfliktområde af den i bemærkningerne beskrevne art som
led i dansk, udenlandsk eller international tjeneste eller hverv, ikke er omfattet af
bestemmelsen om, at deres børn ikke automatisk bliver danske statsborgere ved
fødslen. Vil en dansk statsborger, der har tilsluttet sig de kurdiske YPG-/YPJ-
styrker i Syrien være omfattet af lovforslagets definition af en person, der er ind-
rejst so led i ”ude la dsk eller i ter atio al tje este eller hverv”? I be ægte de
fald bedes dette begrundet.
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for bevarelsen indhentet bi-
drag fra Justitsministeriet, som har oplyst følgende:
”Det fre går af be ærk i ger e til i dfødsretslove s § , stk. , at be-
grebet ”forældre, der i drejser eller opholder sig i det pågælde de o -
råde som led i udøvelse af dansk, udenlandsk eller international tjeneste
eller hverv” skal forstås i overe sste
else ed straffelove s § 4 j,
stk. 2, jf. Folketingstidende 2019-20, A, L 83 som fremsat, side 32.
Efter straffelovens § 114 j, stk. 1, straffes den, der har dansk indfødsret
eller bopæl i den danske stat, og som uden tilladelse indrejser eller op-
holder sig i visse konfliktområder som nævnt i bestemmelsens stk. 3,
med bøde eller fængsel indtil 6 år. Efter straffelovens § 114 j, stk. 3, kan
justitsministeren fastsætte regler om, at et område, hvor en gruppe eller
sammenslutning som nævnt i straffelovens § 114 e (grupper og sam-
menslutninger mv., der begår eller har til hensigt at begå terror og ter-
rorlignende handlinger) er part i en væbnet konflikt, skal være omfattet
af stk. 1.
16. marts 2020
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2020 - 3091
1175558
Side
1/2
IFU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm., om tilslutning til de kurdiske styrker i Syrien regnes for udenlandsk eller international tjeneste eller hverv, jf. L 83?, til udlændinge- og integrationsministeren
Det følger af straffelovens § 114 j, stk. 2, at et indrejse- og opholdsfor-
bud efter stk. 1 ikke gælder indrejse eller ophold, der sker som led i udø-
velse af dansk, udenlandsk eller international offentlig tjeneste eller
hverv. Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, at undtagel-
sen også omfatter indrejse og ophold, der sker som led i tjeneste i dan-
ske eller fremmede statslige væbnede styrker eller i internationale væb-
nede styrker, jf. Folketingstidende 2015-16, A, L 187 som fremsat, side
35.
Henvisningen til
begrebet ”offentlig
tjeneste og hverv” skal i øvrigt for-
stås på samme måde som i andre af straffelovens bestemmelser, ek-
sempelvis §§ 122, 144, 152 og 155-157 a, jf. den kommenterede hø-
ringsoversigt til lovforslaget, side 10 (Retsudvalget 2015-16, L 187, bilag
1). Bestemmelsen omfatter således bl.a. enhver, der som ansat eller
valgt udfører tjeneste eller hverv inden for lovgivning, forvaltning eller
domstole i et andet land, og enhver person, der udøver en offentlig
funktion i et andet land. Endvidere omfattes enhver, der udfører tjene-
ste eller hverv ved internationale offentlige organisationer, såsom Den
Europæiske Union, Europarådet, NATO, OECD og FN, jf. Gorm Tofte-
gaard Nielsen m.fl., Kommenteret straffelov Speciel del, 11. omarbejde-
de udgave, side 107.
Højesteret har i dom af 27. august 2019 (U.2019.3937H) idømt en per-
son 6 måneders ubetinget fængsel for overtrædelse af straffelovens §
114 j, stk. 1, jf. stk. 3, ved uden politiets tilladelse og uden anerkendel-
sesværdigt formål i op mod 25 tilfælde at have indrejst og taget ophold i
al-Raqqa-distriktet i Syrien, hvor vedkommende i flere tilfælde deltog i
væbnet kamp mod terrororganisationen Islamisk Stat for den kurdiske
bevægelse YPG.
For Højesteret angik sagen, om tiltaltes handlinger var strafbare efter
straffelovens § 114 j. Højesteret lagde i den forbindelse til grund, at til-
taltes indrejse og ophold i al-Raqqa-distriktet i Syrien, hvor han deltog i
væbnet kamp mod terrororganisationen Islamisk Stat for den kurdiske
bevægelse YPG, ikke var sket som led i udøvelse af tjeneste eller hverv
so o ha dlet i straffelove s § 4 j, stk. .”
Mattias Tesfaye
/
Louise Hauberg Wilhelmsen
Side
2/2