Indfødsretsudvalget 2019-20
IFU Alm.del
Offentligt
2098473_0001.png
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 10. oktober 2019 stillet følgende spørgsmål nr. 1
(alm. del) efter ønske fra Peder Hvelplund (EL) til udlændinge- og integrationsmi-
nisteren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 1:
Vil ministeren kommentere debatindlægget "Giv mig de samme rettigheder, som
andre danskere har" (Politiken, 8. oktober 2019, 2. sektion side 6) og oplyse, om
regeringen har planer om at genindføre erklæringsadgang vedr. dansk statsbor-
gerskab for unge, der er født og opvokset i Danmark? Ministeren bedes i særde-
leshed kommentere det forhold, at Institut for Menneskerettigheder i høringssvar
af 27. oktober 2015 i forbindelse med lovforslaget L 53 (2015-16) "med henblik på
at sikre at krænkelse af menneskeretten undgås" anbefalede, at erklæringsadgan-
gen ikke blev afskaffet, og at det fremgår af den politiske forståelse af 25. juni
2019 mellem Socialdemokratiet, Radikale Venstre, SF og Enhedslisten ("Retfærdig
retning for Danmark"), at regeringen "til enhver tid" vil "respektere de internatio-
nale konventioner".
Svar:
1.
Det kan oplyses, at regeringen ikke har til hensigt at genindføre adgangen til at
erhverve dansk indfødsret ved erklæring for unge, der er født og opvokset i Dan-
mark.
Vi har i dag et sæt regler for, hvornår man kan blive dansk statsborger, som et
bredt flertal i Folketinget står bag. Tildeling af statsborgerskab til udlændinge er
en stor tillidserklæring fra det danske samfund og er ikke noget, der bare skal
uddeles uden videre. Statsborgerskab er noget, man skal gøre sig fortjent til.
2.
For så vidt angår høringssvar af 27. oktober 2015 fra Institut for Menneskeret-
tigheder vedrørende lovforslag L 53 om ændring af lov om dansk indfødsret om
ophævelse af erklæringsadgangen for unge født og opvokset i Danmark m.v.
(Samlingen 2015-16), kan der henvises til den kommenterede høringsoversigt, der
i forbindelse med behandlingen af lovforslaget blev oversendt til Folketinget.
4. november 2019
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2019 - 14995
1050844
Side
1/3
IFU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til debatindlægget "Giv mig de samme rettigheder, som andre danskere har" (Politiken, 8/10-19, 2. sektion side 6) m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
Følgende fremgår bl.a. af det daværende Udlændinge-, Integrations- og Boligmini-
steriums bemærkninger i den kommenterede høringsoversigt til lovforslagets
forhold til Danmarks Internationale forpligtelser:
”Det følger af Statsborgerretskonventions
artikel 6, stk. 4, litra e, at
erhvervelsen af indfødsret skal lettes for personer, som er født på
medlemsstatens område og har lovligt og fast ophold i det pågæl-
dende land. Konventionen regulerer imidlertid ikke, hvorledes den
lettere adgang til indfødsret skal udmøntes i praksis. Ifølge punkt
52 i den forklarende rapport til Statsborgerretskonventionen kan
medlemsstaterne med henblik på at sikre opfyldelse af konventio-
nens artikel 6, stk. 4, eksempelvis lempe opholdskravet, sprogkra-
vet, sagsbehandlingstiden eller gebyrstørrelsen. Udlændinge-, Inte-
grations- og Boligministeriet kan i den forbindelse henvise til, at det
følger af § 10 i cirkulæreskrivelse nr. 10873 af 13. oktober 2015 om
naturalisation, at der gælder et lempet opholdskrav for ansøgere,
der er indrejst i Danmark inden det fyldte 15. år. Disse personer kan
således som udgangspunkt optages på et lovforslag om indfødsrets
meddelelse, når de er fyldt 18 år, og vil således ikke skulle opfylde
det almindelige opholdskrav i cirkulæreskrivelsens § 7, 2.-3. pkt.,
hvorefter personer, som er anerkendt som flygtninge, personer, der
må sidestilles hermed, og statsløse personer, kan optages på et lov-
forslag om indfødsrets meddelelse efter 8 års uafbrudt ophold,
mens andre udlændinge kan optages efter 9 års uafbrudt ophold.
Cirkulæreskrivelsens § 10 fortolkes i praksis således, at bestemmel-
sen tillige omfatter personer, som er født i Danmark.
For så vidt angår Flygtningekonventionen forpligter konventionens
artikel 34 medlemsstaterne til så vidt muligt at lette flygtninges op-
tagelse i samfundet og adgang til naturalisation. Staterne skal end-
videre bestræbe sig på at fremskynde behandlingen af naturalisati-
onssager og nedsætte afgifterne og omkostningerne ved denne be-
handling til det mindst mulige. Udlændinge-, Integrations- og Bo-
ligministeriet kan i denne forbindelse henvise til, at det følger af § 7
i cirkulæreskrivelse nr. 10873 af 13. oktober 2015 om naturalisati-
on, at personer, der er anerkendt som flygtninge og personer, der
må sidestilles hermed, kan optages på et lovforslag om indfødsrets
meddelelse efter 8 års uafbrudt ophold. Andre udlændinge kan først
optages efter 9 års uafbrudt ophold.
For så vidt angår Statsløsekonventionen optages personer, der er
født statsløse i Danmark, og som opfylder de særligt lempede be-
tingelser, der kan stilles efter Statsløsekonventionen, endvidere på
et lovforslag om indfødsrets meddelelse, uanset at de almindelige
betingelser for naturalisation ikke er opfyldt, jf. § 26 i cirkulæreskri-
velse nr. 10873 af 13. oktober 2015 om naturalisation.
I overensstemmelse med Børnekonventionen optages børn, der er
født statsløse i Danmark, ligeledes på et lovforslag om indfødsrets
Side
2/3
IFU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til debatindlægget "Giv mig de samme rettigheder, som andre danskere har" (Politiken, 8/10-19, 2. sektion side 6) m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
meddelelse uden at opfylde de almindelige betingelser for naturali-
sation, hvis de opfylder de særligt lempede betingelser, der kan stil-
les efter konventionen, jf. § 17 i cirkulæreskrivelse nr. 10873 af 13.
oktober 2015 om naturalisation.
På baggrund af ovenstående er det Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriets opfattelse, at den foreslåede ophævelse af ind-
fødsretslovens § 3 A ikke rejser spørgsmål i forhold til de ovenfor
nævnte konventioner.”
Det kan oplyses, at de lempede krav er videreført i den gældende cirkulæreskri-
velse om naturalisation.
Det er fortsat Udlændinge- og Integrationsministeriets vurdering, at reglerne om
erhvervelse af dansk indfødsret, herunder for personer født i Danmark, er i over-
ensstemmelse med Danmarks internationale forpligtelser.
Mattias Tesfaye
/
Louise Hauberg Wilhelmsen
Side
3/3