Indfødsretsudvalget 2019-20
IFU Alm.del
Offentligt
2238239_0001.png
Regler og praksis for ansøgninger om bevis for og/eller bevarelse af dansk ind-
fødsret
På mødet den 27. februar 2020 med aftaleparterne bag indfødsretsaftalen af 29.
juni 2018 blev der anmodet om, at reglerne om bevis for og/eller bevarelse af
dansk indfødsret blev gennemgået for at se, om sagsbehandlingen kunne gøres
mere fleksibel.
Anmodningen var foranlediget af en konkret ansøgning om bevis for bevarelse af
dansk indfødsret, jf. nærmere den fortrolige besvarelse af IFU (alm. del) spørgs-
mål nr. 76.
Der kan være forskellige grunde til, at en person ansøger om et bevis for sin dan-
ske indfødsret. Der kan f.eks. være tale om, at personer, der er født i udlandet af
mindst én dansk forælder, i forbindelse med en pasudstedelse, af den pasudste-
dende myndighed bliver anmodet om at dokumentere sin danske indfødsret. Der
kan også være tale om, at en sådan person ønsker at få et bevis for, at pågælden-
de har bevaret sin danske indfødsret.
1. Regelgrundlag i sager om bevis for og/eller bevarelse af dansk indfødsret
Ved en ansøgning om bevis for og/eller bevarelse af dansk indfødsret er der to
trin i vurderingen, som typisk kræver dokumentation (erhvervelse og bevarelse af
den danske indfødsret).
Udlændinge- og Integrationsministeriet vurderer som det første trin, hvorvidt
ansøgeren har erhvervet dansk indfødsret, f.eks. ved fødslen eller ved forældre-
nes efterfølgende indgåelse af ægteskab.
Det fremgår af indfødsretslovens § 1, stk. 1, bl.a., at et barn erhverver dansk ind-
fødsret ved fødslen, hvis faderen, moderen eller medmoderen er dansk.
9. juni 2020
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
70 80 24 50
[email protected]
www.uim.dk
36977191
Side
1/4
IFU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 132: Spm. om ministeren vil oversende det notat, der er vedlagt det fortrolige svar på IFU alm. del - spørgsmål nr. 121 m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
2238239_0002.png
Det fremgår af indfødsretslovens § 2, at har et barn, som er født inden den 1. juli
2014, af en dansk far og en udenlandsk mor ikke erhvervet dansk indfødsret ved
fødslen, erhverver barnet dansk indfødsret ved forældrenes indgåelse af ægte-
skab. Det er en forudsætning, at barnet på tidspunktet for ægteskabets indgåelse
er ugift og under 18 år.
Reglerne om erhvervelse af dansk indfødsret ved fødslen er løbende blevet æn-
dret. Om man har erhvervet dansk indfødsret kan derfor være afhængig af; hvil-
ken forælder der er dansk statsborger, om forældrene var gift på tidspunktet for
fødslen, og om fødslen har fundet sted i Danmark eller i udlandet.
Hvis forældrene ikke var gift på tidspunktet for ansøgerens fødsel, har der siden
1951 været mulighed for, at et barn, født af en dansk far og en udenlandsk mor,
under visse betingelser erhverver dansk indfødsret ved forældrenes indgåelse af
ægteskab.
Hvis det kan konstateres, at ansøgeren har erhvervet dansk indfødsret, foretager
Udlændinge- og Integrationsministeriet som det andet trin desuden en vurdering
af, om ansøgeren efterfølgende har bevaret sin danske indfødsret.
Det fremgår af indfødsretslovens § 8, stk. 1, at den, der er født i udlandet og aldrig
har boet her i riget og ej heller har opholdt sig her under forhold, der tyder på
samhørighed med Danmark, taber sin danske indfødsret ved det fyldte 22. år,
medmindre den pågældende derved bliver statsløs. Udlændinge- og integrati-
onsministeren eller den, han bemyndiger dertil, kan dog efter ansøgning indgivet
inden dette tidspunkt tillade, at indfødsretten bevares.
Efter Udlændinge- og Integratio
s i isteriets faste praksis a ses bopæl i Dan-
ark for at foreligge, år bopæle er registreret i Det Ce trale Perso register
(CPR) og har været af mindst 3 måneders varighed. Endvidere kan bopæl i et an-
det nordisk land i sammenlagt mindst 7 år sidestilles med bopæl i Danmark. Efter
Udlændinge-
og I tegratio s i isteriets faste praksis a ses ophold u der for-
hold, der tyder på sa hørighed
ed Da
ark for at foreligge, hvor a søgere
forud for det fyldte 22. år samlet har opholdt sig i Danmark i mindst 1 år.
