Grønlandsudvalget 2019-20
GRU Alm.del
Offentligt
2203284_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
4. juni 2020
2020-4506
Grønlandsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Grønlandsudvalget har i brev af 4. maj 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(GRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Aaja Chemnitz Larsen (IA).
Spørgsmål nr. 62:
I færdselsloven for Grønland kap. 3, §10 fremgår det, at køretøjer ikke må føres
af bilister påvirket af opstemmende eller bedøvende midler. Ministeren bedes
oplyse, hvordan Politiet i Grønland kontrollerer bilister, de mistænker for at
være påvirket af euforiserende stoffer, såsom hash. Herudover bedes ministe-
ren oplyse, hvorvidt Regeringen og Naalakkersuisut har haft en dialog om, eller
påtænker, at der i Grønland skal indføres proportional sanktionering ved kørsel
med hash (THC) i blodet, så sanktionerne stiger i takt med det målte indhold af
THC i blodet.
Svar:
For så vidt angår spørgsmålet, om Politiet i Grønlands håndhævelse af de grøn-
landske regler om kørsel med euforiserende stoffer i blodet, såsom THC (hash),
har jeg anmodet Justitsministeriet om bidrag til besvarelsen. Justitsministeriet
har i den forbindelse indhentet bidrag fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Grøn-
lands Politi. Det kan indledningsvis oplyses, at bekendtgørelse af
færdselslov for Grønland
i modsætning til den danske færdsels-
lov
ikke indeholder bestemmelser, der forbyder kørsel med en
bestemt mængde THC
(det psykoaktive stof i hash)
i blodet. Dom-
fældelse i sager om kørsel under påvirkning af euforiserende stof-
fer kræver i stedet, at der kan føres bevis for, at føreren af køretøjet
ikke var i stand til at føre dette på en fuldt betryggende måde.
Grønlands Politi har mulighed for at lade en fører af et motordre-
vet køretøj, hvor der f.eks. er mistanke om overtrædelse af færd-
selslovens § 10, fremstille til en klinisk undersøgelse, jf. § 12, stk. 2,
såfremt mistanken angår andre forhold end spiritus
eksempelvis
hash.
Det vil i så fald være en læge, der, i supplement til det der kan påvi-
ses i en blodprøve for så vidt angår medicin, euforiserende stoffer
GRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 62: Spm. om, hvordan Politiet i Grønland kontrollerer bilister, de mistænker for at være påvirket af euforiserende stoffer mv., til transportministeren
2203284_0002.png
Side 2/3
mv., vurderer, om pågældende er i stand til at føre køretøjet på en
fuldt betryggende måde.
Mistanke om overtrædelse af færdselslovens §§ 9-10 vil oftest opstå
i forbindelse med en mistanke om spirituskørsel, og hvor det først
på et senere tidspunkt ved analysen af blodprøven står klart, at
personen har indtaget andre midler.
Der vil således typisk alene ved mistanke om spirituskørsel blive
udtaget en blodprøve, idet der på dette tidspunkt kun undtagelses-
vist vil være indikation for foretagelse af en klinisk undersøgelse af
den pågældendes førerevne.
På det tidspunkt, hvor resultatet af blodprøven foreligger
og der
påvises f.eks. et indhold af THC
vil der ikke længere være mulig-
hed for at foretage en klinisk vurdering af den pågældendes føre-
revne på kørselstidspunktet. I praksis er det derfor svært at løfte
bevisbyrden for, at en person har overtrådt færdselslovens § 10.”
Grønlands Politi har desuden oplyst, at de ikke har været i stand til at udfinde
sager, hvor der har været konstateret THC i blodet samtidigt med, at der i for-
bindelse med kørslen har været foretaget en klinisk undersøgelse af den pågæl-
dendes førerevne.
Grønlands Politi forventer, at der i tilfælde af sager om overtrædelse af færd-
selslovens § 10 vil blive nedlagt påstand i overensstemmelse med den tidligere
gældende praksis i Danmark fra det tidspunkt, hvor kørsel med euforiserende
stoffer i blodet efter den danske færdselslov blev bedømt i henhold til førerev-
nekriteriet. Grønlands Politi forventer på den baggrund, at der for selvstændig
overtrædelse af førerevnekriteriet som udgangspunkt vil blive nedlagt påstand
om bøde på mellem 1000 og 4000 kr.
Som det vil være spørgeren bekendt, gælder den danske færdselslov ikke for
Grønland og indeholder ikke en anordningshjemmel, der gør det muligt at sæt-
te den i kraft for Grønland.
På grund af de territoriale og trafikale forskelle mellem Danmark og Grønland
er der desuden ikke tradition for, at der i forbindelse med ændringer af den
danske færdselslov foreslås tilsvarende ændringer af færdselsloven for Grøn-
land.
Jeg kan oplyse, at der på den baggrund ikke i forbindelse med den seneste æn-
dring af den danske færdselslovs bestemmelser om sanktioner for kørsel med
THC i blodet fra 2017 har været overvejelser om en tilsvarende ændring af den
grønlandske færdselslov, herunder indførelse af en bagatelgrænse for kørsel
med euforiserende stoffer i blodet. Der har endvidere ikke på andre tidspunkter
GRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 62: Spm. om, hvordan Politiet i Grønland kontrollerer bilister, de mistænker for at være påvirket af euforiserende stoffer mv., til transportministeren
2203284_0003.png
Side 3/3
været en dialog mellem Transport- og Boligministeriet og Naalakkersuisut ved-
rørende en ændring af sanktionerne for kørsel med THC i blodet, ligesom
Naalakkersuisut ikke har udtrykt behov herom over for Transport- og Boligmi-
nisteriet.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht