Forsvarsudvalget 2019-20
FOU Alm.del
Offentligt
2143794_0001.png
Folketingets Forsvarsudvalg
[email protected]
Anne Valentina Berthelsen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Forsvarsudvalget har i brev af 27. november 2019 stillet følgende spørgsmål nr. 11
(alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anne Valen-
tina Berthelsen (SF).
Spørgsmål nr. 11:
”Vil ministeren redegøre for de gældende ATEX-regler?”
Svar:
Til brug for besvarelsen har jeg indhentet en udtalelse fra Arbejdstilsynet og bidrag
fra henholdsvis Beredskabsstyrelsen og Sikkerhedsstyrelsen, der oplyser følgende:
”ATEX-reglerne er en implementering af de to europæiske ATEX-direktiver, hen-
holdsvis det såkaldte brugerdirektiv (1999/92/EF) og det såkaldte produktdirektiv
(2014/34/EU). I Danmark er ressortansvaret delt mellem flere ministerier: Beskæf-
tigelsesministeriet (Arbejdstilsynet), Erhvervsministeriet (Sikkerhedsstyrelsen) og
Forsvarsministeriet (Beredskabsstyrelsen).
ATEX-brugerdirektivet fastsætter minimumsforskrifter om forbedring af sikkerhed
og sundhed for arbejdstagere, der kan blive udsat for fare for eksplosive atmosfæ-
rer med blandinger af luft og brændbare stoffer i form af gasser, dampe, tåger eller
støv.
Direktivet er delvist implementeret i Arbejdstilsynets ”Bekendtgørelse om arbejde i
forbindelse med eksplosiv atmosfære”. Bekendtgørelsen stiller bl.a. krav til virk-
somheder om udarbejdelse af en skriftlig arbejdspladsvurdering i forhold til sikker-
heds- og sundhedsforholdene i forbindelse med arbejde, hvor man kan blive udsat
for fare for eksplosive atmosfærer, samt krav om udarbejdelse af et eksplosionssik-
ringsdokument. Eksplosionssikringsdokumentet har til formål, at
1. forhindre, at der dannes eksplosive atmosfærer, eller hvis det ikke er mu-
ligt
2. undgå antændelse af eksplosive atmosfærer, samt
3. begrænse de skadelige virkninger af en eksplosion for at sikre de ansattes
sikkerhed og sundhed.
31. januar 2020
J.nr.
2019 - 7513
FOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om en redegørelse for de gældende ATEX-regler, til beskæftigelsesministeren
Direktivet er endvidere delvist implementeret i Indenrigs- og Sundhedsministeriet
(nu Forsvarsministeriets) bekendtgørelse nr. 590 af 26. juni 2003 om klassifikation
af eksplosionsfarlige områder. Beredskabsstyrelsen oplyser i den forbindelse føl-
gende: ”Bekendtgørelsen beskriver alene virksomheders pligt til at identificere,
klassificere og afmærke zoner, hvor der er eksplosionsfarlige områder.”
I forhold til ATEX-direktivet om produkter (2014/34/EU) er Sikkerhedsstyrelsen
ressortansvarlig, og de oplyser følgende:
”Formålet med direktivet er en harmonisering af reglerne for materiel og sikrings-
systemer til anvendelse i potentielt eksplosive atmosfærer (herefter ATEX-zoner).
Direktivet er gennemført i dansk lov ved ”Bekendtgørelse om indretning m.v. af
materiel og sikringssystemer til anvendelse i en potentielt eksplosiv atmosfære”.
Bekendtgørelsen regulerer forpligtelserne for fabrikanter, importører, distributører,
bemyndigede organer samt repræsentanterne for disse. Sikkerhedsstyrelsen har pr.
1. december 2018 overtaget ansvaret for bekendtgørelsen og markedsovervågnin-
gen fra Arbejdstilsynet.
Materiel og sikringssystemer til anvendelse i ATEX-zoner må ikke bringes i om-
sætning, gøres tilgængelige på markedet eller tages i brug, hvis de udgør en fare-
eller sundhedsrisiko for personer, husdyr eller formuegoder. Sikkerhedsstyrelsens
reaktionsmuligheder for overtrædelse af bekendtgørelsen er fastsat i lov om indret-
ning m.v. af visse produkter.
Sikkerhedsstyrelsen kan gøre brug af følgende reaktioner:
1. Påbyde at fejlagtige forhold bringes i orden inden for en frist.
2. Påbyde gennemførelse af begrænsninger i adgangen til at bringe produktet
i omsætning, gøre det tilgængeligt eller anvende produktet.
3. Påbyde et salgsstop af produktet.
4. Påbyde tilbagekaldelse/tilbagetrækning af produktet af markedet.””
Jeg kan henholde mig til de nævnte oplysninger.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
2