Grønlandsudvalget 2019-20
GRU Alm.del
Offentligt
2112359_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Grønlandsudvalg
Dato: 26-11-2019
Enhed: FOPS
Sagsbeh.: SUMLPE
Sagsnr.: 1909451
Dok. nr.: 1029652
Folketingets Grønlandsudvalg har den 29. oktober 2019 stillet følgende spørgsmål 8
(alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Aaja Chemnitz Larsen (IA).
Spørgsmål 8:
”Med
bekendtgørelsen nr. 665 af 1. juni 2018 blev cannabisprodukter med et indhold
af tetrahydrocannabinol på under 0,2 pct. ikke længere omfattet af reglerne om eufo-
riserende stoffer. Det betyder, at cannabisprodukter i form af cannabisolie som na-
turmedicin eller kosttilskud med højst 0,2 pct. THC er lovlige at sælge og købe i Dan-
mark. Bekendtgørelsen gør sig ikke gældende for borgere i Grønland. Dette skaber
uhensigtsmæssige konsekvenser for de borgere i Grønland, der - som danske borgere
kan det - måtte ønske at benytte cannabisprodukter til lindring af sygdom. Ministeren
bedes redegøre for, om Regeringen er åben for at lave en kongelig anordning, der gør
bekendtgørelsen gældende for Grønland og hvornår denne vil kunne forventes at
træde i kraft.”
Svar:
Det følger af lov nr. 369 af 6. juni 1991 om sundhedsvæsenet i Grønland, at sund-
hedsvæsenet og sundhedsforholdene i Grønland pr. 1. januar 1992 er et selvstyrean-
liggende. Af bemærkningerne til loven fremgår således bl.a., at bemyndigelsen til
Grønlands Hjemmestyre (nu Grønlands Selvstyre) til at fastsætte regler om sundheds-
væsenet og sundhedsforholdene i Grønland omfatter hele det område, der ved lo-
vens ikrafttrædelse henhørte under Sundhedsministeriets ressort.
Ved ikrafttrædelsen af lov nr. 369 af 6. juni 1991 om sundhedsvæsenet i Grønland
henhørte lovgivningen om euforiserende stoffer under Sundhedsministeriets ressort,
og var derfor en del af sundhedsområdet, som blev overtaget.
Da der således er tale om et selvstyreanliggende, fastsætter Grønlands Selvstyre selv
regler om euforiserende stoffer. Der skal ikke i den forbindelse udstedes kongelige
anordninger.
Sundheds- og Ældreministeriet har givet Departementet for Sundhed tilsagn om at
bistå med henblik på at få opdateret lovgivningen om euforiserende stoffer i Grøn-
land.
Foreløbig har Sundheds- og Ældreministeriet sammenskrevet den oprindelige hoved-
lov om euforiserende stoffer og de senere ændringer til loven og sendt sammenskriv-
ningen til Departementet for Sundhed, som kan vurdere behovet for og selv foretage
evt. tilpasninger til grønlandske forhold.
GRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om om Regeringen er åben for at lave en kongelig anordning, der gør bekendtgørelsen nr. 665 af 1. juni 2018 gældende for Grønland og hvornår denne vil kunne forventes at træde i kraft, til sundheds- og ældreministeren
Sundheds- og Ældreministeriet vil også sammenskrive hovedbekendtgørelsen om eu-
foriserende stoffer og de senere ændringer til bekendtgørelsen, herunder ændrings-
bekendtgørelse nr. 665 af 1. juni 2018, og sende sammenskrivningen til Departemen-
tet for Sundhed med henblik på vurdering af behovet for og foretagelse af evt. tilpas-
ninger til grønlandske forhold.
Hvis det for Grønlands Selvstyre er presserende at få indført en THC-grænseværdi på
0,2 pct. for cannabisbaserede produkter svarende til den grænseværdi, som med æn-
dringsbekendtgørelse nr. 665 af 1. juni 2018 blev indført i Danmark, behøver selvsty-
ret ikke at afvente Sundheds- og Ældreministeriets sammenskrivning. Da lovgivningen
om euforiserende stoffer som nævnt er et selvstyreanliggende, kan grænseværdien
indføres af Grønlands Selvstyre selv og uden, at der i den forbindelse skal udstedes
en kongelig anordning.
Med hensyn til THC-grænseværdien i Danmark skal det nævnes, at det forhold, at et
cannabisbaseret produkt med et THC-indhold på højst 0,2 pct. ikke er omfattet af lov-
givningen om euforiserende stoffer, alene betyder, at fremstilling og forhandling
af produktet ikke vil være i strid med lovgivningen om euforiserende stoffer. Fremstil-
ling og forhandling af produktet vil evt. kunne være i strid med anden dansk lovgiv-
ning, fx fødevarelovgivningen, miljølovgivningen og lægemiddellovgivningen.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Lars Petersen
Side 2