Forsvarsudvalget 2019-20
FOU Alm.del
Offentligt
2261348_0001.png
Folketinget
Forsvarsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
12. oktober 2020
Sikkerhedskontor II
Maja Elkjær Frank
2020-0032/08-0018
1616089
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 140 (Alm. del), som Folketin-
gets Forsvarsudvalg har stillet til justitsministeren den 3. september 2020.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Eva Flyvholm (EL).
Nick Hækkerup
/
Louise Mariegaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
FOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 141: Spm. om det er ministerens opfattelse, at man i 2013 med vedtagelsen af de tre nævnte lovforslag havde fundet den rette balance, når man tager TET’s aktuelle undersøgelse og alvorlige kritik rettet imod FE i betragtning, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 140 (Alm. del) fra Folketingets Forsvarsud-
valg:
”Et mindretal i Folketingets Retsudvalg (V, EL og LA) anbefa-
lede 16. maj 2013 i betænkningen over L 161 Forslag til lov om
Politiets Efterretningstjeneste, at offentliggørelsen af den årlige
redegørelse fra Tilsynet med Efterretningstjenesterne sker i
form af en redegørelse til Folketinget med debat i folketingssa-
len efter bestemmelserne i Folketingets Forretningsordens para-
graf 19. Kan ministeren støtte et sådant forslag?”
Svar:
Tilsynet med Efterretningstjenesterne (TET) afgiver årlige redegørelser
vedrørende Politiets Efterretningstjeneste (PET), Forsvarets Efterretnings-
tjeneste (FE) og Center for Cybersikkerhed (CFCS). Den årlige redegørelse
vedrørende PET afgives til justitsministeren og offentliggøres, jf. lov om
Politiets Efterretningstjeneste (PET-loven) § 22. Forud for offentliggørelse
af tilsynets årsredegørelser forelægger regeringen dem for Udvalget vedrø-
rende Efterretningstjenesterne, jf. lov om etablering af et udvalg om forsva-
rets og politiets efterretningstjenester (UET-loven) § 2 a, stk. 2.
UET-lovens § 2 a blev indført i UET-loven ved lov nr. 632 af 12. juni 2013
i forbindelse med vedtagelsen af PET-loven og lov om Forsvarets Efterret-
ningstjeneste (FE-loven), hvorved TET blev oprettet.
Det følger af bemærkningerne til PET-loven, at Justitsministeriet skal udar-
bejde en rapport om erfaringerne med PET-loven fem år efter lovens ikraft-
trædelse.
TET har imidlertid for nylig afsluttet en særlig undersøgelse af FE og har i
den forbindelse bl.a. anbefalet, at der gennemføres en uafhængig og uvildig
undersøgelse.
Regeringen har på den baggrund fremsat et lovforslag om nedsættelse af en
særlig undersøgelseskommission med henblik på, at undersøgelsen kan
igangsættes inden årets udgang.
Som det også fremgår af Justitsministeriets pressemeddelelse af 5. oktober
2020 vil der sideløbende med og på baggrund af undersøgelsen ske opfølg-
ning på TET’s kritik i andre spor, herunder vil Forsvarsministeriet bl.a.
adressere tilsynets anbefalinger om revision af FE-loven. Der vil bl.a. sna-
2
FOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 141: Spm. om det er ministerens opfattelse, at man i 2013 med vedtagelsen af de tre nævnte lovforslag havde fundet den rette balance, når man tager TET’s aktuelle undersøgelse og alvorlige kritik rettet imod FE i betragtning, til justitsministeren
rest blive iværksat et arbejde med at indhente erfaringer fra andre lande, som
sammen med kommissionens konklusioner vil kunne indgå i det fremadret-
tede arbejde med at revidere FE-loven. Justitsministeriet og Forsvarsmini-
steriet vil som led i dette arbejde se på rammerne for TET. Der vil også
fremadrettet blive set på relationen mellem Udvalget vedrørende Efterret-
ningstjenesterne og forsvarsministeren og justitsministeren, herunder i for-
hold til TET. Det forudsættes endvidere, at arbejdet vil omfatte både FE og
PET.
Afrapporteringen om erfaringerne med PET-loven vil således indgå i dette
arbejde, og det er således på nuværende tidspunkt ikke forventningen, at
arbejdet med evalueringen af PET-loven vil kunne afsluttes i tide til, at der
i den kommende folketingssamling kan fremsættes eventuelle lovforslag i
lyset heraf.
3