Finansudvalget 2019-20
FIU Alm.del
Offentligt
2137177_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
17. januar 2020
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 90 (alm. del) af d. 20.
december 2019 stillet efter ønske fra René Christensen (DF)
Spørgsmål
Vil ministeren udarbejde en figur med effekten af finansloven for 2020 på den di-
sponible indkomst opdelt på deciler inklusiv effekten af afgifter, svarende til figur
1 i faktaark om ‘Virkning af FL20 på lighed og indkomstforskelle’, men hvor ef-
fekten fra afgifter indarbejdes?
Der ønskes figurer og tabeller for effekten i 2020,
1) hvor alene personer med ikke-vestlig baggrund fra lande med en muslimsk ma-
joritetsbefolkning indgår, og,
2) hvor alene personer med dansk oprindelse indgår.
Dertil ønskes oplyst antallet af personer i hele populationen, der kan opdeles på
de to grupper. Effekten bedes udtrykt i pct. af disponibel indkomst samt hvad
denne svarer til i kronebeløb.
Svar
Figur 1 fra faktaarket
”Virkning
af FL20 på lighed og
indkomstforskelle” er
neden
for udvidet med effekten fra afgifterne herunder,
jf. figur 1.
Det skal understreges,
at afgiftselementerne ikke påvirker den disponible indkomst, og at der i illustratio-
nen således alene indgår de isolerede afgiftsændringer. Der henvises i øvrigt til det
omtalte faktaark for fortolkningen af beregningerne.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 90: Spm. om en figur med effekten af finansloven for 2020 på den disponible indkomst opdelt på deciler inklusiv effekten af afgifter, svarende til figur 1 i faktaark om ‘Virkning af FL20 på lighed og indkomstforskelle’, men hvor effekten fra afgifter indarbejdes, til finansministeren
2137177_0002.png
Side 2 af 5
Figur 1
Fuldt indfaset virkning opdelt på indkomstdeciler
Pct. af disponibel indkomst
1,0
0,5
0,0
-0,5
-1,0
-1,5
-2,0
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Indkomstdeciler
Tobaksafgifter
7.
Andre afgifter
8.
9.
10.
Pct. af disponibel indkomst
1,0
0,5
0,0
-0,5
-1,0
-1,5
-2,0
Skatte- og overførselsinitiativer fra FL20
Midlertidigt børnetilskud
Anm.: Personerne i befolkningen er rangeret efter familieækvivaleret disponibel indkomst. Andre afgifter omfatter indeksering af
afgifter, forhøjelse af afgifterne på væddemål og onlinekasino samt forhøjelse af emballageafgiften på bæreposer og
engangsservice. Afgiftsbetalingerne for personerne i befolkningen er skønnet på baggrund af lokale lineære sammen-
hænge mellem den disponible indkomst og afgifterne i Danmarks Statistiks forbrugsundersøgelse. Beregningerne tager
udgangspunkt i de senest tilgængelige oplysninger om befolknings- og forbrugssammensætningen. Fordelingsvirknin-
gerne afspejler den umiddelbare virkning af afgiftsændringer, hvor der ikke tages højde for, at afgiftsstigningen også
belaster den del af indkomsten, der spares op.
Kilde: Egne beregninger på lovmodellens datagrundlag.
Finansministeriet har ikke kendskab til officielle opgørelser over befolkningens re-
ligiøse tilhørsforhold i verdens lande. Med udgangspunkt i en rapport fra Pew Re-
search Center er der til brug for besvarelsen identificeret en række lande, hvor
over halvdelen af befolkningen ifølge kilden bekender sig til islam
1
.
Opgørelsen af den gennemsnitlige virkning i 2020 opdelt på de i spørgsmålet ef-
terspurgte oprindelseslande for så vidt angår skatte- og overførselsinitiativer fra
FL20 og midlertidigt børnetilskud fremgår af
figur 2 og 3 samt tabel 1.
Afghanistan, Albanien, Algeriet, Aserbajdsjan, Bahrain, Bangladesh, Brunei, Burkina Faso, Comorerne, Dji-
bouti, Egypten, Forenede Arabiske Emirater, Gambia, Guinea, Indonesien, Irak, Iran, Jordan, Kasakhstan,
Kirgisistan, Kosovo, Kuwait, Libanon, Libyen, Malaysia, Maldiverne, Mali, Marokko, Mauretanien, Niger,
Oman, Pakistan, Qatar, Saudi-Arabien, Senegal, Sierra Leone, Somalia, Sudan, Syrien, Tadsjikistan, Tchad,
Tunesien, Turkmenistan, Tyrkiet, Usbekistan og Yemen.
1
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 90: Spm. om en figur med effekten af finansloven for 2020 på den disponible indkomst opdelt på deciler inklusiv effekten af afgifter, svarende til figur 1 i faktaark om ‘Virkning af FL20 på lighed og indkomstforskelle’, men hvor effekten fra afgifter indarbejdes, til finansministeren
2137177_0003.png
Side 3 af 5
Figur 2
Gennemsnitlig virkning i kroner i 2020 for per-
soner med et muslimsk oprindelsesland
Kr. (2020-niveau)
Kr. (2020-niveau)
Figur 3
Gennemsnitlig virkning i procent i 2020 for per-
soner med et muslimsk oprindelsesland
Pct. af disponibel indkomst
2,0
Pct. af disponibel indkomst
2,0
1.500
1.500
1,5
1.000
1.000
1,5
1,0
500
500
1,0
0,5
0
0
0,5
0,0
0,0
-500
-500
4. 5. 6. 7. 8. 9. 10.
Indkomstdeciler
Skatte- og overførsels-
Midlertidigt børnetilskud
initiativer fra FL20
1.
2.
