Indfødsretsudvalget 2019-20
IFU Alm.del
Offentligt
2238181_0001.png
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 12. august 2020 stillet følgende spørgsmål nr. 129
(alm. del) efter ønske fra Peder Hvelplund (EL) til udlændinge- og integrationsmi-
nisteren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 129:
Vil ministeren sikre, at personer, der digitalt søger dansk indfødsret, ved ansøg-
ningens afsendelse umiddelbart modtager en kvittering for ansøgningen på sam-
me måde, som det f.eks. kendes fra it-systemer, hvor man digitalt søger en stilling
på baggrund af et stillingsopslag?
Svar:
1.
Udlænding- og Integrationsministeriet kan oplyse, at der ved ansøgningens
afsendelse modtages en kvittering om, at ansøgningen om Indfødsret via naturali-
sation er afsendt, med følgende tekst:
”Ansøgning
afsendt: Din ansøgning er afsendt med succes. Vi gør opmærksom
på, at det ikke er muligt at indsende ny ansøgning førend nuværende er fær-
digbehandlet.
Du eller din repræsentant vil blive kontaktet af Udlændinge og Integrationsmi-
nisteriet så snart, der er nyt om din ansøgning.”
Der afsendes en kvittering til ansøgers digitale postkasse. Hvis der ikke kan afleve-
res en kvittering til digital post, vil der komme følgende fejlmeddelelse:
”Info:
Din ansøgning er nu afsendt. Det lykkedes ikke at sende en kopi af an-
søgningen til din digitale postkasse.
Du, eller din repræsentant, vil blive kontaktet af Udlændinge- og Integrations-
ministeriet, så snart der er nyt om din ansøgning.”
Ansøgningen vil i ovenstående tilfælde alligevel videresendes til sagsbehandlings-
systemet F2, da fejlen kun vedrører digital post.
Der sendes en fejlmeddelelse, hvis det ikke er muligt at afsende ansøgningen,
med følgende tekst:
2. september 2020
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2020 - 14536
1355556
Side
1/2
IFU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 129: Spm. om modtagelse af kvittering ifm. afsendelse af ansøgning om dansk indfødsret, til udlændinge- og integrationsministeren
”Din
ansøgning er klar, men kunne på grund af en fejl ikke leveres til Udlæn-
dinge-, og Integrationsministeriet.
Alle dine oplysninger gemt, og du kan forsøge at afsende ansøgningen igen om
et par minutter.
Vi beklager ulejligheden!”
Ansøgers indtastede data gemmes i løsningen i 30 dage, så data vil ikke gå tabt,
når ansøgningen ikke kan leveres videre. Ansøger kan prøve at gensende ansøg-
ningen på et senere tidspunkt.
2.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan supplerende oplyse, at ansøgere
udover ovennævnte kvittering i forbindelse med indsendelse af den digitale an-
søgning også modtager et kvitteringsbrev fra ministeriet med digital post, som
bl.a. indeholder oplysninger om sagsnummer og forventet sagsbehandlingstid.
Det bemærkes i den forbindelse, at der kan gå op til en måned fra indgivelsen af
ansøgningen til modtagelsen af kvitteringsbrevet fra ministeriet. Dette skyldes, at
kvitteringsbrevet først sendes til ansøgeren, når ansøgningen er screenet af en
sagsbehandler i ministeriet, og visiteret til det team, som skal behandle sagen.
Kaare Dybvad Bek
/
Louise Hauberg Wilhelmsen
Side
2/2