Indfødsretsudvalget 2019-20
IFU Alm.del
Offentligt
2118593_0001.png
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 8. november 2019 stillet følgende spørgsmål nr. 33
(alm. del) efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Sikandar Siddique (ALT)
til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 33:
Hvis en udlænding optages på forslag til lov om indfødsret og derefter sigtes for
en lovovertrædelse, bliver vedkommende fjernet fra lovforslaget, jf. Cirkulære-
skrivelse om naturalisation. Hvis sigtelsen viser sig grundløs, kan personen søge
om igen at blive optaget på lovforslaget. Der kan i mellemtiden være indgået en
ny politisk aftale, som har medført ændringer i cirkulæret, der betyder, at ansøge-
ren ikke længere opfylder kravene. I det tilfælde risikerer borgeren at blive ”straf-
fet” for en forbrydelse, der ikke er begået. Skal en ansøgning i det tilfælde be-
handles efter det oprindelige cirkulære eller det nyere og hvis det sidste er tilfæl-
det, hvordan harmonerer det med princippet om, at straf kun kan pålægges for en
kriminel handling, som bl.a. kan findes i straffelovens § 1?
Svar:
1.
Grundlæggende er det sådan, at ansøgere om dansk indfødsret skal opfylde en
række betingelser, som er baseret på en politisk aftale indgået af et bredt flertal i
Folketinget i juni 2018. Denne aftale er mundet ud i cirkulæreskrivelse nr. 9779 af
14. september 2018 om naturalisation. Det følger bl.a. af cirkulæret, at ansøgere,
der er sigtet for en lovovertrædelse, ikke kan optages på et lovforslag om indføds-
rets meddelelse. I forbindelse med aftalen om indfødsret blev vandelskravet i
cirkulæret skærpet. Det indebar bl.a., at enhver ubetinget fængselsstraf på 1 år
eller derover, enhver ubetinget fængselsstraf på 3 måneder eller derover for per-
sonfarlig kriminalitet samt straffe for bl.a. bandekriminalitet, vold mod børn samt
seksualforbrydelser i udgangspunktet vil medføre permanent udelukkelse fra
dansk statsborgerskab.
Jeg mener, at de høje krav, som vi stiller til ansøgere om indfødsret, er helt beret-
tigede. Jeg mener også, at de skærpede vandelskravkrav, som vi aftalte i 2018, er
helt på sin plads.
5. december 2019
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2019 - 16612
1082028
Side
1/3
IFU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 33: MFU spm. om behandling af sager om indfødsret efter cirkulæreskrivelser m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
2.
Det er sådan, at aftaleparterne i forbindelse med indgåelsen af aftalen i 2018
hvilket også har været tilfældet i forbindelse med indgåelsen af andre indføds-
retsaftaler
blev enige om nogle overgangsregler, som fremgår af cirkulæreskri-
velsens § 33.
Det følger af § 33, stk. 1, i cirkulæreskrivelsen, at hovedreglen er, at alle ansøgnin-
ger om naturalisation og anmodninger om genoptagelse behandles efter denne
cirkulæreskrivelse, uanset tidspunktet for ansøgningens indgivelse.
Som en af undtagelserne hertil fremgår det af § 33, stk. 2, at ansøgninger og an-
modninger om genoptagelse, der er modtaget i Udlændinge- og Integrationsmini-
steriet inden den 5. februar 2017, behandles efter cirkulæreskrivelse nr. 10873 af
13. oktober 2015 om naturalisation.
Det fremgår endvidere af cirkulærets § 33, stk. 3, at aftalens § 19, stk. 2-5, om
kriminalitet og § 19, stk. 10, om forelæggelsesadgang for visse færdselsbøder dog
gælder for behandling af alle ansøgninger og anmodninger om genoptagelse uan-
set tidspunkt for indgivelsen heraf.
Hvis en ansøger, som oprindeligt har søgt og været omfattet af cirkulæreskrivel-
sen fra 2015, får et afslag pga. f.eks. en sigtelse og søger igen efter den 5. februar
2017, så vil ansøgningen blive behandlet efter cirkulæreskrivelsen fra 2018.
3.
Det følger af cirkulæreskrivelsens § 19, stk. 8, at en ansøger, der er sigtet for en
lovovertrædelse, ikke kan optages på et lovforslag om indfødsrets meddelelse. En
identisk bestemmelse fremgik af § 19, stk. 5, i den tidligere cirkulæreskrivelse fra
2015.
Potentielle kriminelle kan således ikke erhverve dansk indfødsret, mens de er
under efterforskning og sigtet for en kriminel handling.
I tilfælde, hvor en ansøger får afslag på sin ansøgning om indfødsret som følge af,
at vedkommende er sigtet for en lovovertrædelse, vil vedkommende efter om-
stændighederne kunne indgive en ny ansøgning om indfødsret. Hvis straffesagen
afsluttes med, at vedkommende frifindes, at vedkommende idømmes eller vedta-
ger en ikke karens-givende sanktion, eller at sigtelsen opgives, vil vedkommende
kunne få forlodsbehandlet en eventuel ny ansøgning om dansk indfødsret. Det
kræver, at der søges om dansk indfødsret på ny, hvor der vedhæftes dokumenta-
tion for afslutningen af straffesagen og oplysninger i ansøgningen om, at der tidli-
gere er givet et sigtelsesafslag.
Det er også sådan, at en ansøger ikke skal betale gebyr igen i forbindelse med en
ny ansøgning.
Side
2/3
IFU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 33: MFU spm. om behandling af sager om indfødsret efter cirkulæreskrivelser m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
Det forhold, at man ikke opfylder betingelserne og derfor får afslag og må søge
igen senere, er ikke en straf. Jeg finder det som nævnt kun rimeligt, at en ansøger,
som ikke opfylder betingelserne for at få indfødsret, får et afslag og på et senere
tidspunkt kan søge igen.
Mattias Tesfaye
/
Louise Hauberg Wilhelmsen
Side
3/3