3.
-0,5
4. 5. 6. 7. 8. 9. 10.
Indkomstdeciler
Skatte- og overførsels-
Midlertidigt børnetilskud
initiativer fra FL20
1.
2.
3.
-0,5
Anm.: Beløbene og pct. af disponibel indkomst er opgjort på baggrund af ikke-ækvivalerede kroner. Lande, hvor flertallet af
befolkningen er muslimer, er opgjort vha.: Pew Research Center, April 2, 2015, “The Future of World Religions: Popula-
tion Growth Projections, 2010-2050”. Indkomstdecilerne er fastsat ud fra rangering af hele befolkningens familieækviva-
lerede disponibel indkomster. Beregningerne tager udgangspunkt i de senest tilgængelige oplysninger om befolknings-
og forbrugssammensætningen.
Kilde: Egne beregninger på lovmodellens datagrundlag.
Tabel 1
Gennemsnitlig virkning i 2020 for personer med et muslimsk oprindelsesland
Skatte- og overførselsinitiativer fra FL20
Indkomstdecil
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Kr. (2020-niveau)
0
50
50
0
0
0
-50
-100
-150
-300
Pct. af disponibel
indkomst
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,0
-0,0
-0,1
-0,1
Midlertidigt børnetilskud
Kr. (2020-niveau)
1.400
650
50
0
0
0
0
0
0
0
Pct. af disponibel
indkomst
1,9
0,6
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
Anm.: Se anmærkning til figur 2 og 3.
Kilde: Egne beregninger på lovmodellens datagrundlag.
Definitionen af personer med dansk oprindelse følger Danmarks Statistisk defini-
ton. Oplysningerne for denne gruppen fremgår af
figur 4 og 5 samt tabel 2.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 90: Spm. om en figur med effekten af finansloven for 2020 på den disponible indkomst opdelt på deciler inklusiv effekten af afgifter, svarende til figur 1 i faktaark om ‘Virkning af FL20 på lighed og indkomstforskelle’, men hvor effekten fra afgifter indarbejdes, til finansministeren
2137177_0004.png
Side 4 af 5
Figur 4
Gennemsnitlig virkning i kroner i 2020 for perso-
ner med dansk oprindelse
Kr. (2020-niveau)
500
Kr. (2020-niveau)
500
Figur 5
Gennemsnitlig virkning i procent i 2020 for per-
soner med dansk oprindelse
Pct. af disponibel indkomst
Pct. af disponibel indkomst
0,2
0,2
0
0
0,1
0,1
0,0
0,0
-500
-500
-0,1
-0,1
-1.000
-1.000
-0,2
-0,2
-1.500
1.
2.
3.
4. 5. 6. 7.
Indkomstdeciler
8.
9. 10.
-1.500
-0,3
4. 5. 6. 7. 8. 9. 10.
Indkomstdeciler
Skatte- og overførsels-
Midlertidigt børnetilskud
initiativer fra FL20
1.
2.
3.
-0,3
Skatte- og overførsels-
initiativer fra FL20
Midlertidigt børnetilskud
Anm.: Beløbene og pct. af disponibel indkomst er opgjort på baggrund af ikke-ækvivalerede kroner. Indkomstdecilerne er fast-
sat ud fra rangering af hele befolkningens familieækvivalerede disponibel indkomster. Beregningerne tager udgangs-
punkt i de senest tilgængelige oplysninger om befolknings- og forbrugssammensætningen.
Kilde: Egne beregninger på lovmodellens datagrundlag.
Tabel 2
Gennemsnitlig virkning i 2020 for personer med dansk oprindelse
Skatte- og overførsels-
initiativer fra FL20
Indkomstdecil
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Kr. (2020-niveau)
0
0
0
-50
-50
-50
-100
-150
-250
-1.150
Pct. af disponibel
indkomst
0,0
0,0
0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,1
-0,1
-0,1
-0,3
Midlertidigt børnetilskud
Kr. (2020-niveau)
100
150
0
0
0
0
0
0
0
0
Pct. af disponibel
indkomst
0,2
0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
Anm.: Se anmærkning til figur 4 og 5.
Kilde: Egne beregninger på lovmodellens datagrundlag.
Der foreligger ikke registerbaserede oplysninger om afgiftsbetalinger, hvorfor op-
gørelsen tager udgangspunkt i oplysninger om afgiftsbetalingerne i Danmarks Sta-
tistiks Forbrugsundersøgelse (FU). FU omfatter selvrapporteret forbrug for en
lille del af Danmarks befolkningen, svarende til ca. 2.200 husstande årligt. Forde-
lingen af afgiftsbetalingerne på indkomstfordelingen er derfor skønnet på bag-
grund af sammenhænge mellem den disponible indkomst og afgiftsbetalingerne i
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 90: Spm. om en figur med effekten af finansloven for 2020 på den disponible indkomst opdelt på deciler inklusiv effekten af afgifter, svarende til figur 1 i faktaark om ‘Virkning af FL20 på lighed og indkomstforskelle’, men hvor effekten fra afgifter indarbejdes, til finansministeren
Side 5 af 5
FU. Det vurderes at være for forbundet med væsentlig usikkerhed at fordele af-
giftsbetalingen på yderligere karakteristika for familierne, herunder oprindelse.
Hertil kommer, at en opgørelse af afgiftsbetalingen på oprindelse med den eksiste-
rende metode alene vil afspejle forskelle i disponible indkomster mellem personer
med forskellig oprindelse og ikke nødvendigvis forskelle i forbrugsmønstre.
Der er 5.007.197 personer med dansk oprindelse, 276.443 personer med et mus-
limsk oprindelsesland og 465.129 personer med en anden oprindelse end disse pr.
1. januar 2017.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister