Finansudvalget 2019-20
FIU Alm.del
Offentligt
2136469_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
16. januar 2020
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 86 (alm. del) af d. 19.
december 2019 stillet efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V)
Spørgsmål
Vil ministeren opgøre tabellerne 1 og 2 i svaret på spørgsmål 123 til L 1, så virk-
ningen i den disponible indkomst i hhv. 2020 og 2025 opgøres i kroner og øre, og
herudover lave samme opgørelse fordelt på kommuneniveau?
Svar
Tabellerne fra svaret på Finansudvalgets L1 spørgsmål 123 af 10. december 2019
fremgår herunder opgjort i kr. (2020-niveau),
jf. tabel 1 og tabel 2.
Tabel 1
Gennemsnitlig virkning i 2020 opdelt på indkomstdeciler
Indkomstdecil
Skatte- og overførsels-
initiativer fra FL20
Tobaksafgifter
Andre afgifter
Midlertidig børnetilskud
Kr. (2020-niveau)
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
50
50
0
0
-50
-50
-100
-150
-250
-1.150
-850
-850
-900
-800
-750
-700
-650
-600
-550
-450
-100
-100
-100
-100
-100
-100
-150
-150
-150
-200
400
250
0
0
0
0
0
0
0
0
Anm.: Beløbene er opgjort i ikke-ækvivalerede kroner. Personerne i befolkningen er rangeret efter familieækvivaleret disponibel
indkomst. Andre afgifter omfatter indeksering af afgifter, forhøjelse af afgifterne på væddemål og onlinekasino samt for-
højelse af emballageafgiften på bæreposer og engangsservice. Afgiftsbetalingerne for personerne i befolkningen er
skønnet på baggrund af lokale lineære sammenhænge mellem den disponible indkomst og afgifterne i Danmarks Stati-
stiks forbrugsundersøgelse. Beregningerne tager udgangspunkt i de senest tilgængelige oplysninger om befolknings- og
forbrugssammensætningen. Fordelingsvirkningerne afspejler den umiddelbare virkning af afgiftsændringer, hvor der ikke
tages højde for, at afgiftsstigningen også belaster den del af indkomsten, der spares op.
Kilde: Egne beregninger på lovmodellens datagrundlag.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm. om ministeren vil opgøre tabellerne 1 og 2 i svaret på spørgsmål 123 til L 1, til finansministeren
2136469_0002.png
Side 2 af 5
Tabel 2
Gennemsnitlig virkning i 2025 opdelt på indkomstdeciler
Indkomstdecil
Skatte- og overførselsinitiativer fra FL20
Tobaksafgifter
Kr. (2020-niveau)
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
100
50
50
0
0
-50
-100
-150
-250
-1.150
-1.000
-950
-1.050
-950
-850
-800
-750
-700
-650
-550
-150
-200
-250
-250
-250
-250
-300
-300
-300
-350
Andre afgifter
Anm.: Se bemærkning til tabel 1.
Kilde: Egne beregninger på lovmodellens datagrundlag.
Beregningerne af den gennemsnitlige virkning af afskaffelsen af hovedaktionær-
nedslaget er forbundet med stor usikkerhed, da få personer er berørt af hovedakti-
onærnedslaget. Betydningen af usikkerheden bliver mere udtalt, når de gennem-
snitlige virkninger opdeles på kommuner.
Opgørelsen af den gennemsnitlige virkning af skatte- og overførselsinitiativer fra
FL20 og midlertidigt børnetilskud i 2020 og 2025 opdelt på kommuner fremgår
herunder,
jf. tabel 3.
