Forsvarsudvalget 2019-20
FOU Alm.del
Offentligt
2206109_0001.png
Folketingets Forsvarsudvalg
Christiansborg
Folketingets Forsvarsudvalg har den 4. juni 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 22 til L 166, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 22:
”Vil
ministeren kommentere henvendelsen af 3/6-20 fra Foreningen
Flyvestation Skrydstrups Naboer vedrørende ombygning og udvidelsen
af Flyvestation Skrydstrup til at kunne modtage NATO-Tankfly, jf. L
166 - bilag 16?”
Svar:
Indledningsvis vil jeg understrege, at den udvidelse, der vedrører NA-
TO-kapaciteter og eventuelle flyvninger, er medregnet i de udarbejde-
de støjberegninger for Flyvestation Skrydstrup. Der er således ikke tale
om yderligere støj i forhold til de beregninger, der har ligget til grund
for udarbejdelse af støjkompensationsmodellen, hvor naboer kompen-
seres for den yderligere F-35-flystøj, som der vil være i fremtiden i
forhold til flyvninger med de nuværende F-16-fly.
Flyvestation Skrydstrup er allerede i dag NATO-flyvestation. Danmark
skal på linje med øvrige NATO-lande bidrage til alliancens kapacitets-
opbygning. Det er både i vores og alliancens interesse, at vi har kapa-
citeter, der kan bruges til at beskytte vores tryghed og sikkerhed. NA-
TO-byggeriet indebærer, at Flyvestation Skrydstrup skal kunne modta-
ge tankfly fra allierede.
Konkret skal der på Flyvestation Skrydstrup bygges et parkeringsom-
råde med tankningsanlæg i den nordøstlige del af flyfeltet. Desuden
skal de såkaldte ”taxiways”, der forbinder parkeringsområdet
med
startbanen, udvides ligesom der bygges nogle supplerende brændstof-
tanke.
I forbindelse med byggeriet vil der blive indhentet myndighedstilladel-
ser på helt normal vis. Byggeriet finansieres af NATO, og de fysiske
anlægsarbejder vil foregå i perioden 2021 - 2023. Udgiften forventes at
blive på ca. 100 mio. kr..
Dato:
Enhed:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
8. juni 2020
PIM
2020/003973
100595
Ingen
FORSVARSMINISTEREN
Holmens Kanal 9
1060 København K
Tlf.: +45 7281 0000
Fax: +45 7281 0300
E-mail: [email protected]
www.fmn.dk
EAN: 5798000201200
CVR: 25 77 56 35
Side 1 af 3
FOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 109: Spm. om, hvad ministeren kan oplyse om tankning af NATO-fly på Skrydstrup og deraf følgende ekstra støjgener for naboerne, til forsvarsministeren
NATO-byggeriet er en del af en samlet kapacitetspakke, som NATO
efter flere års planlægning vedtog i februar 2018. Byggeriet blev ende-
ligt autoriseret af NATO’s Investeringskomité i maj 2020.
Beslutningen
om NATO-byggeriet har således ingen sammenhæng med den danske
beslutning om at udskifte F-16 med F-35.
Borgergruppen Foreningen Flyvestation Skrydstrups Naboer anfører, at
støjen fra tankflyene ikke er korrekt medregnet i de offentliggjorte fly-
støjsberegninger. Det kan jeg afvise.
Det fremgår af støjrapporten ”Beregning af flystøjbelastning” fra april
2019, at støjdata for tankfly KC-135 i forbindelse med flystøjberegnin-
gerne hentes i den støjdatabase over kendte flytyper, der er tilknyttet
beregningsprogrammet.
Antallet af KC-135-operationer er fastsat på baggrund af en vurdering
af det fremtidige øvelsesbehov.
Da tankfly betragtes som et transportfly, er disse fly placeret i katego-
rien ”Udenlandsk Transportflyvning” på lige fod med
C-130- og C-160-
transportfly.
Vedrørende støjudsendelsen fra de fire motorer på en KC-135 i tom-
gang har Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse oplyst, at disse svarer
til støjudsendelsen fra én F-16 motor med samme frekvensfordeling
plus 3 dB, som er anvendt i forbindelse med terminalstøjberegninger-
ne. Vedrørende flystøj er støjudsendelsen fra en F-16-start uden efter-
brænder ca. 15,6 dB større end en start med KC-135-tankfly. For-
svarsministeriets Ejendomsstyrelse har videre oplyst, at den samlede
dosis lydenergi i flystøjsberegningerne fra KC-135-operationer vil udgø-
re ca. 0,001 % af den samlede dosis lydenergi (TDENL) fra Flyvestation
Skrydstrup.
Borgergruppen anfører videre i henvendelsen, at det er udtryk for en
forældet tankegang, at noget støj er undtaget godkendelsespligt og
dermed støjreguleringen, og at det ikke kan forsvares eller begrundes
ud fra et argument om landets sikkerhed at undtage en del af den
samlede støj.
Forsvarsministeriet har tidligere kommenteret dette synspunkt i den
kommenterede høringsoversigt, som er oversendt til Forsvarsudvalget
(L 166, bilag 1).
Som anført i bemærkningerne til lovforslagets § 7, stk. 5, forudsættes
det, at der
som det også i det væsentligste er tilfældet efter de nu-
gældende regler
ikke fastsættes begrænsninger for så vidt angår støj
fra flyvninger for politiet, eftersøgning- og redningsmissioner, miljø- og
overvågningsflyvninger, flyvninger i forbindelse med suverænitetshæv-
delse, flyvninger i forbindelse med humanitære indsatser, flyvninger i
Sagsnr.: 2020/003973
Dok.nr.: 100595
Side 2 af 3
FOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 109: Spm. om, hvad ministeren kan oplyse om tankning af NATO-fly på Skrydstrup og deraf følgende ekstra støjgener for naboerne, til forsvarsministeren
forbindelse med internationale opgaver og flyvninger i forbindelse med
intensive uddannelsesperioder med henblik på internationale opgaver,
herunder i relation til opgaver for FN. Dermed følger støjreguleringen i
det væsentligste principperne i Miljøstyrelsens vejledning nr. 5/1994
om støj fra flyvepladser.
At de pågældende flyvninger er undtaget fra støjreguleringen skal ses i
lyset af, at der er tale om flyvninger, som enten er akutte eller har en
særlig sikkerhedsmæssig betydning. Det vil således ikke være accepta-
belt, at støjreguleringen begrænser Forsvarets mulighed for at udføre
f.eks. redningsaktioner eller suverænitetshævdelse.
Det skal dog understreges, at kompensationsordningen er baseret på
det fulde støjbillede, herunder også bl.a. afvisningsberedskabet i for-
bindelse med suverænitetshævdelse.
Operationer med tankfly vil være reguleret i den kommende støjbe-
kendtgørelse på samme vis som øvrig fly- og terminalstøj. Det indebæ-
rer, at operationerne som udgangspunkt vil være omfattet af bekendt-
gørelsens støjgrænser, med mindre der er tale om operationer af den
særlige type, hvor der ikke fastsættes begrænsninger.
Med venlig hilsen
Trine Bramsen
Sagsnr.: 2020/003973
Dok.nr.: 100595
Side 3 af 3