Forsvarsudvalget 2019-20
FOU Alm.del
Offentligt
2164366_0001.png
Folketingets Forsvarsudvalg
Christiansborg
Medlem af Folketinget Karsten Lauritzen (V) har den 19. februar 2020
stillet følgende spørgsmål nr. 73, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 73:
Ministeren bedes kommentere kronikken den 14. februar 2020 i versi-
on2.dk med overskriften “Kronik: Passes der godt nok på Danmark?”
Hvis ministeren ikke er enig i kronikørernes kritik bedes ministeren
fremføre, hvilke faglige argumenter ministerens holdning hviler på.
Svar:
I kronikken fremkommer kronikørerne med en række generelle be-
tragtninger om cybertruslen og en række kritikpunkter af den nuvæ-
rende indsats på cyberområdet. Mens jeg mener, at kritikpunkterne i
vidt omfang beror på misforståelser, er jeg enig i flere af de mere ge-
nerelle betragtninger om truslen fra cyberangreb.
Cybersikkerhed handler om danskernes tryghed og Danmarks fortsatte
velfærd. Cybertruslen udvikler sig konstant
både kriminelle og stater
udvikler hele tiden deres evne til at angribe i cyberspace. Og med den
hastige teknologiske udvikling vil cyberangreb ikke alene blive mere
avancerede, de vil også i stigende grad komme ind i hjertet af det dan-
ske samfund og danskernes hverdag. Det stiller krav til, at vi i Dan-
mark hele tiden udvikler vores cyberforsvar for at være på forkant med
truslen.
Kronikken indeholder desuden en række kritikpunkter af den eksiste-
rende indsats. Som jeg også drøftede med kronikørerne på et møde
den 9. januar 2020, så er jeg ikke enig i kritikken.
Kronikørerne mener, at Center for Cybersikkerhed er kendetegnet ved
lukkethed og manglende demokratisk kontrol. Den holdning er baseret
på en misforståelse, som jeg ofte støder på.
Center for Cybersikkerhed er en del af Forsvarets Efterretningstjeneste
(FE), men Center for Cybersikkerhed og FE har hver deres opgave, og
deres virke er baseret på hver sin lov.
Som en efterretningstjeneste må FE’s arbejde nødvendigvis være ka-
rakteriseret af en vis grad af lukkethed.
Dato:
Enhed:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
17. marts 2020
SSC
2020/001466
59443
Ingen
FORSVARSMINISTEREN
Holmens Kanal 9
1060 København K
Tlf.: +45 7281 0000
Fax: +45 7281 0300
E-mail: [email protected]
www.fmn.dk
EAN: 5798000201200
CVR: 25 77 56 35
Side 1 af 3
FOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 73: Spm. om ministerens kommentar til kronikken den 14. februar 2020 i version2.dk med overskriften “Kronik: Passes der godt nok på Danmark?, til forsvarsministeren
Men Center for Cybersikkerhed har omvendt en udadvendt profil, og
centerets arbejde er præget af åbenhed, rådgivning og informationsde-
ling. Eksempelvis kan jeg nævne Center for Cybersikkerheds mange
publikationer, som henvender sig bredt til danske borgere, virksomhe-
der og myndigheder, og som kan findes på Center for Cybersikkerheds
hjemmeside.
Lov om Center for Cybersikkerhed stiller krav til databeskyttelse og
fastsætter en række regler om centerets behandling af personoplysnin-
ger. Og der er strenge restriktioner for centerets udveksling af informa-
tioner med FE.
Derudover er det ganske enkelt ikke korrekt, når kronikørerne påstår,
at Center for Cybersikkerhed ikke er underlagt kontrol. Der er oprettet
et uafhængigt tilsyn, Tilsynet med Efterretningstjenesterne, som fører
tilsyn med, at Center for Cybersikkerhed behandler personoplysninger i
overensstemmelse med loven. Tilsynet offentliggør hvert år en redegø-
relse, der meget detaljeret fortæller om det tilsyn, der er udført, og om
resultatet af det. Tilsynet har direkte adgang til centerets it-systemer
og lokaler, og kan få alle oplysninger udleveret.
Placeringen af Center for Cybersikkerhed som en del af FE betyder, at
centeret kan trække
på FE’s unikke efterretningsbaserede viden og
kompetencer på cyberområdet. Derved opnås en betydelig synergief-
fekt, som vi ville gå glip af, hvis Center for Cybersikkerhed var placeret
i en anden myndighed.
Der er en grund til, at man har indrettet sig på samme måde i både
Storbritannien, Canada og Australien. Placeringen af Center for Cyber-
sikkerhed under FE giver den bedst mulige beskyttelse af danskerne
mod cyberangreb.
Kronikørerne efterspørger en samlende og koordinerende indsats på
cybersikkerhedsområdet. Der er i Danmark over de seneste år opbyg-
get en bredt favnende koordineret indsats i regi af den Nationale Stra-
tegi for Cyber- og Informationssikkerhed. Formålet er at øge samfun-
dets tekniske robusthed og viden og kompetencer hos borgere, virk-
somheder og myndigheder samt styrke samarbejdet på tværs af sam-
fundet. Strategien har været et stort skridt i den rigtige retning, og der
bliver løbende kigget på, om der kan gøres endnu mere.
Afsluttende undrer jeg mig over kritikken rettet mod oprettelsen af
Cybersikkerhedsrådet. Begge kronikører har i tidligere debatindlæg
talt for oprettelsen af et offentligt-privat råd, der kan arbejde strategisk
med løsninger på de helt reelle udfordringer, som den alvorlige cyber-
trussel medfører for danskernes sikkerhed. Det er netop Cybersikker-
hedsrådets opgave.
Sagsnr.: 2020/001466
Dok.nr.: 59443
Side 2 af 3
FOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 73: Spm. om ministerens kommentar til kronikken den 14. februar 2020 i version2.dk med overskriften “Kronik: Passes der godt nok på Danmark?, til forsvarsministeren
Jeg deltog så sent som i denne måned i et møde med medlemmerne af
Cybersikkerhedsrådet. Det er min klare opfattelse, at de udfører et
yderst værdifuldt arbejde.
Med venlig hilsen
Trine Bramsen
Sagsnr.: 2020/001466
Dok.nr.: 59443
Side 3 af 3