Forsvarsudvalget 2019-20
FOU Alm.del
Offentligt
2126471_0001.png
DET TALTE ORD GÆLDER
Samrådspørgsmål B-E om sagen om svindel i Forsvarsministeriets Ejendomstyrelse
Samrådsspørgsmål B, C og D
Jeg vil gerne lægge ud med at takke for indkaldelse til dette samråd og for mulig-
heden for at kunne forklare og uddybe sagen for jer i dag.
Jeg vil begynde med at besvare samrådsspørgsmål B, C og D under ét. Under det
lukkede samråd, som netop er slut, har jeg besvaret spørgsmål A. Det spørgsmål
minder på mange punkter om spørgsmål D, så derfor vil der for udvalget være
mange gentagelser i min besvarelse. Det håber jeg, at I vil bære over med.
Jeg vil gerne understrege, at det er afgørende for mig, at sagen om svindel i For-
svarsministeriets Ejendomsstyrelse undersøges til bunds. Rod og svindel må ikke
ske, og vi skal gøre alt for, at lignende sager ikke opstår – hverken i Ejendomssty-
relsen eller på andre dele af ministerområdet. Og politisk har vi alle en fælles in-
teresse i at sikre, at der i befolkningen er tillid til det samlede Forsvar.
Lad mig også slå fast, at jeg tager sagen i Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse
meget alvorligt. Det ligger mig meget på sinde. Forsvaret er en stor arbejdsplads,
som jeg har brugt de seneste seks måneder på at besøge. Her har jeg mødt dyg-
tige og dybt dedikerede medarbejdere. Medarbejdere, der hver dag kæmper for
danske værdier. Der må ikke være tvivl om, at jeg sætter stor pris på deres enga-
gement. Denne sag handler ikke om dem.
Hovedtemaerne i de tre spørgsmål er, om jeg vil:
Redegøre for sagen om regnskabssvindel i Ejendomsstyrelsen.
Redegøre for, hvordan jeg vil sikre, at der bliver strammet op på regler og praksis i
forhold til Forsvarets økonomi og regnskab.
Undersøge om der er andre af Forsvarets institutioner, hvor der er sket tilsvarende
som i Ejendomsstyrelsen.
Side 1 af 8
FOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet 12/12-19 om indkøbs- og regnskabsforholdene i Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse, til forsvarsministeren
2126471_0002.png
Undersøge Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse i årene tilbage til 2010.
Sikre, at der sker en kontrol af Ejendomsstyrelsens samarbejdspartnere i forbin-
delse med indkøb.
Som jeg læser Rigsrevisionens beretning, så er den alvorlige kritik af Ejendomssty-
relsens forvaltning af indkøb på vedligeholdelsesområdet todelt. Den ene del ved-
rører manglende efterlevelse af statens regnskabsregler, herunder kravene til
funktionsadskillelse – dvs. de fire øjnes princip, hvor mindst to personer skal ind
over ethvert indkøb. Den anden del af kritikken omhandler afgivelsen af urigtige
oplysninger til Rigsrevisionen. Jeg vil kort opsummere kritikken, men jeg vil samti-
dig henvise til Rigsrevisionens beretning for en fuld gennemgang.
I forhold til manglende efterlevelse af statens regnskabsregler, herunder kravene
til funktionsadskillelse, finder Rigsrevisionen, at Forsvarsministeriet ikke har sikret,
at der er udarbejdet tilfredsstillende skriftlige forretningsgange for indkøb på ved-
ligeholdelsesområdet. Hverken i den overordnede regnskabsinstruks eller i de in-
terne forretningsgange og procesbeskrivelser for indkøb i Ejendomsstyrelsen.
Herudover finder Rigsrevisionen, at Ejendomsstyrelsens faktiske indkøb ikke har
levet op til kravene om funktionsadskillelse, kontrol og dokumentation.
Konsekvensen af den manglende efterlevelse af de fire øjnes princip er ifølge Rigs-
revisionen, at der er en høj risiko for fejl og svig i forbindelse med indkøb på vedli-
geholdelsesområdet.
I forhold til kritikken vedrørende afgivelse af urigtige oplysninger til Rigsrevisio-
nen, har Rigsrevisionen påvist flere tilfælde, hvor Ejendomsstyrelsen har givet
Rigsrevisionen urigtige oplysninger. Som det fremgår af Rigsrevisionens beretning,
har Ejendomsstyrelsen givet ukorrekte oplysninger om, hvornår en række projek-
ter på redningsstationer blev gennemført, og styrelsen har angiveligt udleveret
falsk dokumentation, herunder afleveringsprotokoller med potentielt forfalskede
underskrifter.
Side 2 af 8
FOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet 12/12-19 om indkøbs- og regnskabsforholdene i Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse, til forsvarsministeren
2126471_0003.png
Ejendomsstyrelsen har erkendt, at der er afgivet urigtige oplysninger, og Forsvars-
ministeriet har beklaget dette overfor Rigsrevisionen.
Ejendomsstyrelsen har som følge af de potentielt forfalskede underskrifter politi-
anmeldt to medarbejdere, som mistænkes for dokumentfalsk.
Både de graverende fejl i forvaltningen, afgivelsen af urigtige oplysninger samt
mulig dokumentfalsk finder jeg fuldstændig uacceptabelt. Det skal der ryddes op i
nu.
Det bringer mig til besvarelse af spørgsmålet om, hvad jeg agter at gøre som op-
følgning på sagen om svindel i Ejendomsstyrelsen. Jeg har, som jeg nævnte på mit
pressemøde i tirsdags, besluttet, at opfølgningen skal ske i tre spor.
Som en del af spor 1 har jeg igangsat en intern undersøgelse af svindel i Ejendoms-
styrelsen. Det sker ved hjælp af et rejsehold. Derudover er det min indstilling, at
der skal iværksættes en ekstern undersøgelse af svindlen. Den nærmere organise-
ring af den undersøgelse vil blive fastsat i samarbejde med Folketingets partier.
Med disse tiltag ønsker jeg at få svar på, hvordan sådan en svindel kunne foregå,
og hvor stort et omfang der er tale om.
Det er oplagt, at undersøgelsen også skal dække tidligere år. Dette skal selvsagt
ske ud fra en vurdering af risiko og væsentlighed, så vi ikke bare går i gang med at
undersøge 10 års bilag. Men vi skal selvfølgelig tilbage i tid.
Det er også oplagt, at man i undersøgelsen kigger på, om der er tegn på uregel-
mæssigheder i forhold til samarbejdspartnere. Hvis det viser sig at være tilfældet,
vil vi selvfølgelig ikke tøve med at indgive politianmeldelse.
Alt det her er selvfølgelig også noget, som vil afhænge af de input, vi får fra dem,
der skal hjælpe os med undersøgelsen. Og som sagt er det også noget, jeg vil
drøfte med jer.
Side 3 af 8
FOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet 12/12-19 om indkøbs- og regnskabsforholdene i Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse, til forsvarsministeren
2126471_0004.png
Med spor 2 skal der desuden ske en kulegravning af indkøb på hele Forsvarsmini-
steriets område. Sagen fra Ejendomsstyrelsen mener jeg giver anledning til at un-
dersøge andre dele af ministerområdet. Det skal ske for at afdække svagheder i
systemet og lukke disse.
Jeg vil frem mod jul overveje, hvordan vi bedst tilrettelægger de enkelte undersø-
gelser. Forsvarsordførerne vil blive præsenteret for mulighederne på et møde i
januar, hvor også en repræsentant fra Justitsministeriet vil deltage. Herefter kan vi
drøfte det videre forløb.
Mit tredje og sidste spor omhandler mit departements betjening af mig som mini-
ster. Med så stor og kompleks en organisation vil der kunne begås fejl. Det afgø-
rende er, hvordan disse fejl håndteres. Og det er vigtigt, at vi kan have tillid til hin-
anden. Som medarbejdere og borgere. I den her sag er der sket alvorlige svigt. Det
har fået konsekvenser. Desuden vil jeg som følge af sagen overveje en ledelses-
omlægning. Ikke mindst ønsker jeg at styrke Forsvarsministeriets Interne Revision i
forhold til beføjelser og kompetencer. Forsvarsministeriets Interne Revision er en
væsentlig spiller i at undgå svindel.
