Finansudvalget 2019-20
FIU Alm.del
Offentligt
2135375_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
14. januar 2020
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 81 (Alm. del) af 17.
december 2019 stillet efter ønske fra Sophie Løhde (V)
Spørgsmål
En gennemført analyse af de statslige tilsynsopgaver har identificeret ca. 3.000
årsværk, der arbejder med tilrettelæggelsen og udførelsen af ca. 170 forskellige
typer af tilsynsopgaver. Hertil kommer regionale og kommunale tilsynsopgaver
samt ressourceforbruget for kontrollerede virksomheder og institutioner. Vil
ministeren i den forbindelse oplyse, hvornår der vil ske afrapportering fra den
tværministerielle arbejdsgruppe, bestående af ministerier med tilsynsopgaver, der
som led i arbejdet med afbureaukratiseringsreformen fra september 2018 skulle
levere anbefalinger til, hvordan det statslige tilsyn vil kunne forenkles og
koordineres bedre, herunder hvordan en videre forenklingsindsats vil kunne
tilrettelægges, og herunder hvordan og hvornår regeringen konkret agter at følge
op på arbejdet, og om ministeren har det koordinerede ansvar?
Svar
Den tidligere VLAK-regering præsenterede i september 2018 udspillet
Færre regler
og mindre bureaukrati
som led i sammenhængsreformen, hvor der blandt andre ind-
gik initiativet om
Bedre koordinerede tilsyn.
Med henblik på at forenkle de offentlige
tilsyn og sikre bedre koordination er der således ultimo 2018 nedsat en arbejds-
gruppe med repræsentanter fra relevante ressortministerier og styrelser. Arbejds-
gruppen skal se på forenkling af de offentlige tilsyn, så de koordineres bedre un-
der hensyntagen til særlige fagligheder inden for konkrete tilsynsaktiviteter og på
den baggrund komme med anbefalinger til forenkling og bedre koordination af
statslige tilsyn.
Arbejdsgruppen har i den forbindelse gennemført en spørgeskemaundersøgelse
blandt 30 tilsynsordninger med henblik på at inddrage erfaringer fra forskellige
sektorer og myndigheder såvel som afholdt en række workshops med henblik på
at kvalificere de indsamlede data og på baggrund heraf udarbejde konkrete anbefa-
linger. Arbejdet er på nuværende tidspunkt ikke endeligt afsluttet.
Udvikling af den offentlige sektor er en helt central dagsorden for regeringen. I
den sammenhæng er det relevant at kigge på, hvordan tilsynsområdet indrettes
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 81: MFU spm. om ministeren vil oplyse hvornår der vil ske afrapportering fra den tværministerielle arbejdsgruppe, til finansministeren
Side 2 af 2
mest hensigtsmæssigt. Regeringen vil igangsætte et arbejde med en nærhedsre-
form, hvor ambitionen er at udvikle den offentlige sektor, så den i højere grad er
kendetegnet ved tillid, faglighed og arbejdsglæde. Som led heri vil regeringen se på
hvordan de offentlige tilsyn bedre kan understøtte og styrke kvaliteten og nærhe-
den i velfærden på tværs af den offentlige sektor. I arbejdet vil der blive bygget vi-
dere på det eksisterende arbejde med tilsynsområdet.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister