Folketingets Forsvarsudvalget
Karsten Lauritzen
J.nr.
20195200480
13. november 2019
Forsvarsudvalget har i brev af 16. oktober 2019 stillet følgende spørgsmål nr. 2
(alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten
Lauritzen (V).
Spørgsmål nr. 2:
”Vil
ministrene oplyse den samlede stigning i udgifter af præmieudbetalinger i
PTSD-arbejdsskadesager hos hjemvendte veteraner, såfremt kravet om tidsmæssig
sammenhæng afskaffes?”
Svar:
Veteraner har løst særlige opgaver til gavn for fred og sikkerhed i verden under helt
særlige vilkår. Det er i anerkendelse heraf, at et bredt flertal i Folketinget vedtog
særloven for veteraner og andre udsendte, hvor dokumentationskravet for den tids-
mæssige sammenhæng mellem udsendelse og symptomudvikling af PTSD blev
lempet. De veteraner, som kommer hjem med ar på krop og sjæl, har vi en særlig
forpligtelse til at tage os af.
Vi har til brug for besvarelsen indhentet nedenstående bidrag fra Arbejdstilsynet.
”Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring (AES) træffer som uvildig myndighed afgø-
relse i arbejdsskadesager i Danmark. AES anvender i behandlingen af arbejdsska-
desager de kriterier for diagnosen posttraumatisk belastningsreaktion (PTSD), som
er beskrevet i den internationale fortegnelse over diagnosekoder, ICD-10. For at
PTSD kan blive anerkendt som en arbejdsskade, skal symptomerne på PTSD være
opstået i tidsmæssig sammenhæng med belastningen, og den tilskadekomne skal
have været udsat for begivenheder af exceptionelt truende eller katastrofeagtig ka-
rakter.
Særloven for tidligere udsendte soldater fra 2014 lemper dokumentationskravet i
forhold til den tidsmæssige sammenhæng. Siden særlovens vedtagelse er anerken-
delsesprocenten inden for branchen Forsvar og Civilforsvar cirka 80 pct. for sager
med PTSD.
AES oplyser, at der ikke er systemunderstøttede opgørelser af begrundelser for af-
visninger i veteransager, hvorfor det ikke er muligt at oplyse nøjagtigt, hvor mange
sager der afvises med begrundelse om manglende tidsmæssig sammenhæng. AES