Indfødsretsudvalget 2019-20
IFU Alm.del
Offentligt
2091818_0001.png
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 18. oktober 2019 stillet følgende spørgsmål nr. 26
(Alm. del) efter ønske fra Peder Hvelplund (EL) til udlændinge- og integrationsmi-
nisteren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 26:
Vil ministeren redegøre for eksempler på handlemåder, der ikke er omfattet af
nogen gerningsbeskrivelse i straffeloven, men som ikke desto mindre kan føre til
administrativ frakendelse af statsborgerskabet, jf. afsnit 2.2.1. i bemærkningerne
til regeringens udkast til lovforslag om ændring af reglerne for frakendelse af
fremmedkrigeres statsborgerskab, jf. IFU alm. del - bilag 7?
Svar:
Det vil være afgørende for, om der kan ske administrativ fratagelse af en persons
statsborgerskab, om pågældende har udvist en handlemåde, som er til alvorlig
skade for landets vitale interesser.
Det vil således være arten og karakteren af handlemåden, der afgør, om der kan
ske fratagelse. Ved vurderingen af, om der er tale om handlemåde, som er til al-
vorlig skade for landets vitale interesser, vil det kunne indgå, om handlemåden er
kriminaliseret i straffelovens kapitel 12 og 13.
Det kan dog ikke afvises, at vi kan komme i en situation, hvor en person har udvist
en handlemåde, som er til alvorlig skade for landets vitale interesser, og hvor
denne handlemåde ikke er omfattet af gerningsbeskrivelserne i straffelovens kapi-
tel 12 og 13.
Derfor er det beskrevet lovforslaget, at det ikke kan udelukkes, at handlinger, som
ikke er omfattet af nogen gerningsbeskrivelser i kapitel 12 og 13 i straffeloven,
men som er af lignende karakter, vil kunne føre til administrativ fratagelse, hvis
den udviste handlemåde er til alvorlig skade for landets vitale interesser. Det for-
udsættes i den forbindelse i lovforslaget, at fratagelsen sker inden for rammerne
af Danmarks internationale forpligtelser, herunder statsborgerretskonventionens
artikel 7, stk. 1, litra d, hvor det udtømmende er fastsat, i hvilke tilfælde en kon-
traherende stats nationale lovgivning må indeholde bestemmelser om fortabelse
21. oktober 2019
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2019 - 15429
1058413
Side
1/2
IFU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm., om eksempler på handlemåder, der ikke er omfattet af nogen gerningsbeskrivelse i straffeloven m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
af statsborgerskab
ex lege
eller på foranledning af en kontraherende stat. Det
følger heraf bl.a., at eksempelvis almindelig kriminalitet ikke er omfattet af be-
stemmelsen, hvor alvorlig denne end måtte være.
Jeg kan ikke på forhånd give et eksempel på en sådan lignende handlemåde. Afgø-
relsen om, hvorvidt en person har udvist en handlemåde, som er til alvorlig skade
for landets vitale interesser, vil altid bero på en konkret vurdering af omstændig-
hederne i den enkelte sag. En vurdering, der i øvrigt vil kunne indbringes for og
efterprøves af domstolene i medfør af grundlovens § 63.
Der kan i øvrigt henvises til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 16 (alm.
del).
Mattias Tesfaye
/
Louise Hauberg Wilhelmsen
Side
2/2