Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 17. januar 2020 stillet følgende spørgsmål nr. 74
(alm. del) efter ønske fra Peder Hvelplund (EL) til udlændinge- og integrationsmi-
nisteren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 74:
Er ministeren enig i, at en kommune til enhver tid i åbningstiden efter telefonisk
henvendelse skal kunne oplyse, om der er fastsat en dato for den næstkommende
grundlovsceremoni for statsborgerskabsansøgere og i givet fald, hvornår ceremo-
nien finder sted, og hvordan man melder sig til, og vil ministeren i givet fald tage
skridt til at klargøre det over for kommunerne?
Svar:
1.
Det fremgår af § 2, stk. 1, i bekendtgørelsen nr. 1767 af 27. december 2018 om
kommunalbestyrelsernes afholdelse af grundlovsceremonier bl.a., at det ved
kommunalbestyrelsernes offentlige opslag på kommunens hjemmeside, i lokale
medier mv., skal fremgå, hvornår og hvor ceremonien afholdes, og at opslaget
senest skal ske i forlængelse af ikrafttrædelsen af den pågældende lov om ind-
fødsrets meddelelse og mindst en måned før afholdelse af ceremonien.
Det fremgår yderligere af § 2, stk. 3, bl.a. at det skal fremgå af det offentlige op-
slag, hvordan ansøgeren tilmelder sig grundlovsceremonien og en eventuel frist
herfor.
2.
Afholdelse af grundlovsceremonierne er en helt ny opgave for kommunerne, og
der har derfor helt naturligt været rejst nogle praktiske spørgsmål i forbindelse
med afholdelse af grundlovsceremonierne rundt om i de enkelte kommuner.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har løbende vejledt kommunerne både
telefonisk og skriftligt, når kommunerne har henvendt sig.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har endvidere været i dialog med KL om
grundlovsceremonierne, ligesom KL vejleder kommunerne
på KL’s
hjemmeside.
31. januar 2020
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
www.uim.dk
36977191
2020 - 1125
1142767
Side
1/2