Tabel 3
Gennemsnitlig virkning i 2020 og 2025 opdelt på kommuner
2020
Kommuner
Skatte- og overførsels-
initiativer fra FL20
2020
Midlertidigt børnetilskud
Kr. (2020-niveau)
Alle
København
Frederiksberg
Ballerup
Brøndby
Dragør
Gentofte
Gladsaxe
Glostrup
Herlev
Albertslund
Hvidovre
-150
-100
-150
-100
-50
-200
-750
-150
-100
-100
-50
-50
50
50
50
50
100
50
50
50
50
50
50
50
-150
-50
-150
-100
-50
-200
-700
-100
-50
-50
-50
-50
2025
Skatte- og overførsels-
initiativer fra FL20
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm. om ministeren vil opgøre tabellerne 1 og 2 i svaret på spørgsmål 123 til L 1, til finansministeren
2136469_0003.png
Side 3 af 5
Høje-Taastrup
Lyngby-Taarbæk
Rødovre
Ishøj
Tårnby
Vallensbæk
Furesø
Allerød
Fredensborg
Helsingør
Hillerød
Hørsholm
Rudersdal
Egedal
Frederikssund
Greve
Køge
Halsnæs
Roskilde
Solrød
Gribskov
Odsherred
Holbæk
Faxe
Kalundborg
Ringsted
Slagelse
Stevns
Sorø
Lejre
Lolland
Næstved
Guldborgsund
Vordingborg
Bornholm
Middelfart
Assens
Faaborg-Midtfyn
Kerteminde
Nyborg
Odense
Svendborg
Nordfyns
Langeland
Ærø
-50
-250
-100
0
-100
-100
-200
-200
-550
-100
-150
-800
-950
-150
-150
-150
-100
-50
-350
-300
-150
-50
-100
-250
-50
-100
-100
-100
-100
-150
-50
-100
-100
-50
-50
-150
-50
-100
-100
-50
-50
-100
-50
-150
-50
100
50
50
100
50
50
50
50
50
50
50
50
50
50
50
50
100
50
50
50
50
50
50
100
100
50
100
50
50
50
100
50
100
100
50
50
100
50
50
100
100
100
50
50
50
-50
-250
-100
50
-100
-100
-200
-200
-550
-100
-150
-800
-950
-150
-150
-100
-100
-50
-350
-250
-150
-50
-100
-250
-50
-100
-100
-100
-100
-150
-50
-50
-50
-50
-50
-150
-50
-50
-50
-50
-50
-100
-50
-150
-50
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm. om ministeren vil opgøre tabellerne 1 og 2 i svaret på spørgsmål 123 til L 1, til finansministeren
2136469_0004.png
Side 4 af 5
Haderslev
Billund
Sønderborg
Tønder
Esbjerg
Fanø
Varde
Vejen
Aabenraa
Fredericia
Horsens
Kolding
Vejle
Herning
Holstebro
Lemvig
Struer
Syddjurs
Norddjurs
Favrskov
Odder
Randers
Silkeborg
Samsø
Skanderborg
Aarhus
Ikast-Brande
1
Ringkøbing-Skjern
Hedensted
Morsø
Skive
Thisted
Viborg
Brønderslev
1
Frederikshavn
Vesthimmerlands
Læsø
Rebild
Mariagerfjord
Jammerbugt
Middelfart
Hjørring
-100
-300
-100
-150
-200
-50
-100
-100
-100
-100
-100
-100
-100
-200
-50
-50
-50
-100
-50
-100
-100
-100
-100
-100
-150
-100
-1.050
-100
-100
-100
-100
-100
-100
-4.500
-100
-100
-50
-100
-100
-100
-150
-100
100
50
50
50
100
50
50
50
50
100
50
50
50
50
50
50
50
50
50
50
50
100
50
50
50
100
50
50
50
50
50
50
50
100
50
50
100
50
100
50
50
50
-100
-300
-100
-150
-200
-50
-100
-100
-100
-100
-50
-100
-100
-200
-50
-50
-50
-100
-50
-100
-100
-100
-100
-50
-150
-50
-1.050
-100
-100
-100
-100
-100
-100
-4.450
-50
-50
-50
-100
-100
-100
-150
-100
Anm.: Beløbene er opgjort i ikke-ækvivalerede kroner. Beregningerne tager udgangspunkt i de senest tilgængelige oplysninger
om befolknings- og forbrugssammensætningen.
Note 1: De relativt store virkninger for Ikast-Brande og Brønderslev kommune skyldes ekstreme observationer i de senest til-
gængelige oplysninger ved beregningen af afskaffelse af hovedaktionærnedslaget.
Kilde: Egne beregninger på lovmodellens datagrundlag.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm. om ministeren vil opgøre tabellerne 1 og 2 i svaret på spørgsmål 123 til L 1, til finansministeren
Side 5 af 5
Der foreligger ikke registerbaserede oplysninger om afgiftsbetalinger, hvorfor op-
gørelsen tager udgangspunkt i oplysninger om afgiftsbetalingerne i Danmarks Sta-
tistiks Forbrugsundersøgelse (FU). FU omfatter selvrapporteret forbrug for en
lille del af Danmarks befolkningen, svarende til ca. 2.200 husstande årligt. Forde-
lingen af afgiftsbetalingerne på indkomstfordelingen er derfor skønnet på bag-
grund af sammenhænge mellem den disponible indkomst og afgiftsbetalingerne i
FU. Det vurderes at være for forbundet med væsentlig usikkerhed at fordele af-
giftsbetalingen på bopælskommune. Det skal også oplyses, at en opgørelse af af-
giftsbetalingen på kommuner med den anvendte metode alene vil afspejle for-
skelle i disponible indkomster mellem kommuner og ikke nødvendigvis forskelle i
forbrugsmønstre.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister