Grønlandsudvalget 2019-20
GRU Alm.del
Offentligt
2191390_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Grønlandsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
15. maj 2020
2020-4260
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Grønlandsudvalget har i brev af 24. april 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(GRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Aaja Chemnitz Larsen (IA).
Spørgsmål nr. 51:
Vil ministeren fremsende en skematisk gennemgang af reglerne for udstedelse
af kørekort i henholdsvis Grønland og Danmark, herunder reglerne med en
angivelse af de forskelle der måtte være samt begrundelsen herfor?
Svar:
Jeg forstår spørgsmålet således, at der ved besvarelsen af spørgsmålet skal ta-
ges udgangspunkt i erhvervelse af kørekort til kategori B (personbil).
Jeg har forelagt spørgsmålet for Færdselsstyrelsen, som oplyser følgende:
”Nedenstående skema viser de
væsentligste forskelle, der er på den grønland-
ske og den danske køreuddannelse.
Grønland
Antal undervisnings-
timer
Ingen minimumskrav
om antal lektioner.
Danmark
Mindst 29 lektioner i
teoretiske emner.
Mindst 24 lektioner i
praktisk køreundervis-
ning. Lektionerne skal
have en varighed af
mindst 45 minutter.
Kørsel i mørke.
Kørsel på motortrafik-
vej.
Kørsel på motorvej.
Kørsel ved siden af an-
dre.
Kørsel i tæt trafik.
Forskel på emner i
køreuddannelsen
ATV-køretøjer.
Færdselsregler vedr.
snescootere.
GRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 51: Spm. om en skematisk gennemgang af reglerne for udstedelse af kørekort i henholdsvis Grønland og Danmark, herunder med en angivelse af de forskelle der måtte være samt begrundelsen herfor, til transportministeren
2191390_0002.png
Side 2/4
Manøvrebane
Ingen krav om manøv-
rebane.
Indledende køreunder-
visning skal foregå på
en lukket øvelsesplads.
Undervisningen skal
omfatte mindst 4 lekti-
oner af en varighed på
mindst 45 minutter
hver.
Den afsluttende køre-
undervisning skal fore-
gå på et køreteknisk
anlæg. Undervisningen
skal omfatte mindst 4
lektioner af en varighed
på mindst 45 minutter
hver.
Elever, der er fravæ-
rende i en længere pe-
riode, kan risikere at
skulle påbegynde køre-
uddannelsen på ny.
Grundet COVID-19 er
disse regler dog aktuelt
ophævet indtil videre.
Krav om at teoretisk- og
praktisk undervisning
skal integreres, således
at de emner man har
fået teoriundervisning i,
også er de emner, man
efterfølgende får prak-
tisk undervisning i.
Skriftlig teoriprøve.
Et motorkøretøj, der
benyttes til øvelseskør-
sel og praktisk prøve,
skal opfylde specifikke
krav, og det skal synes
og godkendes af en
Køreteknisk anlæg
Ingen krav om køretek-
nisk anlæg.
Pauseregler
Ingen pauseregler.
Sammenhæng mellem
teori og praktik
Ingen krav.
Teoretisk prøve
Køretøj til øvelseskør-
sel/praktisk prøve
Mundtlig teoriprøve.
Skal være godkendt af
politiet.
GRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 51: Spm. om en skematisk gennemgang af reglerne for udstedelse af kørekort i henholdsvis Grønland og Danmark, herunder med en angivelse af de forskelle der måtte være samt begrundelsen herfor, til transportministeren
2191390_0003.png
synsvirksomhed samt
anmeldes til registre-
ring, inden det tages i
brug.
Kørelærer
Skal være godkendt af
politiet. Skal være fyldt
21 år og have haft køre-
kort i 2 år.
Krav om uddannelse
som kørelærer. Skal
være fyldt 24 år, er-
hvervet kørekort til
kategori A, B, C og C/E
og må ikke have haft
frakendt førerretten i
de 2 seneste år. Krav
om at have gennemført
et pædagogisk under-
visningforløb.
Krav om uddannelse.
Side 3/4
Køreprøvesagkyndig
Særlig godkendt politi-
tjenestemand.
Der er ved sammenligningen ikke inddraget politibekendtgørelse om kørekort
for Ivittuut, Avanersuaq og Ittoqqortootmiit kommuner, da der er tale om
kommuner med et lavt indbyggertal, og derudover er Færdselsstyrelsen ikke
bekendt med den nye kommuneopdeling.
Forskellene mellem den danske og den grønlandske køreuddannelse må blandt
andet ses i forhold til vejinfrastrukturen samt trafiktætheden i henholdsvis
Danmark og Grønland. Disse forhold vanskeliggør muligheden for, at der i
Grønland kan undervises i de samme kørselssituationer som i Danmark.
Den danske køreuddannelse indeholder blandt andet emner som kørsel på mo-
torvej, kørsel på motortrafikvej, kørsel i tæt trafik m.v. Omvendt indeholder
den grønlandske køreuddannelse emner som ATV-køretøjer samt færdselsreg-
ler for snescootere. Den grønlandsk køreuddannelse er dermed tilpasset grøn-
landske forhold.
Færdselsstyrelsen har ikke nærmere kendskab til den historiske, strukturelle
eller samfundsmæssige baggrund for forskellene i forhold til opbygningen af
køreuddannelserne samt tilgangen til undervisningen, herunder hvorfor der i
den grønlandske køreuddannelse for eksempel ikke er minimumskrav til lekti-
oner, regler om omfanget af pauser samt krav om sammenhæng mellem teore-
tisk og praktisk undervisning.
GRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 51: Spm. om en skematisk gennemgang af reglerne for udstedelse af kørekort i henholdsvis Grønland og Danmark, herunder med en angivelse af de forskelle der måtte være samt begrundelsen herfor, til transportministeren
2191390_0004.png
Det skal dog bemærkes, at Den Europæiske Unions 3. kørekortdirektiv forplig-
ter Danmark til at opfylde visse krav. Der er i 3. kørekortdirektiv blandt andet
fastsat krav om, hvilke kundskaber, adfærd og færdigheder eleven skal være i
besiddelse af, hvilket testes ved den teoretiske og praktiske prøve ved uddan-
nelsens afslutning Derudover er der fastsat mindstekrav til uddannelsen af
køreprøvesagkyndige. Det skal i den forbindelse bemærkes, at det ikke har væ-
ret muligt at fremfinde oplysninger om kravene til køreprøvesagkyndige i
Grønland.”
Side 4/4
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht