Forsvarsudvalget 2019-20
FOU Alm.del
Offentligt
2218624_0001.png
DET TALTE ORD GÆLDER
Taleseddel til brug for besvarelsen af
samrådsspørgsmål L og M
[Samråd
L
om ministeren betragter Forsvaret og ministerens ministerium som gennemsyret
af råddenskab og
M
om ministeren vil kommentere, begrunde og forklare sin negative udta-
lelse om Forsvaret generelt, Forsvarschefen og Forsvarets officerskorps og bekræfte, at hun
har 100 pct. tillid til Forsvarschefen samt Forsvarets officerer i øvrigt]
Jeg vil gerne starte med at takke for indkaldelsen til samrådet her i dag. Jeg
værdsætter altid muligheden for at komme her i Forsvarsudvalget. Det gæl-
der ikke mindst, når jeg dermed får lejligheden til at redegøre for de initiati-
ver, som jeg har iværksat for at rydde op i svindel og magtmisbrug på For-
svarsministeriets område.
Jeg håber og tror på, at vi alle har en interesse i at få hånd om de desværre
gentagne dårlige sager. Derfor har jeg set frem til at kunne drøfte de initiati-
ver, som jeg har iværksat, med Forsvarsudvalget i dag.
Lad mig indledningsvis sige, at Forsvarsministeriet med de tilhørende styrel-
ser er en helt igennem fantastisk organisation. Det engagement, som de an-
satte udviser, har jeg den største respekt for. Jeg mener også, at vi på For-
svarsministeriets område finder nogle af de dygtigste og mest dedikerede
medarbejdere og chefer.
Siden min tiltrædelse som forsvarsminister for et år siden har jeg prioriteret
at komme rundt og besøge alle dele af det danske forsvar. På mine ture
rundt i landet og på mine missionsbesøg ude i verden
Forsvarsudvalget var
selv med på mit besøg i Estland
er min respekt for forsvarets medarbejde-
re og chefer kun vokset.
Det er mit klare indtryk, at det danske forsvar har en utrolig høj militær fag-
lighed, kompetence og samarbejdsevne, som er bredt anerkendt internatio-
nalt. Det er noget, som jeg gang på gang har hørt stor ros for, når jeg mø-
des med mine udenlandske kollegaer. Og jeg oplevede det selv på nærmeste
hold den nat i januar måned i år, hvor danske soldater var udsat for et me-
get voldsomt missilangreb på Al-Asaad Basen i Irak. Her var både chefernes
ageren og håndtering samt den militærfaglige rådgivning, jeg modtog, i ab-
solut særklasse. Det har min største respekt.
Side 1 af 4
FOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 24/6-20 om ministerens forhold til Forsvaret og dets ledelse, til forsvarsministeren
Men selvom Forsvarsministeriets område er en særlig organisation med helt
unikke kompetencer, så gælder de helt samme regler og retningslinjer for
offentlig administration på ministerområdet, som for alle øvrige statslige in-
stitutioner. Ligesom strafbare handlinger selvsagt skal forfølges, hvis de fo-
regår på Forsvarsministeriets område
som de skal det alle andre steder i
samfundet.
Ikke desto mindre har vi i de seneste år set flere dårlige sager på Forsvars-
ministeriets område om svindel og magtmisbrug.
Jeg behøver nok ikke at gå nærmere ind i sagerne ved Ejendomsstyrelsen,
hvor to tidligere medarbejdere blev tiltalt, og et antal medarbejdere er an-
meldt for bedrageri og bestikkelse og nu efterforskes af SØIK. Og så kan jeg
jo også nævne sagen om den tidligere chef for Hærstaben
en sag, der er
anket - som i byretten blev dømt for embedsmisbrug for at hjælpe sin hu-
strus karriere. I medierne har også sager om misbrug af kreditkort, mang-
lende viderebringelse af oplysninger og rekvirering af eget firma til facility
management været nævnt.
Det efterlader Forsvaret med store skår i tilliden. Og det har betydning for
Forsvarets generelle omdømme. Derfor skal der reageres på det, og det me-
ner jeg er et politisk ansvar - mit ansvar som den siddende forsvarsminister,
uagtet om forseelserne er foregået forud for min tid som minister.
Når jeg lægger så stor vægt på at få taget hånd om de alt for mange dårlige
sager, sker det ikke mindst i respekt for de tusindvis af dygtige og dedikere-
de medarbejdere og chefer i Forsvaret. Alle dem som hver eneste dag passer
deres arbejde og ikke kunne drømme om at misbruge deres beføjelser.
