Forsvarsudvalget 2019-20
FOU Alm.del
Offentligt
2198728_0001.png
Folketingets Forsvarsudvalg
Christiansborg
Medlem af Folketinget Bjarne Laustsen (S) har den 30. april 2020 stillet
følgende spørgsmål nr. 95, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 95:
Kan ministeren i forlængelse af daværende udenrigsminister, Per Stig
Møllers svar til Europaudvalget på L53 - spørgsmål 524 (folketingsåret
2007-08, 2. samling) om, at medlemslandene ikke behøver sende ma-
terielanskaffelser i udbud, hvis det vurderes at stride imod landets væ-
sentlige sikkerhedsinteresser, forklare, hvorfor NATO- og EU lande som
Frankrig, USA, Tyskland, Storbritannien, Spanien og Italien foretager
stort set alle forsvarsmaterielle indkøb nationalt hos egne virksomhe-
der, jf. vedhæftede tabel, og hvorfor Danmark ikke i samme grad sør-
ger for, at materielanskaffelser sker nationalt hos danske leverandører?
Svar:
Det er mit klare politiske ønske, at anskaffelse af forsvarets materiel
gennemføres med størst mulig inddragelse af danske leverandører.
Vi har i Danmark nogle meget dygtige forsvarsvirksomheder, som un-
derstøtter det danske forsvar i opgaveløsningen nationalt og internati-
onalt. Samtidig er det danske forsvar på mange områder for lille til
alene
at danne udgangspunkt for virksomhedernes investeringer i
udvikling og produktionsanlæg.
Ifølge DI er ca. 80 pct. af dansk forsvarsindustris omsætning eksport-
relateret, hvor hovedmarkederne er Nordamerika og Europa. Nogle af
de danske forsvarsvirksomheder har eksport, der overstiger 95 pct. af
deres samlede forretning. Det er derfor afgørende, at danske virksom-
heder har adgang til forsvarsindustrielle leverandørkæder på det inter-
nationale marked.
Dette er et hovedfokus for Danmarks nationale forsvarsindustrielle
strategi og er bl.a. kommet til udtryk i etableringen af F-35 industri-
partnerskabet (Industripartnerskabet for forsvarsrelateret eksport til
USA), den nationale handlingsplan til fremme af danske interesser i
forhold til EU’s
Forsvarsfond samt løbende ift. krav om industrisamar-
bejde i forbindelse med forsvarets anskaffelser.
Dato:
Enhed:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
27. maj 2020
PMK
2020/003095
87020
Ingen
FORSVARSMINISTEREN
Holmens Kanal 9
1060 København K
Tlf.: +45 7281 0000
Fax: +45 7281 0300
E-mail: [email protected]
www.fmn.dk
EAN: 5798000201200
CVR: 25 77 56 35
Side 1 af 3
FOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 95: Spm. om ministeren kan forklare, hvorfor NATO- og EU lande som Frankrig, USA, Tyskland, Storbritannien, Spanien og Italien foretager stort set alle forsvarsmaterielle indkøb nationalt hos egne virksomheder, jf. vedhæftede tabel, og hvorfor Danmark ikke i samme grad sørger for, at materielanskaffelser sker nationalt hos danske leverandører, til forsvarsministeren
Mange større landes forsvarsindustrier er i højere grad karakteriseret
ved flere større systemleverandører
dvs. virksomheder, der eksem-
pelvis producerer fly eller kampvogne. Dette gør sig i mindre grad gæl-
dende i Danmark og andre, mindre EU-lande. Dansk forsvarsindustri
leverer hovedsageligt avancerede komponenter, delsystemer samt
slutmontage og service/vedligehold, som underleverancer til de uden-
landske systemleverandører. Denne industristruktur udgør en vigtig del
af baggrunden for dansk tilgang på området. Hvor de større lande i
højere grad søger at varetage deres væsentlige sikkerhedsinteresser
gennem nationale udbud eller direkte tildelinger til virksomheder, søger
mindre lande typisk at varetage deres væsentlige sikkerhedsinteresser
gennem krav om industrisamarbejde (modkøb). På den måde kan de
mindre lande sikre opretholdelsen af vigtige forsvarsindustrielle kompe-
tencer gennem nationale underleverandører og dermed fremme lande-
nes forsyningssikkerhed. Desuden sikres en vigtig gensidig afhængig-
hed med vores alliancepartnere via integrationen af virksomhedernes
værdikæder.
Der vil dog også i Danmark være situationer, hvor eksempelvis natio-
nale udbud eller direkte tildelinger til danske virksomheder vil være det
mest hensigtsmæssige for varetagelsen af væsentlige nationale sikker-
hedsinteresser.
Som det også blev anført i svaret til spørgsmål 524 ad L 53 af 8. april
2008 stillet af Morten Messerschmidt (DF) er det jf. artikel 346 i Trak-
taten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF) op til de re-
spektive medlemsstaters
egen vurdering, om der foreligger ”væsentlige
sikkerhedsinteresser”. EU-Domstolen
vil i sidste instans kunne tage
stilling til, om den pågældende medlemsstat har overtrådt den skøns-
margin, der tilkommer medlemsstaterne.
EU-Kommissionen har løbende fokus på at fremme et effektivt europæ-
isk marked for forsvarsmateriel, herunder ensartede rammer og spille-
regler ift. medlemslandenes varetagelse af væsentlige sikkerhedsinte-
resser. Dette har bl.a. været baggrund for vedtagelsen af forsvars- og
sikkerhedsdirektivet (2009/81/EF).
Det bemærkes i den forbindelse, at EU-Kommissionen har rejst en åb-
ningsskrivelse mod Danmark i relation til landenes anvendelse af und-
tagelsesbestemmelsen i artikel 346 på forsvarsområdet (Kommissio-
nens åbningsskrivelse nr. 2017/2187). Jeg kan i den forbindelse henvi-
se til erhvervsministerens orientering af Folketinget om denne sag den
27. marts 2018.
Sagsnr.: 2020/003095
Dok.nr.: 87020
Side 2 af 3
FOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 95: Spm. om ministeren kan forklare, hvorfor NATO- og EU lande som Frankrig, USA, Tyskland, Storbritannien, Spanien og Italien foretager stort set alle forsvarsmaterielle indkøb nationalt hos egne virksomheder, jf. vedhæftede tabel, og hvorfor Danmark ikke i samme grad sørger for, at materielanskaffelser sker nationalt hos danske leverandører, til forsvarsministeren
Med venlig hilsen
Trine Bramsen
Sagsnr.: 2020/003095
Dok.nr.: 87020
Side 3 af 3