Finansudvalget 2019-20
FIU Alm.del
Offentligt
2268174_0001.png
27. oktober 2020
J.nr. 2020 - 8538
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 388 af 1. oktober 2020 (alm. del).
Morten Bødskov
/ Søren Schou
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 388: Spm. om at redegøre for konsekvenser ved at justere forskerskatteordningen, så B-indkomst også tælles med i opgørelsen af vederlagskravet i ordningen, til skatteministeren, kopi til finansministeren
2268174_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for konsekvenser ved at justere forskerskatteordningen, så B-ind-
komst også tælles med i opgørelsen af vederlagskravet i ordningen, herunder for hvor
mange ekstra der vil bruge ordningen, provenu (umiddelbart, efter tilbageløb og efter til-
bageløb og adfærd), arbejdsudbud og BNP?
Svar
Den særlige skatteordning for forskere og nøglemedarbejdere
forskerskatteordningen
kan anvendes af ansatte, der opfylder en række betingelser, herunder opfylder kravet om
forskerstatus eller aflønnes med mindst 69.600 kr. pr. måned (2021-niveau), og at medar-
bejderen ikke inden for de seneste 10 år har været skattepligtig til Danmark. Bruttoskatte-
satsen i ordningen udgør 27 pct. (svarende til 32,84 pct. inkl. AM-bidrag), og ordningen
kan maksimalt benyttes i en eller flere perioder af indtil 7 års samlet varighed.
Vederlag i penge og personalegoder, der er gjort til A-indkomst, fx fri bil og fri telefon,
herunder fri datakommunikationsforbindelse, samt arbejdsgiverbetalte sundhedsbehand-
linger mv. er omfattet af forskerskatteordningen. Andre former for skattepligtig ind-
komst, fx fri bolig, fri kost, bestyrelseshonorarer og aktielønsordninger, er som udgangs-
punkt B-indkomst, der beskattes efter de almindelige skatteregler. Ordningen er i dag som
udgangspunkt indrettet sådan, at indkomst, som indgår i opgørelsen af vederlagskravet,
også bruttobeskattes under ordningen.
Formålet med vederlagskravet er at sikre, at forskerskatteordningen først får betydning i
et lønniveau, hvor arbejdstagerudbuddet med de ønskede kvalifikationer må anses for re-
lativt beskedent, således at dansk arbejdskraft ikke påføres urimelig konkurrence.
Der er spurgt til effekterne af, at visse former for B-indkomst, fx fri bolig eller aktieløns-
ordninger, skal medregnes ved opgørelsen af vederlagskravet. Det fremgår ikke, om B-
indkomsterne også skal beskattes under ordningen.
Medregning af B-indkomster vil under alle omstændigheder indebære en indirekte ned-
sættelse af vederlagskravet, som kan øge anvendelsen af ordningen. Der er imidlertid ikke
umiddelbart tilgængelige oplysninger, som kan danne grundlag for at skønne over effek-
terne heraf.
I det tilfælde hvor B-indkomsterne også skal beskattes under ordningen, vil det ud over
den øgede anvendelse også medføre et mindreprovenu fra personer, som i dag er på ord-
ningen. Virkningen heraf skønnes med betydelig usikkerhed at medføre et varigt umiddel-
bart mindreprovenu på ca. 40 mio. kr. og ca. 10 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd.
Det er vigtigt, at forskerskatteordningen fungerer på en måde, som gør det let at finde ud
af, om vederlagskravet er opfyldt
både af hensyn til medarbejderne og virksomhederne.
Den beskrevne ændring vil indebære stor usikkerhed og væsentlige administrative udfor-
dringer i forhold til at fastsætte den skattepligtige værdi af fx fri bolig eller aktieløn på
tidspunktet for vurderingen af, om vederlagskravet er opfyldt. Især aktielønsordninger er
kendetegnet ved, at værdiansættelse på tildelingstidspunktet er vanskelig.
Side 2 af 2