Derfor iværksatte jeg den 6. juni i år
i samarbejde med Forsvarschefen
en lang række tiltag, der målrettet adresserer udfordringerne med svindel og
magtmisbrug. Tiltagene handler blandt andet om styrket ledelsesansvar. Om
uddannelse i offentlig administration. Om markant øget økonomisk kontrol.
En omorganisering af Ejendomsstyrelsen. En styrket whistleblowerordning.
Samt chefbemandingssystemet.
I den forbindelse vil jeg gerne understrege, at det er min helt klare opfattel-
se, at der hos Forsvarets øverste ledelse både er en erkendelse af behovet
for at få ryddet op, og et reelt ønske om, at det faktisk sker. Det er også mit
klare indtryk, at der er opbakning og forståelse for, at hvis det skal lykkes,
skal vi løfte ansvaret i fællesskab.
Side 2 af 4
FOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 24/6-20 om ministerens forhold til Forsvaret og dets ledelse, til forsvarsministeren
Hvis vi så vender os mere konkret mod mine udtalelser om de seneste års
mange sager om mulig svindel og magtmisbrug på Forsvarsministeriets om-
råde, så er den præmis, jeg oftest skal forholde mig til, at der jo må være
tale om en kultur i Forsvaret.
Det mener jeg ikke er rimeligt at sige. For som jeg svarede i et interview til
Avisen Danmark den 12. maj i år på netop
spørgsmålet ”Er
det kulturen, der
er rådden?”.
Og nu citerer jeg mig selv:
”Det
oplever jeg overhovedet ikke,
at den er. Tværtimod oplever jeg tusindvis af mennesker, der går dybt dedi-
kerede på arbejde".
Og som det fremgår af mit interview med Politiken den 24. maj i år, så "afvi-
ser Trine Bramsen, at der er tale om en generelt 'rådden' kultur i forsvaret".
Og nu citerer jeg mig selv:
”De her svindelsager og nepotismesagen skal
sættes ind i den kontekst, at der er så mange tusind dygtige og dedikerede
ansatte i forsvaret, der udfører deres arbejde så flot og på bedste vis".
Og endelig som jeg har sagt i radioprogrammet Genstart den 29. maj 2020.
Og nu citerer jeg igen: "Hvis jeg gik ind og sagde, at dette her er en kultur i
Forsvaret, så ville jeg stemple samtlige 20.000 ansatte og yderligere 20.000
frivillige. Det ville være 40.000 mennesker jeg sagde: I er bærere af en dår-
lig kultur. Og det mener jeg ikke, de er".
Og til spørgsmålet i samme program om, hvor jeg bliver spurgt om vi ikke
kan blive enige om, at der er en rådden kultur i toppen af Forsvaret. Så sva-
rer jeg
citat: "Det
har jeg ikke belæg for at sige. […]
jeg synes vi har fået
peget på endda nogle eksempler, hvor det er dybt problematisk den ledelse,
der er foregået, men der er måske 1000 ledere i forsvaret. Skal vi sige, at de
alle sammen er rådne? Det synes jeg ikke, jeg kan være bekendt over for
dem".
Så for her afslutningsvis at svare helt kort og klart på spørgernes samråds-
spørgsmål. Nej, jeg betragter ikke Forsvaret og mit ministerium som gen-
nemsyret af råddenskab. Tværtimod har jeg igen og igen afvist, at dette
skulle gøre sig gældende.
Og ja, jeg har meget stor tillid til forsvarschefen og Forsvarets ledelse. Jeg
oplever, der er et stort og oprigtigt ønske fra deres side om, at vi i fælles-
skab får ryddet op og sat en stopper for de mange dårlige sager.
Side 3 af 4
FOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 24/6-20 om ministerens forhold til Forsvaret og dets ledelse, til forsvarsministeren
Som jeg også sagde, da jeg lancerede tiltagene til bekæmpelse af svindel og
magtmisbrug på Forsvarsministeriets område så har jeg den største respekt
for de tusindvis af medarbejdere og chefer i Forsvaret, der hver dag står op
for danskernes tryghed og sikkerhed. I respekt for deres arbejde skal der
være tillid til det danske forsvar. Sager om svindel og magtmisbrug er både
uacceptable, men står også i vejen for tilliden til det øvrige forsvar. Det er
derfor, der skal ryddes op.
Hele det danske forsvar kommer til at skulle sammen om denne opgave
både chefer og medarbejdere. Jeg håber, at Folketinget også bakker op.
Tak for ordet.
Side 4 af 4