Grønlandsudvalget 2019-20
GRU Alm.del
Offentligt
2109670_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Grønlandsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
21. november 2019
2019-6389
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Grønlandsudvalget har i brev af 25. oktober 2019 stillet mig følgende spørgsmål
(GRU alm. del) som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Aaja Chemnitz Larsen (IA).
Spørgsmål nr. 7:
Børnesnescootere er omfattet af færdselslovens anvendelsesområde, da disse
betragtes som et motordrevet køretøj i medfør af færdselslovens § 2, stk. 2, nr.
2. Således må børnesnescootere kun føres af personer, der er fyldt 18 år. Bør-
nesnescootere er i almindelighed langt fra sammenlignelige med snescootere i
voksenstørrelse, både hvad angår størrelsen af motor og antal hestekræfter,
ligesom de har hastighedsbegrænsning. De har dermed en langt mindre præ-
stationsevne. Typisk kan de små køre op til 20 km/t og de lidt større op til 45
km/t. Til sammenligning må elektriske løbehjul med en hastighed på op til 20
km/t føres af børn under 15 år, og på lege- og opholdsområder også uden opsyn
af voksne, ligesom diverse elmotordrevne køretøjer betragtes som motoriseret
legetøj. Ministeren bedes redegøre for, hvorvidt Regeringen er åben for en æn-
dring af lovgivningen således, at børnesnescootere med motorer mindre end
120-200CC betragtes som motoriseret legetøj.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Færdselsstyrelsen, der oplyser følgende:
”En snescooter er i
medfør af den grønlandske færdselslovs § 2, stk. 1, nr. 2, et
motordrevet køretøj. Kørsel med snescooter er således omfattet af den grøn-
landske færdselslov, hvis snescooteren, hvor andet ikke er bestemt, færdes på
veje, pladser eller andre områder, som benyttes til almindelig færdsel af en eller
flere færdselsarter. Dette gælder, uanset hvor stor en motor og hvor mange
hestekræfter snescooteren har.
Som det fremgår af spørgsmålet, må snescootere kun føres af personer, der er
fyldt 18 år, medmindre politiet har givet anden tilladelse i forbindelse med ud-
førelse af landbrugsarbejde eller erhvervsmæssig fangst. Det fremgår af § 18 i
den grønlandske færdselslov.
Til sammenligning kræves der i den danske færdselslov et knallertkørekort for
at føre en lille knallert med en maksimal hastighed af 30 km i timen og alders-
GRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om, hvorvidt Regeringen er åben for en ændring af lovgivningen således, at børnesnescootere med motorer mindre end 120-200CC betragtes som motoriseret legetøj, til transportminsiteren
2109670_0002.png
kravet er 16 år. For en stor knallert med en maksimal hastighed på 45 km i ti-
men er alderskravet 18 år og der kræves et kørekort til stor knallert (kategori
AM), bil eller motorcykel. I Grønland må knallert føres af personer, der er fyldt
16 år.
Elektriske løbehjul, som der i spørgsmålet henvises til, er kategoriseret som et
motordrevet køretøj i den danske færdselslov. Elektriske løbehjul må i Dan-
mark alene føres af personer, der er fyldt 15 år. De må dog også føres af perso-
ner under 15 år, såfremt kørslen sker under ledsagelse og kontrol af en myndig
person, eller såfremt kørslen alene finder sted på skiltede lege- og opholdsom-
råder. Forsøgsordningerne for små motoriserede køretøjer finder dog ikke an-
vendelse for Grønland, jf. færdselslovens § 143.”
Et motordrevet køretøj, som kan køre op til 20 eller 45 km i timen kan således
ikke anses for at være et legetøj, når de benyttes på færdselslovens område. Det
gælder uanset aldersgrænsen for kørsel med køretøjet.
Der er dog en væsentlig forskel på at kunne køre henholdsvis 20 km i timen og
45 km i timen, hvilket blandt andet kommer til udtryk i forskellige alderskrav
og forskellig køreuddannelse, som Færdselsstyrelsen har beskrevet ovenfor.
Aldersgrænsen for at føre et specifikt motordrevet køretøj er baseret på en kon-
kret færdselssikkerhedsmæssig vurdering. Inden man således nedsætter al-
dersgrænsen for at føre et specifikt køretøj, vil det være nødvendigt at belyse de
færdselssikkerhedsmæssige risici, som kan være forbundet hermed.
Endvidere er risikoforståelse en væsentlig overvejelse i relation til aldersgræn-
ser for færdsel med køretøjer. Flere undersøgelser peger således på, at unge
førere er mere risikovillige end de ældre og mere erfarne førere. I Danmark er
de unge også overrepræsenteret i ulykkesstatistikken. Der er således en række
betænkeligheder ved at tillade børn og unge at køre på motordrevne køretøjer,
der har en hastighed på op til 45 km i timen.
På baggrund af spørgsmålet vil jeg bede mit ministerium om at kontakte de
grønlandske myndigheder, herunder Grønlands Politi, med henblik på at høre
om de grønlandske erfaringer med kørsel på snescootere og drøfte aspekterne
omkring en nedsættelse af aldersgrænser i forhold af de nævnte forhold vedrø-
rende færdselssikkerhed og risikoforståelse.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht