Finansudvalget 2019-20
FIU Alm.del
Offentligt
2126006_0001.png
1
Talemanuskript til brug for besvarelse af samrådsspørgsmål H den 12.
december 2019
Samrådsspørgsmål
Samrådsspørgsmål H
Vil ministeren begrunde, hvad der er baggrunden for den besluttede overimplementering af
EU´s bygningsdirektiv i lovforslag nr. L 13 om ændring af byggeloven og hvorfor vil regeringen
ikke vil afvente anbefalingerne fra den nedsatte kommissionen om den grønne omstilling og
lade disse anbefalinger indgå i implementeringen i lovforslaget herunder også specifikt i forhold
til indretningen af infrastrukturen og herudover redegøre for ekstra erhvervsøkonomiske
konsekvenser heraf for dansk erhvervsliv?
Besvarelse
(Indledning)
Tak for samrådsspørgsmålet.
På baggrund af de foregående samråd går jeg ud fra, at
spørgsmålet vedrører ikrafttrædelsestidspunktet for nybyggeri
og ombygninger samt undtagelsesmuligheder for små og
mellemstore virksomheder i direktivet.
(Overimplementering)
I lovforslaget og i den efterfølgende udmøntning af kravene i
bekendtgørelse er der lagt op til at indføre de krav, som er
udgangspunktet i direktivet.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 78: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 12. december 2019 om overimplementering af EU's bygningsdirektiv, til boligministeren
2
Vores fælles grønne ambitioner kunne godt have talt for at
anlægge en mere ambitiøs linje i forhold til direktivets krav.
Som jeg ser det, er det fremsatte lovforslag derfor et minimum i
forhold til den klimapolitik, som et stort flertal i Folketinget nu
står bag.
Men det er korrekt, at bygningsdirektivet indeholder nogle
bestemmelser, som giver medlemslandene en vis fleksibilitet i
implementeringen.
(Udskyde ikrafttrædelse med 1 år)
Som jeg nævnte på samrådet i Finansudvalget, og som jeg
efterfølgende også har oplyst Boligudvalget om, er der i
bygningsdirektivet mulighed for, at vi kan vælge at være mindre
ambitiøse og udskyde ikrafttrædelsen for nybyggeri og
ombygninger med ét år. Det vil betyde, at de økonomiske
omkostninger på kort sigt vil være ca. 13,5 mio. kr. lavere. Heraf
vedrører halvdelen bygninger, der er ejet af selskaber.
Som jeg har nævnt før, foretrækker jeg, at vi i lyset af vores
klimamål holder fast i ikrafttrædelse den 10. marts 2020, som
der med lovforslaget er lagt op til.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 78: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 12. december 2019 om overimplementering af EU's bygningsdirektiv, til boligministeren
3
Ved nybyggeri og ombygninger kan man tænke kabling for
ladestandere med i projekteringen fra start. Merudgiften er
derfor meget begrænset for nybyggeri og ombygning i forhold til
udgiften ved at etablere ladestandere i eksisterende byggeri.
Ved en udskydelse af ikrafttrædelsen er der derfor en risiko for,
at der bliver en besparelse på kort sig, men en væsentligt større
merudgift for bygningsejerne på længere sigt, når ladestanderne
på et senere tidspunkt alligevel skal etableres. Så jeg vil godt
tillade mig at stille spørgsmålstegn ved, om besparelsen ved en
udskydelse overhovedet er en reel besparelse på længere sigt.
Men som jeg også har nævnt før, er jeg åben over for at udnytte
muligheden for udskydelse med et år.
Jeg har derfor bedt Boligudvalget om at tilkendegive deres syn
på ikrafttrædelsen for nybyggeri og ombygninger i
betænkningen til lovforslaget.
Hvis udvalget kommer frem til, at vi skal udnytte muligheden
for at udskyde ikrafttrædelsen med et år, vil udmøntningen af
kravene i ladestanderbekendtgørelsen følge den beslutning.
(Bilkommissionens anbefalinger)
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 78: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 12. december 2019 om overimplementering af EU's bygningsdirektiv, til boligministeren
4
Hvad angår bilkommissionens anbefalinger, har dilemmaet ved
implementeringen af bygningsdirektivet været, at direktivets
tiltag næppe vil være fuldt tilstrækkelige til indfrielse af såvel
denne regerings som den tidligere regerings mål om en grøn
omstilling af personbiler.
Men omvendt har jeg ikke ønsket at foregribe bilkommissionens
konklusioner.
Derfor er der med lovforslaget lagt op til, at kravene om
ladestandere for nybyggeri og ombygninger følger direktivets
udgangspunkt og træder i kraft den 10. marts 2020.
Det synes jeg, er en hensigtsmæssig implementering
og
særligt i lyset af den retning, vi gerne vil have Danmark i
klimamæssigt.
Men det er meget muligt, ja måske endda sandsynligt, at vi
kommer til at lave reglerne om igen, når bilkommissionens
anbefalinger foreligger. Og det kan kun gå i retning af skrappere
krav.
(SMV’er)
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 78: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 12. december 2019 om overimplementering af EU's bygningsdirektiv, til boligministeren
5
Hvad angår de små og mellemstore virksomheder
de såkaldte
SMV'er - kan jeg forstå, at Venstre ønsker en mere lempelig
implementering.
Problemet ved at undtage SMV’er er, at krav til nybyggeri og
ombygninger i byggetilladelsen fastsættes til bygningen og ikke
til ejeren. På det tidspunkt, hvor byggetilladelsen gives, ved man
ikke nødvendigvis, hvem den endelige ejer eller bruger af
bygningen vil være, da det kan være en bygning, der skal lejes
ud eller sælges kort tid efter.
Det er derfor ikke ligetil at implementere en SMV-undtagelse
for nybyggeri og ombygninger, og det vil afstedkomme
administrative byrder hos både kommuner og bygningsejere.
Samtidig vil der også være risiko for omgåelse af reglerne.
Derudover er det svært at se, hvordan udnyttelsen af den
undtagelse passer sammen med såvel denne regerings som den
tidligere regerings mål om en grøn omstilling af personbiler.
Men for at komme videre herfra har jeg vendt en løsning for
SMV’er med nogle af ordførerne,
som jeg her vil skitsere.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 78: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 12. december 2019 om overimplementering af EU's bygningsdirektiv, til boligministeren
6
For nybyggeri og ombygninger fastholdes forslaget som det står.
Og da man som nævnt allerede i de første faser af
byggeprojektet kan tænke kabling med, vil kravene ikke vil
betyde store merudgifter. Der vil som sagt snarere være tale om
en besparelse i forhold til, hvis ladestanderne skal etableres på
et senere tidspunkt.
Merudgifterne ved kravene om ladestandere vedrører især de
eksisterende bygninger.
For eksisterende byggeri er jeg derfor indstillet på at udnytte
undtagelsen for små og mellemstore virksomheder, så længe
bygningen ejes og benyttes af en SMV, som det fremgår af
direktivet. Denne undtagelse vil kunne gennemføres i
ladestanderbekendtgørelsen.
For det eksisterende byggeri skønnes krav om ladestandere at
beløbe sig til i alt 290 mio. kr. for privat ejet byggeri frem mod
2025, hvoraf 180 mio. kr. vedrører bygninger ejet af selskabet.
Undtagelse fra krav om ladestandere for eksisterende byggeri
ejet af SMV’er vil mindske de samlede udgifter, men det er ikke
muligt ud fra datagrundlaget at skønne, hvor meget det drejer
sig om.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 78: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 12. december 2019 om overimplementering af EU's bygningsdirektiv, til boligministeren
7
Jeg vil endnu engang bemærke, at de økonomiske beregninger
er behæftet med usikkerhed, fordi der ikke findes data for, hvor
mange parkeringspladser bygningerne i Danmark har.
(Afrunding)
Jeg vil slutte med at opsummere, at som jeg lige ser det, er der
to forhold, som skal afklares, nemlig ikrafttrædelse af krav til
nybyggeri og ombygninger samt en mulig udnyttelse af
undtagelsen af SMV’er
for så vidt angår krav til det eksisterende
byggeri.
Jeg håber, at Boligudvalget vil tage stilling til disse spørgsmål
snarest, så vi kan få direktivet implementeret rettidigt. Jeg er
selvfølgelig indstillet på at fastsætte reglerne i den kommende
ladestanderbekendtgørelse i overensstemmelse med
tilkendegivelserne i Boligudvalgets kommende betænkning over
lovforslaget.
Samtidig er det min forståelse, at der er bred enighed blandt
Folketingets partier om, at der i de kommende år skal ske en
omstilling af bilparken fra benzin og diesel til elektrisk drift.
I regeringens forståelsespapir indgår således et stop for salg af
alle nye diesel- og benzinbiler i 2030 og skærpede miljøzoner.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 78: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 12. december 2019 om overimplementering af EU's bygningsdirektiv, til boligministeren
8
Og også i den tidligere VLAK-regerings klima- og luftudspil fra
oktober 2018 var målet, at den sidste nye benzin- og dieselbil
var solgt i 2030, og forventningen var, at der i 2030 ville være
én million elbiler, plug-in hybridbiler eller tilsvarende grønne
biler i Danmark.
Med de politiske ambitioner vil der være behov for en massiv
udbygning af ladeinfrastrukturen, og det vil dette lovforslag
kunne give et bidrag til.