Grønlandsudvalget 2019-20
GRU Alm.del
Offentligt
2111913_0001.png
Folketinget
Grønlandsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
25. november 2019
Nordatlantkontoret
Martine Cecilie Lund
Frederiksen
2019-0032/09-0078
1287570
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 11 (Alm. del), som Folketingets
Grønlandsudvalg har stillet til justitsministeren den 1. november 2019.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Aaja Chemnitz Larsen (IA).
Nick Hækkerup
/
Henrik Hjort Elmquist
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
GRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om Regeringen er åben for, at seksualforbrydelser i Grønland idømmes ensartet og som voldtægt, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 11 (Alm. del) fra Folketingets Grønlandsudvalg:
”Den grønlandske kriminallov opererer med foranstaltninger
fremfor straf. Ved seksuelle overgreb dømmes gerningsperso-
ner ud fra gerningsmandsprincippet og foranstaltninger kan der-
for variere, selv i tilfælde hvor den samme forbrydelse er be-
gået. Ministeren bedes redegøre for, om Regeringen er åben for,
at seksualforbrydelser i Grønland idømmes ensartet og som
voldtægt, hvilket vil understrege, at seksuelle overgreb ikke er
samhandlinger, men derimod en handling hvor en part forgriber
sig på en anden mod dennes vilje.”
Svar:
1.
Kriminallovens § 121 fastsætter de overordnede rammer for dommerens
sanktionsvalg. Det fremgår af bestemmelsen, at der ved valget og udmålin-
gen af foranstaltning skal tages hensyn til:
1) Lovovertrædelsens grovhed, herunder samfundets interesse i at
modvirke handlinger af den pågældende art (gerningsprincippet), og
2) gerningsmandens personlige forhold, herunder hvad der skønnes
nødvendigt for at afholde den pågældende fra yderligere lovovertræ-
delser (gerningsmandsprincippet).
Gerningsprincippet og gerningsmandsprincippet er ligestillede principper
og indgår begge i sanktionsfastsættelsen i kriminalsager, herunder i sager
om seksualforbrydelser.
2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra
Rigsadvokaten om, hvordan gerningsprincippet og gerningsmandsprincip-
pet anvendes i praksis. Rigsadvokaten har oplyst følgende:
”Rigsadvokaten har til brug for bidrag til besvarelse af spørgs-
målet indhentet en udtalelse fra Politimesteren i Grønland.
Politimesteren i Grønland har oplyst, at i praksis, herunder i sa-
ger om f.eks. seksualforbrydelser, indebærer gerningsprincip-
pet, at anklagemyndigheden inddrager forbrydelsens grovhed i
sin vurdering af foranstaltningspåstanden. Ved vurderingen ta-
ger anklagemyndigheden udgangspunkt i ”normalsanktionen”
for den pågældende forbrydelse, f.eks. en overfaldsvoldtægt, en
kontaktvoldtægt eller en parforholdsvoldtægt, hvis der er tale
om en voldtægtssag. Hvis der i den konkrete sag foreligger om-
stændigheder, der vurderes at være grovere end i ”normaltilfæl-
dene”, f.eks. at der har været anvendt grov vold i forbindelse
med voldtægten, vil anklagemyndighedens sanktionspåstand
2
GRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om Regeringen er åben for, at seksualforbrydelser i Grønland idømmes ensartet og som voldtægt, til justitsministeren
tage afsæt i en strengere foranstaltning end i ”normaltilfæl-
dene”.
Når anklagemyndigheden efter gerningsprincippet har vurderet
sanktionsniveauet for den konkrete forbrydelse, indebærer ger-
ningsmandsprincippet, at gerningsmandens personlige forhold
kan påvirke påstanden om foranstaltning i opadgående retning –
f.eks. hvis gerningsmanden tidligere er foranstaltet for ligeartet
kriminalitet – eller i nedadgående retning – f.eks. hvis gernings-
manden kun er 16 år.
Det er Politimesteren i Grønlands opfattelse, at de grønlandske
domstole ved udmålingen af foranstaltninger i kriminalsager fo-
retager en tilsvarende vurdering og afvejning af både forbrydel-
sen grovhed og gerningsmandens personlige forhold.
Rigsadvokaten kan henholde sig til det af politimesteren anførte
og har ikke yderligere bemærkninger.”
3.
Justitsministeriet kan herudover oplyse, at der ved lov nr. 168 af 27. fe-
bruar 2019, som trådte i kraft den 1. april 2019, er gennemført en generel
revision af kriminallovens regler om seksualforbrydelser med udgangspunkt
i navnlig den gennemgribende ændring af den danske straffelovs kapitel 24
om seksualforbrydelser, som blev gennemført ved lov nr. 633 af 12. juni
2013.
I forbindelse med revisionen af kriminallovens regler om seksualforbrydel-
ser blev kriminallovens § 77 om voldtægt udvidet til bl.a. at omfatte sam-
leje eller andet seksuelt forhold til børn under 12 år, jf. bestemmelsen i § 77
stk. 1, nr. 3. Kriminallovens § 77 om voldtægt svarer nu til bestemmelsen i
straffelovens § 216 om voldtægt med de fravigelser, der kan begrundes i de
grønlandske forhold.
4.
Jeg kan oplyse, at Justitsministeriet løbende drøfter med Naalakkersuisut,
hvilke konkrete lovgivningssager for Grønland der skal prioriteres. Såfremt
Naalakkersuisut måtte fremsætte ønske om revision af kriminallovens reg-
ler om seksualforbrydelser eller kriminallovens regler om sanktionsfastsæt-
telse vil jeg naturligvis gå i dialog med Naalakkersuisut herom.
3