Finansudvalget 2019-20
FIU Alm.del
Offentligt
2268691_0001.png
Beskæftigelsesudvalget 2019-20
B 34 Bilag 19
Offentligt
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeren
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Kære Beskæftigelsesudvalg
Under samrådet i forbindelse med behandling af B 34 (beslutningsforslag om fjer-
nelse af gensidig forsørgerpligt for alle) den 27. februar blev der stillet spørgsmål,
som der efter aftale hermed eftersendes svar på.
28. april 2020
J.nr.
2019 - 7221
Spørgsmål 3:
”Vil
ministeren oplyse hvad det vil koste at afskaffe indtægtsregulering for hhv.
førtidspension og folkepension som følge af arbejdsindtægter, herunder en opgø-
relse af afskaffelse af indtægtsregulering som følge af en ikke-pensioneret ægte-
fælle eller samlevers arbejdsindtægter?”
Endelig svar:
Beskæftigelsesministeriet har indhentet bidrag til besvarelsen fra Finansministeriet,
som jeg henholder mig til.
Finansministeriet oplyser følgende:
”For folkepensionister og førtidspensionister på ”gammel” ordning (tildelt før
2003) kan arbejdsindtægt føre til indtægtsregulering i grundbeløb og
pensionstillæg, samt for folkepensionister også i den supplerende pensionsydelse
(ældrecheck). For grundbeløbet er det alene egen arbejdsindtægt, der indgår i
indtægtsgrundlaget, mens indtægtsgrundlaget for indtægtsregulering af
pensionstillægget og den supplerende pensionsydelse også inkluderer partnerens
indtægt. Også for førtidspensionister på ”ny” ordning (tildelt efter 2003) kan
arbejdsindtægt føre til indtægtsregulering. Her er den sociale pension ikke opdelt i
grundbeløb og pensionstillæg, men er en samlet grundydelse, for hvilken egen og
partners arbejdsindtægt indgår i indtægtsgrundlaget. Partnerens indtægter indgår
dog kun i indtægtsgrundlaget med op til et årligt maks beløb.
En afskaffelse af indtægtsregulering af den sociale pension som følge af
arbejdsindtægt, herunder såvel pensionistens egen som partners arbejdsindtægt,
skønnes at indebære merudgifter til folkepension og førtidspension på 3,2 mia. kr. i
2020. Størstedelen af merudgifterne udgøres af øgede udgifter til folkepension
samt til førtidspension til førtidspensionister
på ”ny” ordning, som står for hhv. ca.
2,3 mia. kr. og ca. 0,7 mia. kr.,
jf. tabel 1.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 385: MFU spm. om at vurdere beskæftigelseseffekten af de konkrete reformforslag i DI's 2030-plan "Danmark tilbage til fremtiden", til finansministeren
2268691_0002.png
Efter skat, tilbageløb og adfærd skønnes merudgifterne forbundet med at fjerne
indtægtsregulering som følge af arbejdsindtægter at udgøre 910 mio. kr. i 2020,
hvoraf merudgifterne til folkepension og førtidspension til førtidspensionister på
”ny” ordning udgør hhv. 580 mio. kr. og 240 mio. kr.
Merudgiften til folkepension
skal endvidere ses i sammenhæng med udgifterne til opsat pension,
jf. svaret på
Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål 9 af 9. oktober 2019.
Tabel 1
Merudgift ved afksaffelse af indtægtsregulering som følge af arbejdsindtægt i folke- og
førtidspensionen, 2020
Mio. kr. (2020-niveau)
Sociale pensionsydelser
Tillægsydelser
Umiddelbar merudgift i alt
- Skat og tilbageløb
Efter skat og tilbageløb
- Adfærd
Efter skat, tilbageløb og adfærd
Folkepension
2.290
60
2.350
-1.320
1.030
-450
580
Førtidspension
gl. ordning
190
20
220
-110
110
-20
90
Førtidspension
ny ordning
720
0
720
-380
330
-90
240
Samlet
3.200
90
3.280
-1.810
1.470
-560
910
Anm.: Opregnet med 1,022 fra 2019-niveau til 2020-niveau. Summen af de enkelte elementer kan afvige fra totalen
på grund af afrunding til nærmeste 10 mio. kr. Beregningen inkluderer afledte effekter på udgifter til
pensionister i udlandet. Der er i forhold til besvarelsen af Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål 9 af 9. oktober
2019 foretaget enkelte mindre opgørelsesmæssige justeringer i beregningsgrundlaget.
1)
Omfatter boligstøtte, varmetillæg, helbredstillæg og mediecheck.
Kilde: Egne beregninger på basis af en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen.
Ses der alene på afskaffelse af indtægtsregulering af den sociale pension som følge
af ikke-pensioneret partners arbejdsindtægt, er merudigfterne mindre.
For folkepensionister og førtidspensionister på ”gammel” ordning, hvis partner
ikke er pensionist, nedsættes pensionstillægget med 32 pct. af indtægtsgrundlaget
efter fradragsbeløb. Partnerens indtægt indgår med 46 pct. i indtægtsgrundlaget
1
.
For førtidspensionister på ”ny” ordning indtægtsreguleres den sociale pension med
30 pct. af den del af det fælles indtægtsgrundlag, som overstiger 127.400 kr. (2020-
niveau). I det fælles indtægtsgrundlag indgår den del af den ikke-pensionerede
partners indtægt, der overstiger 254.472 kr., men maksimalt med et beløb på op til
261.000 kr. årligt (2020-niveau).
Ved en afskaffelse af indtægtsregulering af den sociale pension som følge af ikke-
pensioneret partners arbejdsindtægt er det lagt til grund, at den resterende del af
partnerens indtægt indgår uændret i forhold til gældende regler. For en
folkepensionist med en ikke-pensioneret partner udelades således hele
arbejdindkomsten, mens 46 pct. af partnerens øvrige indtægt indgår i
indtægtsgrundlaget
1
.
1
Hvis ikke-pensionerede partners overførselsindkomst eller arbejdsindtægt er under 10.000 kr. ses der
bort fra det fulde beløb.
2
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 385: MFU spm. om at vurdere beskæftigelseseffekten af de konkrete reformforslag i DI's 2030-plan "Danmark tilbage til fremtiden", til finansministeren
2268691_0003.png
En afskaffelse af indtægtsregulering af den sociale pension som følge af ikke-
pensioneret partners arbejdsindtægt skønnes at indebære øgede udgifter til
folkepension og førtidspension på 1,46 mia. kr. i 2020. Hertil kommer øgede
udgifter til tillægsydelser på omkring 50 mio. kr., hvorfor de samlede merudgifter
skønnes at udgøre 1,5 mia. kr. i 2020. Størstedelen af merudgifterne udgøres af
øgede udgifter til folkepension samt til førtidspension til førtidspensionister på
”ny” ordning, som står for hhv. 730 mio. kr. og 610 mio. kr.,
jf. tabel 2.
Tabel 2
Merudgift ved afskaffelse af indtægtsregulering som følge af ikke-pensioneret partners
arbejdsindtægt i folke- og førtidspensionen, 2020
Mio. kr. (2020-niveau)
Sociale pensionsydelser
Tillægsydelser
1
Umiddelbar merudgift i alt
- Skat og tilbageløb
Efter skat og tilbageløb
- Adfærd
Efter skat, tilbageløb og adfærd
Folkepension
700
30
730
-380
350
-150
200
Førtidspension Førtidspension
gl. ordning
ny ordning
150
20
170
-90
80
-20
60
610
0
610
-320
280
-90
200
Samlet
1.460
50
1.500
-790
720
-260
460
Anm.: Opregnet med 1,022 fra 2019-niveau til 2020-niveau. Summen af de enkelte elementer kan afvige fra totalen
på grund af afrunding til nærmeste 10 mio. kr. Beregningen inkluderer afledte effekter på udgifter til
pensionister i udlandet.
1)
Omfatter boligstøtte, varmetillæg, helbredstillæg og mediecheck.
Kilde: Egne beregninger på basis af en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen.
Efter skat, tilbageløb og adfærd skønnes merudgifterne forbundet med at fjerne
indtægtsregulering som følge af ikke-pensioneret partners arbejdsindtægter at
udgøre 460 mio. kr. i 2020, hvoraf merudgifterne til folkepensionister og
førtidspensionister på ”ny” ordning hver udgør 200
mio. kr., mens udgifterne til
førtidspensionister på ”gammel” ordning udgør 60 mio. kr.”
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
3