Finansudvalget 2019-20
FIU Alm.del
Offentligt
2259776_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
25. september 2020
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 325 (Alm. del) af 25.
august 2020 stillet efter ønske fra Alex Vanopslagh (LA)
Spørgsmål
Vil ministeren angive sit bud på, hvem der i sidste ende betaler regningen for en
særskilt ekstra selskabsskat på bankerne (den økonomiske incidens), er det de an-
satte i bankerne via lavere løn, forbrugerne gennem højere priser eller aktionærer
via lavere overskud?
Svar
Den økonomiske incidens af en øget beskatning af erhvervene
dvs. hvem der
endeligt bærer skattebyrden, når afsætningspriser og priser på produktionsfaktorer
har tilpasset sig
afhænger af dels det konkrete skatteinstrument og dels af kon-
kurrenceforholdene og prisfølsomheden hos forbrugere og udbydere af produkti-
onsfaktorer.
Skatter og afgifter kan i sidste ende kun betales af personer, uanset om det umid-
delbart påhviler fysiske personer eller virksomheder at betale. Det vil enten være
ejerne af virksomheden, lønmodtagerne eller forbrugerne, eller en kombination af
alle tre, der i sidste ende bærer byrden.
I det omfang virksomhederne kan få dækket noget af skattebetalingen gennem hø-
jere priser på deres produkter, er der tale om
overvæltning
på forbrugerne. Hvis virk-
somhederne kan få dækket noget af skattebetalingen gennem lavere priser på in-
put i produktionen
lavere lønninger til de ansatte eller lavere afkast til ejerne af
den investerede kapital
er der tale om skattenedvæltning.
Regeringen har foreslået, at den finansielle sektor skal bidrage med 1,5 mia. kr. til
finansiering af en
Ny ret til tidlig pension.
Samfundsbidraget foreslås udformet som
et tillæg til selskabsskatten for den finansielle sektor.
Almindeligvis forudsætter Skatteministeriet og Finansministeriet, at en forhøjelse
af selskabsskatten øger kapitalomkostningerne og at dette vil medføre færre inve-
steringer og et lavere kapitalapparat pr. lønmodtager. Det reducerer produktivite-
ten i danske virksomheder, hvilket indebærer, at højere selskabsskat i høj grad
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 383: MFU spm. om at oplyse beskæftigelseseffekten af samfundsbidraget fra den finansielle sektor som det er lagt til grund i beregningerne af effekterne af det samlede udspil til “Tidlig Pension, til finansministeren
2259776_0002.png
Side 2 af 3
nedvæltes i det generelle lønniveau. Det afspejler, at Danmark er en lille åben øko-
nomi, hvor der er stor mobilitet af kapital på tværs af landegrænser, og hvor
mange virksomheder sælger deres varer på stærkt konkurrenceprægede markeder.
I fravær af profit og under fuldkommen konkurrence
i en åben økonomi med perfekt ka-
pitalmobilitet reduceres avancerne til et normalafkast af den investerede kapital og
dermed forsvinder en virksomheds muligheder for at kompensere for en skat eller
afgift med lavere avancer. En skat på overskuddet vil da alene være en skat på
normalafkastet af egenkapitalen og vil udgøre en øget produktionsomkostning for
virksomheden. Hvis marginalafkastet efter skat af den investerede kapital falder,
vil investorerne (fx en udenlandsk pensionskasse) reducere deres investeringer,
indtil de igen opnår det samme afkast af danske og udenlandske investeringer. Der
vil derfor ske enten fuld overvæltning i priserne eller fuld nedvæltning i lønnin-
gerne.
Om der under fuldkommen konkurrence sker nedvæltning i lønningerne eller
overvæltning i priserne afhænger af, om virksomhederne er i konkurrence med
udenlandske eller indenlandske virksomheder. Som udgangspunkt vil inputskatter
på udlandskonkurrerende erhverv blive nedvæltet i det generelle lønniveau via re-
duceret produktivitet.
1
Den finansielle sektor må forventes kun i mindre grad at
være udlandskonkurrerende. For de indenlandsk konkurrerende erhverv vil byr-
den også ved inputskatter kunne overvæltes i højere priser. Både når skatter ned-
væltes i lønningerne og overvæltes i priserne, vil belastningen være fordelt omtrent
proportionalt med husholdningers indkomster.
Hvis der derimod er
ufuldkommen konkurrence og der eksisterer en overnormal profit
i den
finansielle sektor, vil ejerne kunne bære en del af byrden ved en særlig selskabs-
skat. Ejerne må forventes at bære den fulde byrde af den del af den særlige sel-
skabsskat, der falder på det overnormale afkast (ren profit) såfremt der er tale om
lokalitetsspecifik overnormal profit. Det skyldes, at en skat på lokalitetsspecifik
overnormal profit ikke påvirker virksomhedernes marginalomkostninger og ikke
reducerer investeringsomfanget.
Den del af den særlige selskabsskat, der falder på normalafkastet af den investe-
rede kapital i sektoren, må forventes enten at blive overvæltet i højere priser på
kunderne i sektoren eller nedvæltet i det generelle lønniveau. I det omfang, der er
overnormal profit i den finansielle sektor, vil ejerne kunne bære en del af byrden
ved en særlig selskabsskat. Ejerne må forventes at bære den fulde byrde af den del
af den særlige selskabsskat, der falder på det overnormale afkast (ren profit).
1
Virksomheder, der er i konkurrence med virksomheder i andre lande, vil som udgangspunkt ikke kunne
hæve prisen, uden at hele salget bortfalder (virksomhederne er pristagere). I stedet vil produktionsfaktorerne
bære skattebyrden. Hvilken produktionsfaktor, der bærer størstedelen af byrden, afhænger af dels af, hvilken
faktor der er mest prisfølsom, og dels af virksomhedernes mulighed for at substituere mellem inputfaktorer i
produktionen. Generelt vil den mindst prisfølsomme faktor
dvs. hvor udbuddet af faktoren ændres mindst
for en given ændring i de relative priser
bære størstedelen af byrden.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 383: MFU spm. om at oplyse beskæftigelseseffekten af samfundsbidraget fra den finansielle sektor som det er lagt til grund i beregningerne af effekterne af det samlede udspil til “Tidlig Pension, til finansministeren
Side 3 af 3
Det er Finansministeriets vurdering, at der ikke er tilstrækkelige holdepunkter for
at foretage et konkret skøn for, i hvilket omfang det foreslåede tillæg til selskabs-
skatten for den finansielle sektor overvæltes i priserne.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har i en række analyser gennem de senere år
påvist, at den finansielle sektor er karakteriseret ved mangelfuld konkurrence, hvil-
ket kan indikere at der er overnormal profit i sektoren. Desuden er der indikatio-
ner på, at der er en såkaldt lønpræmie i den finansielle sektor, således at de ansatte
i den finansielle sektor er højere lønnet end beskæftigede i andre sektorer med til-
svarende uddannelser mv. Derfor vurderes fuld overvæltning (eller fuld lønned-
væltning) ikke at være et sandsynligt scenarie.
Nationalbanken har til Børsen oplyst, at der er tre måder, bankerne kan tilpasse
sig til den nye skat.
”De
kan reducere udbetalingen til aktionærerne, de kan redu-
cere omkostningerne, eller de kan hæve priserne.” Nationalbanken forventer, at
det i praksis bliver ”lidt af det hele”, jf. Børsens artikel ”Nationalbanken:
Arne-skat
deles med kunder og ejere”
27. august 2020.