Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
27. oktober 2020
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 385 (Alm. del) af 29.
september 2020 stillet efter ønske fra Alex Vanopslagh (LA)
Spørgsmål
Vil ministeren vurdere beskæftigelseseffekten af de konkrete reformforslag i DI's
2030-plan "Danmark tilbage til fremtiden" fra september 2020 beregnet ud fra Fi-
nansministeriets regneprincipper?
Svar
De enkelte forslag, herunder DI's vurdering af beskæftigelsesvirkningen af de en-
kelte forslag, er nærmere beskrevet af DI i de tre metodenotater
Metodenotat
–
Skatteforslag i DI's 2030-plan, Baggrundsnotat om beregningerne af arbejdsmarkedsforslag i
DI’s
2030-plan
og
Fordelingsmæssige effekter af DI's 2030-plan
offentliggjort på DI's
hjemmeside på www.di.dk/2030. Oversigten over DI's forslag og Finansministeri-
ets vurdering heraf, der fremgår af
tabel 1,
tager udgangspunkt i den tilgængelige
beskrivelse af de enkelte forslag i de tre metodenotater.
I DI's 2030-plan
Danmark tilbage til fremtiden
præsenteres en lang række forslag,
som DI samlet set vurderer, har en
samlet
beskæftigelsesvirkning på ca. 77.000
fuldtidspersoner i 2030,
jf. tabel "Effekt på arbejdsudbud, 2030" på side 87 i DI's 2030-
plan.
DI vurderer, at de samlede tiltag i deres 2030-plan skønnes at øge den
pri-
vate beskæftigelse
i 2030 med omkring 130.000 fuldtidspersoner,
jf. side 24 i DI's
2030-plan.
1
Det afspejler, at DI i deres beregning af virkningen på den private be-
skæftigelse
–
ud over beskæftigelsesvirkningen af DI's reformforslag på ca. 77.000
fuldtidspersoner
–
også indregner, at DI i sin 2030-plan prioriterer en afdæmpet
offentlig forbrugsvækst, hvilket DI vurderer har et betydeligt potentiale for at fri-
gøre arbejdskraft fra den offentlige til den private sektor,
jf. side 24 i DI's 2030-plan.
I forhold til Finansministeriets vurdering af de konkrete tiltag bemærkes det, at en
række af DI's forslag ikke er tilstrækkeligt konkrete, eller der ikke findes tilstræk-
kelig empirisk evidens for forslagenes virkning til at foretage en egentlig vurdering
af forslagenes beskæftigelsesvirkning med afsæt i Finansministeriets regneprincip-
per. DI har således også for flere forslag udarbejdet en potentialeberegning uden
at der samtidig præsenteres en konkret model. I disse tilfælde har det ikke været
Det bemærkes, at det af publikationen også fremgår, at DI's 2030-plan "løfter den private beskæftigelse med
mere end 110.000 fuldtidspersoner". Det skal ses i sammenhæng med, at DI har som et overordnet måle-
punkt for Danmark anno 2030 at øge den private beskæftigelse med 110.000 fuldtidspersoner i 2030.
1
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk