Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 12. august 2020 stillet følgende spørgsmål nr. 129
(alm. del) efter ønske fra Peder Hvelplund (EL) til udlændinge- og integrationsmi-
nisteren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 129:
Vil ministeren sikre, at personer, der digitalt søger dansk indfødsret, ved ansøg-
ningens afsendelse umiddelbart modtager en kvittering for ansøgningen på sam-
me måde, som det f.eks. kendes fra it-systemer, hvor man digitalt søger en stilling
på baggrund af et stillingsopslag?
Svar:
1.
Udlænding- og Integrationsministeriet kan oplyse, at der ved ansøgningens
afsendelse modtages en kvittering om, at ansøgningen om Indfødsret via naturali-
sation er afsendt, med følgende tekst:
”Ansøgning
afsendt: Din ansøgning er afsendt med succes. Vi gør opmærksom
på, at det ikke er muligt at indsende ny ansøgning førend nuværende er fær-
digbehandlet.
Du eller din repræsentant vil blive kontaktet af Udlændinge og Integrationsmi-
nisteriet så snart, der er nyt om din ansøgning.”
Der afsendes en kvittering til ansøgers digitale postkasse. Hvis der ikke kan afleve-
res en kvittering til digital post, vil der komme følgende fejlmeddelelse:
”Info:
Din ansøgning er nu afsendt. Det lykkedes ikke at sende en kopi af an-
søgningen til din digitale postkasse.
Du, eller din repræsentant, vil blive kontaktet af Udlændinge- og Integrations-
ministeriet, så snart der er nyt om din ansøgning.”
Ansøgningen vil i ovenstående tilfælde alligevel videresendes til sagsbehandlings-
systemet F2, da fejlen kun vedrører digital post.
Der sendes en fejlmeddelelse, hvis det ikke er muligt at afsende ansøgningen,
med følgende tekst:
2. september 2020
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
www.uim.dk
36977191
2020 - 14536
1355556
Side
1/2