Bilag
–
Overordnet beskrivelse af Forsvarsministeriets veteranindsats
Forsvaret har siden 1990’erne udbygget og udviklet initiativerne på veteranområdet. I 2010
fik Danmark sin første veteranpolitik. Som en del af veteranpolitikken blev Veterancentret
oprettet i 2011. Veterancentret fungerer som én indgang til det samlede veteranområde og
yder støtte til veteraner, pårørende og aktører på området. Veterancentret er organiseret i
tre afdelinger: Videncenter, Rådgivnings- og Rehabiliteringsafdeling samt Militærpsykologisk
Afdeling og har ca. 135 medarbejdere fordelt på psykologer, forskere, socialrådgivere, be-
skæftigelsesrådgivere, opsøgende rådgivere, militære medarbejdere og administrativt per-
sonale.
Veteranindsatsen før, under og efter udsendelse
Veteranindsatsen omfatter tiden før, under og efter en udsendelse. Før udsendelsen gen-
nemføres obligatoriske helbredsundersøgelser, hvor både det fysiske og psykiske helbred
undersøges. Udvælgelsen af Forsvarets udsendte er netop blevet styrket med særligt fokus
på den psykiske parathed. Målet er, at de, der sendes ud, ikke vender hjem med psykiske
skader, der kunne være undgået.
Både veteraner og pårørende tilbydes information om og redskaber til at håndtere de per-
sonlige og familiære udfordringer, en udsendelse kan medføre. Veteraner er ikke ene om at
blive påvirket af en udsendelse. Derfor omfatter veteranindsatsen også en række tilbud om
støtte og rådgivning til veteranens pårørende. Som et nyt initiativ oprettes der primo 2020
en pårørendeenhed ved Veterancentret, der skal styrke den nuværende støtte til veteraners
pårørende, herunder børn.
Under udsendelsen sender Veterancentret psykologer til missionsområdet, både til planlagte
besøg og i forbindelse med alvorlige hændelser. Det er psykologer, som veteranerne kender
hjemmefra, fordi de er specifikt tilknyttet enheden. Veteraner, der sendes hjem før tid, bli-
ver tilbudt støtte fra Veterancentrets psykologer og socialrådgivere.
Efter udsendelsen er alle udsendte forpligtede til at mødes på tomandshånd med en af Vete-
rancentrets psykologer for at afklare et eventuelt støttebehov. Herefter følges der op på op-
levelser og reaktioner henholdsvis tre og seks måneder efter hjemkomsten. For veteraner,
der forlader Forsvaret, følges der op efter to, fem og otte år.
Veterancenteret tilbyder livslang støtte til veteranen og de pårørende i form af psykologbi-
stand og vejledning fra socialrådgivere. Det gælder også, selvom veteranen forlader Forsva-
ret. Veteranen og de pårørende kan døgnet rundt, alle årets dage, komme i kontakt med en
socialrådgiver eller en psykolog via Veterancentrets døgntelefon.
Veterancentrets beskæftigelsesrådgivere støtter og rådgiver veteraner, der har svært ved at
finde fodfæste på arbejdsmarkedet. Dette sker i tæt samarbejde med faglige organisationer,
kommunernes jobcentre og en række beskæftigelsesrettede initiativer. Virksomheder, der
har særligt blik for veteraners ressourcer og mulige udfordringer, anerkendes ved jobpræ-
mie-ordningen og den netop indstiftede veteranvirksomhedspris. Veteranvirksomhedsprisen
er tænkt som en mulighed for at anerkende virksomheder, kommuner med flere, der viser
Side 1 af 2