På den helt korte bane sætter jeg også en række yderligere initiativer i søen:
Først og fremmest vil jeg se på, hvordan Forsvarsministeriets whistleblower-ord-
ning kan styrkes. Noget af det jeg synes, det er vigtigt at se på, er, hvordan vi sik-
rer anmelderen anonymitet. En anmelder skal både kunne henvende sig anonymt
og også kunne have en anonym dialog. Man skal trygt kunne henvende sig som
whistleblower. Det er også vigtigt at se på, om anmelderen kommer ind på et til-
strækkeligt højt niveau i organisationen. En anmelder må ikke blive glemt eller
overset.
Derudover vil jeg styrke fokus på, at skatteborgernes penge forvaltes ordentligt.
Jeg ønsker selvfølgelig, at vi bruger mest muligt af forsvarsbudgettet på minister-
områdets kerneopgaver. Det har der været fokus på de seneste mange år. Men
den konkrete sag, vi drøfter her i dag, har vist, at der er behov for at styrke det
Side 4 af 8
FOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet 12/12-19 om indkøbs- og regnskabsforholdene i Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse, til forsvarsministeren
2126471_0005.png
økonomiske kontrolmiljø. Jeg vil derfor i dag sende en instruks til forsvarschefen
og alle styrelsesdirektørerne, hvor jeg understreger, at sikring af et betryggende
kontrolmiljø og især de fire øjnes princip i forbindelse med indkøb er styrelsesche-
fens ansvar. Helt ligesom det faglige ansvar er det. Derudover skal det undersøges,
hvordan ministerområdets finansielle kontrol kan styrkes, og så vil jeg have en vur-
dering af, hvordan kontrolarbejdet kan understøttes bedre med IT-systemer. For-
målet er, at ministerområdets samlede økonomiske kontrolmiljø er betryggende.
Endelig ønsker jeg, at bonusser til højt placerede chefer inden for ministerområdet
også skal være baseret på at sikre ordentlighed i administrationen. Jeg har kunne
konstatere, at der tidligere er udbetalt bonusser til de chefer, som er involveret i
ansvaret for den konkrete sag. Det er dybt kritisabelt. Nu kan man jo ikke tilbage-
trække allerede udbetalte bonusser, men der skal ikke herske nogen tvivl om min
holdning til, at bonusser skal være baseret på ordentlighed.
-O-
Jeg er også blevet bedt om at redegøre for den del af sagen, der handler om regn-
skabssvindel i Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse.
Jeg forstår spørgsmålet sådan, at der spørges til regnskabssvig og dokumentfalsk,
omtalt i Rigsrevisionens mail til Forsvarsministeriet i oktober 2019.
Først den del, der omhandler regnskabssvig:
Det drejer sig om, at Ejendomsstyrelsen betaler og bogfører en udgift i 2018 for
arbejde på en række redningsstationer, som rettelig vedrører arbejde modtaget i
2019. Det er ikke tilladt, medmindre man har en særlig hjemmel.
Jeg vil ikke her komme ind på de enkelte detaljer i sagsforløbet. Men det er oplyst
overfor mig, at Ejendomsstyrelsen som led i Rigsrevisionens afdækning af sagen
må konstatere, at det nævnte arbejde først blev udført i 2019, selv om styrelsen
først havde oplyst overfor Rigsrevisionen, at det var sket i 2018. Der var således
Side 5 af 8
FOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet 12/12-19 om indkøbs- og regnskabsforholdene i Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse, til forsvarsministeren
2126471_0006.png
både tale om urigtige oplysninger givet til Rigsrevisionen samt en fejl i 2018-regn-
skabet.
Det er ikke kun beklageligt, at der er blevet givet urigtige oplysninger til Rigsrevi-
sionen. Det er helt uacceptabelt og må ikke ske.
Jeg vil nu svare på spørgsmålet om den del af sagen, som omhandler dokument-
falsk:
Som det fremgår af Rigsrevisionens rapport handler det om nogle afleveringspro-
tokoller for arbejdet på en række redningsstationer, som er underskrevet med le-
verandørens navn, men hvor leverandøren til Rigsrevisionen oplyser, at han ikke
har underskrevet de pågældende dokumenter.
Rigsrevisionen beder Forsvarsministeriet reagere herpå, hvorfor ministeriet beder
Forsvarsministeriets Interne Revision gå ind i sagen om muligt dokumentfalsk. Den
4. december 2019 politianmelder Ejendomsstyrelsen to navngivne medarbejdere
for dokumentfalsk.
