Folketingets Forsvarsudvalg
Christiansborg
Medlem af Folketinget Jesper Petersen (S) har den 12. december 2019
stillet følgende spørgsmål nr. 26, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 26:
Ministeren bedes oplyse i hvilket omfang der i beregningerne, som lig-
ger til grund for kompensationsmodellen vedr. støj fra F35-kampfly, er
taget højde for mulig anvendelse af den sydlige, alternative start- og
landingsbane og et ændret støjbillede i den forbindelse?
Svar:
På Flyvestation Skrydstrup er der en hovedbane og en parallelbane.
Hovedbanen er den primære start- og landingsbane. Parallelbanen an-
vendes primært, når hovedbanen ikke er operativ eller i nødstilfælde.
Det er forudsat at være ca. 2 % af tiden. De to baner ligger relativt tæt
og kan i støjmæssig henseende opfattes som én bane jf. den offentlig-
gjorte, akkrediterede flystøjsrapport. I støjberegningerne er der såle-
des taget udgangspunkt i hovedbanen.
Anvendelsen af parallelbanen har imidlertid betydning for maksimal-
støjsudstrækningen umiddelbart syd for banen. Der er derfor lavet nye
beregninger for boligerne i området, som har vist, at 2 boliger skal flyt-
tes fra gul til rød zone. De pågældende boligejere er orienteret.
Dato:
Enhed:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
8. januar 2020
PMK
2019/002799
30523
Ingen
FORSVARSMINISTEREN
Holmens Kanal 9
1060 København K
Tlf.: +45 7281 0000
Fax: +45 7281 0300
www.fmn.dk
EAN: 5798000201200
CVR: 25 77 56 35
Med venlig hilsen
Trine Bramsen
Side 1 af 1