Hvis en person, som ikke er født i Danmark, har haft bopæl i Danmark eller har
opholdt sig i Danmark under forhold, der tyder på sammenhørighed med Dan-
mark, inden det fyldte 22. år, vil den pågældende ikke have fortabt det danske
statsborgerskab. Udlændinge- og Integrationsministeriet kan endvidere
efter
Side
2/4
IFU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 132: Spm. om ministeren vil oversende det notat, der er vedlagt det fortrolige svar på IFU alm. del - spørgsmål nr. 121 m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
ansøgning inden det fyldte 22. år
tillade, at indfødsretten uden for disse tilfælde
bevares.
2. Dokumentationskravet i sager om bevis for og/eller bevarelse af dansk ind-
fødsret
For at kunne foretage en vurdering af, hvorvidt en ansøger om bevis for og/eller
bevarelse af dansk indfødsret har erhvervet og eventuelt fortabt sin danske ind-
fødsret, skal ansøgeren typisk fremlægge dokumentation, herunder for eksempel
sin fødselsattest og forældrenes vielsesattest.
Borgere, der er født i en række lande uden for Europa, stilles over for ét doku-
mentationskrav, mens borgere, der er født i de fleste lande i Europa og enkelte
andre lande, stilles over for et andet dokumentationskrav, hvilket skyldes, at ikke
alle dokumenter udstedt i lande uden for Europa umiddelbart kan anerkendes i
Danmark, da der kan være lande, hvor der er en lettere adgang til uægte doku-
menter.
En ansøger, der er født i f.eks. Venezuela, vil således blive anmodet om at frem-
sende sin dokumentation legaliseret eller apostillepåtegnet og original.
Dette gøres for, at afgørelsen kan træffes på et tilstrækkeligt sikkert grundlag,
således at der ikke udstedes bevis for dansk indfødsret til personer, som ikke er
danske statsborgere.
Hvis der ikke kan skaffes dokumentation, kan det være nødvendigt i visse tilfælde
at få foretaget DNA-test for at få verificeret slægtsskab.
3. Løbende effektiviseringer i sagsbehandlingen
Udlændinge- og Integrationsministeriet er løbende opmærksom på, hvorvidt
praksis på området for bl.a. bevis for og/eller bevarelse af dansk indfødsret kan
forbedres og gøres mere effektiv.
Som et resultat heraf har Udlændinge- og Integrationsministeriet f.eks. primo
2018 indført en ny og mere smidig proces for ansøgere, der er født i Israel. Mini-
steriet indhentede et juridisk responsum fra en israelsk advokat angående rets-
virkningerne af israelske fødselsattester. Det har bevirket, at ministeriet selv kan
vurdere slægtskab, hvilket har givet en langt hurtigere sagsbehandlingstid for
denne gruppe af ansøgere.
Side
3/4
IFU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 132: Spm. om ministeren vil oversende det notat, der er vedlagt det fortrolige svar på IFU alm. del - spørgsmål nr. 121 m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
2238239_0004.png
Ministeriet har endvidere i december 2019 af hensyn til bl.a. ønsket om en øget
effektivisering indført elektronisk behandling af ansøgninger om bevis for og/eller
bevarelse af dansk indfødsret. Dette indebærer at indkomne ansøgninger oprettes
i Indfødsretskontorets sagsstyringssystem, hvor sagerne også efterfølgende be-
handles, hvad der giver en procesoptimering. Sagerne samles elektronisk i forskel-
lige kategorier, alt efter hvor i processen sagerne er, hvilket giver et større over-
blik over sagerne. Teamet, der behandler sagerne, kan dermed hurtigere iværk-
sætte tiltag for at minimere eventuelle sagsbunker.
Herudover har Folketingets Ombudsmand i en årrække og frem til 2019 haft op-
mærksomhed på bl.a. den gennemsnitslige sagsbehandlingstid og antallet af ver-
serende sager for den pågældende sagsgruppe. Udlændinge- og Integrationsmini-
steriet indførte i den forbindelse flere tiltag for bl.a. at imødekomme ombuds-
mandens kritik på området, herunder at alle indkomne ansøgninger om bevis for
og/eller bevarelse af dansk indfødsret screenes med henblik på i umiddelbar for-
længelse af screeningen at afgøre ukomplicerede sager. Tiltagene har bevirket, at
antallet af verserende sager og den gennemsnitslige sagsbehandlingstid er ned-
bragt, hvorfor ombudsmanden den 3. september 2019 orienterede ministeriet
om, at han ikke ville foretage sig yderligere i sagen.
4. Statistik over om bevis for og/eller bevarelse af dansk indfødsret
Den gennemsnitslige sagsbehandlingstid
2017
2018
2019
341
232
157
2020 (frem til den
9. juni)
115
Tilgang af nye sager
2017
2018
996
Afsluttede sager
2017
1.586
1087
2019
1.211
2020 (frem til den
9. juni)
534
2018
1.307
2019
959
2020 (frem til den
9. juni)
640
Side
4/4