-O-
Vi har et ansvar overfor samfundet for, at borgernes skattepenge forvaltes kor-
rekt. Det ændrede trusselsbillede gør, at vi formentlig kommer til at bruge flere af
skatteborgernes penge på Forsvaret.
Jeg kan og vil ikke acceptere sager som denne, og den skal undersøges til bunds.
Dette afslutter min besvarelse af samrådsspørgsmål B, C og D.
Samrådsspørgsmål E
Afslutningsvis er jeg med samrådsspørgsmål E blevet bedt om at redegøre for
hvilke oplysninger om, at der foregik regnskabsmæssige uregelmæssigheder i
Ejendomsstyrelsen, der er tilgået Forsvarsministeriet. Dertil hvornår ministeriet
Side 6 af 8
FOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet 12/12-19 om indkøbs- og regnskabsforholdene i Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse, til forsvarsministeren
har modtaget oplysningerne og hvordan ministeriet har håndteret dem, herunder
oplysninger om, at der var medarbejdere, der var politianmeldt i 2016.
Jeg forstår spørgsmålet således, at der for det første spørges til den whistle-
blowersag, der har været omtalt i medierne.
Med hensyn til forløbet af whistleblowersagen i forhold til Forsvarsministeriet vil
jeg henvise til departementschefens redegørelse til mig, som er offentliggjort på
Forsvarsministeriets hjemmeside. Hvis I har detaljerede spørgsmål, er I selvfølgelig
meget velkomne til at stille skriftlige spørgsmål.
Af redegørelsen fremgår det, at der siden foråret 2019 har været en løbende dia-
log mellem Rigsrevisionen, Ejendomsstyrelsen og Forsvarsministeriet. Formålet
har været at få afdækket den mulige svindelsag.
Det fremgår også af redegørelsen, at Rigsrevisionen i efteråret 2019 oplyser, at
der er mistanke om regnskabssvig og dokumentfalsk, og at de anser oplysningerne
for at være alvorlige. Derefter bliver Forsvarsministeriets Interne Revision inddra-
get i sagen, og de har i den forbindelse en dialog med whistlebloweren. Intern Re-
visions undersøgelse stoppes dog efterfølgende. Det skyldes, at Midt- og Vestjyl-
lands Politi har meddelt, at efterforskningen af whistleblowerens politianmeldelse
sættes i bero, så længe den interne revisions undersøgelse pågår.
Midt- og Vestjyllands Politis efterforskning må nu afdække, hvad der er sket i sa-
gen.
Der spørges også til håndtering af oplysninger om medarbejdere, der var politian-
meldt i 2016.
Personalestyrelsen har oplyst, at en medarbejder i 2016 blev tjenestefritaget og
politianmeldt pga. mistanke om, at der var udført arbejde og sket leverancer be-
talt af Forsvaret til medarbejderens privatadresse. Medarbejderen opsagde kort
tid efter sin stilling.
Side 7 af 8
FOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet 12/12-19 om indkøbs- og regnskabsforholdene i Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse, til forsvarsministeren
I tilknytning til denne sag blev en medarbejder fra Ejendomsstyrelsen i 2017 sigtet
for mandatsvig samt bestikkelse. Medarbejderen er senere blevet afskediget.
Såfremt der er yderligere spørgsmål vedrørende de tidligere sager, skal jeg bede
om, at de stilles skriftligt til ministeriet.
Dette afslutter min besvarelse af samrådsspørgsmålet E.
Jeg vil gerne til slut gentage, at jeg tager denne sag meget alvorligt. Det er en sag,
der kaster en skygge over de trofaste og engagerede medarbejdere i Forsvaret.
Denne sag handler ikke om dem. Den skal nu undersøges til bunds.
Jeg vil derfor også gerne takke for samrådet, som har givet mig mulighed for at
uddybe sagen for Folketinget.
Jeg vil desuden gerne takke de forsvarsordførere, som deltog i det konstruktive
møde i Forsvarsministeriet tirsdag aften. Vi skal ved fælles indsats lukke hullerne i
den her beklagelige sag, og gøre alt hvad vi kan for, at den slags svindel og bedrag
ikke kan forekomme.
Side 8 af 8